RR. Rekord och snodda stavar.

Hemma igen efter årets Vasalopps-tripp med jobbet.
Tävlingen:
Från start till..
Smågan Fallqvist, Emil (SWE)
Mångsbodarna Fallqvist, Emil (SWE)
Risberg Eklund, Daniel (SWE)
Evertsberg Eklund, Daniel (SWE)
Oxberg Hellström, Ola (SWE)
Hökberg Doering, Niklas (SWE)
Eldris Hammar, Emil (SWE)
Mål Hammar, Emil (SWE)
Strålande väder och ca -7 grader i starten. På första sträckan i år hade vi Emil, elit-åkare i cross som tränar varierat ca 10 h/vecka och han kan plåga sig duktigt och med min dåliga vinter så tänkte vi att han skulle göra bra i från sig. Han hade dessutom möjligheten att bo vid startgärdet och kunde därför lägga in skidorna extra tidigt i startfållan. 
Han startade i tät och hade bra skidor med både glid och fäste så han hängde med långt fram i startbacken. När den planade ut så tänkte han " shit vad det glittrar i snön" sen noterade han att även himlen glittrade...Då fattade han att det var han själv som typ, såg stjärnor. Strax efter det kräktes han. Tok-fan hade alltså gått stenhårt i backen och fick kräkas på toppen men sen beskrev han att det kändes bättre och han kunde mata på bra och skickade ut kollegan Daniel som 382a. Daniel körde sträcka 2 precis som han gjorde ifjol och han förbättrade sin tid med ca 17 min trots en vurpa. 
Min sträcka:
Jag stod i Evertsberg och njöt av den varma solen. Pratade med en bekant som skulle köra samma sträcka för sitt lag och mina skidor och stavar stod mot en vägg ca 6-7 meter ifrån mig. När jag kände att det började bli dags att ställa mig närmare växlingsfållan så gick jag mot mina skidor och noterade att tyvärr var det just ENDAST mina skidor som stod där. Stavarna var borta. FAAAN ! Frågade personerna närmast om de hade sett nåt men själcklart hade de inte det.
Noterade att det lutade ett par stavar mot en tunna ca 2 meter från den plats där mina skidor/stavar stått. Frågade närmaste personen om det var hennens stavar men det var det inte. Såg då att det var samma längd och samma handrem  men andra trugor och märke på själva staven som mina just stulna stavar. Då gjorde jag det enda rätta och stal mig ett par nya. Fast gamla. 
Gick mot växlingsområdet och väldigt nära inpå det så kom Daniel åkandes. Han växlade ut mig som gubbe 258a.
Graferna här ovanför visar höjd och fart. De vita fart-topparna är mellan 42km/h och 46km/h men min klocka säger att jag var uppe i 53 km/h nånstans. Hur som helst så är jag inte feg utför och bromsade aldrig utan stod sjukt mkt i fartställning. Stakade och stakade med mina långa, nystulna stavar.
När väl Lundbäcksbackarna kom så hade jag redan koll på att jag hade vallat för snålt så jag skulle aldrig klara att diagonala uppför. Chansade aldrig heller utan stakade uppför och ingen runt omkring mig kunde köra om mig så jag gjorde det nog rätt bra oxå.
Idag kollade jag närmare på sträcktiderna och jag var 51a av de 2000 åkare som körde den sträckan. Jag växlade ut Niklas som 158a.
Han körde oxå riktigt bra och sänkte oss ytterligare lite och skickade ut Emil som 120e och Emil tog oss ner till slutliga 103e plats. 
Vi hade 6 h och 16 min förra året men i år behövdes endast 5h 9 min.
 
Vi är såå sjukt nöjda och känner att 100-sträcket är så nära nu.
 
Senare på eftermiddagen gick vi och bowlade. Man var ju kung även där :-)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback