fartpass

Klockan är 05:27 och här sitter jag o bloggar.
Hör att Isabella är pågång att vakna.
Kände mig pigg så jag gick upp och analyserar lite träning.
Gårdagens pass
Tänkte bränna av ett kort hårt och (för mig) fartpass igår kväll. Tog på mig de allra skönaste salomonskor jag har. Nämligen xseries, deras lvg-sko.
Rundan jag körde är till 2/3 hård o bra grusväg men den sista biten är asfalt.
Värmde upp 1 km sen tänkte gasa en bit. Sist orkade jag ca 3 km med en fart under 4min/km men igår kändes kroppen mkt bättre. Kollade bara på klockan vid varje km-markering och känslan av att jag höll igen något bekräftades vid varje pip. Vid 3 km var jag varm och flåsade men långt ifrån superstumma ben som förra gången. Passerade 4 km och här märkte jag att jag inte kunde hålla samma fart men jag tänkte att nu kör jag 5 km innan jag vilar.
Kom några uppförsbackar men vid 5 km så hade jag haft ett snitt på 4:07/km vilket jag är nöjd med. Framförallt är jag nöjd med känslan i kroppen. Totalt blev det 7,6 km igår.
Ikväll blir det lite av ett volympass med jobbarkompismats. Funderar på att visa honom mossen :-)

mixläger mtb och digerberget

I helgen har jag återigen grenslat min mtb. Ringrostig och kantig men det kanske inte så många såg :-)
Det var det hitintills största lägret i Pershyttan med ca 53 deltagare. Antalet 26" cyklar var ganska lätträknade och min var en av dom.
Har inte tankat över vare sig film eller bilder men det kommer.

Efter en heldag i sadeln så kände jag att jag behöver löpträna lite backe inför kommande löparresa så jag hittade en bra sväng vid Digerbet i Pershyttan. Upp downhill-banan och sen nerliftgatan. Vände direkt uppför liftgatan igen för att köra downhillbanan utför ner till min startpunkt. Upprepade denna sväng 3 ggr innan jag åkte hemåt. Kände mig aldrig pigg i benen men det blev vare sig bättre eller sämre av löpningen.
För att få till nån bra träning igår (söndag) så åkte jag upp nån timme tidigare mot lägret och upprepade lördagens backpass men jag lade till ett "varv"

Hade väl tänkt att vila idag då det idag känns rätt så trött i hela benen men blir tvungen (åh neeej...) att hoppa in som ledare för team nordic trail ikväll. Vill du testa springa med oss så kom till Djupadalsparkeringa på måndagar kl 18. Det är mitt emot kunskapsskolan.

familjemosse

Hade väl tänkt att vila idag för att ge den där mossen en rejäl omgång imorgon men när sara uttryckte intresse för den och undrade om vi inte kunde göra en utflykt alla 4 idag så var man ju inte sen att tacka JA.

Känns så overkligt att det ligger en fin och stor mosse så nära hemmet.
Vi turades om att springa 4 minuters intervaller men jag skulle behövt nån som jagade mig för jag hamnad lite på bekväm nivå under mina 4or. Ja nu var det jag och Sara som sprang, ungarna slapp denna gång.

Nästa gång (för det blir nog en gång till med familjen) skall vi ta med fika så Nora slipper sjunga klagosång.

Appropå fika så är det vad jag och Isabella har gjort idag. Trevligt sällskap och mycket snack blev det när vi gjorde centrala Örebro idag.

Team Nordic Trail

Igår var jag som sagt ledare för första gången på Team Nordic Trail i Örebro. Eller då det var första gången så höll jag mig mer i bakgrunden men ändå.
Backe stod på schemat och trots att jag under den timme vi höll på endast sprang knappa 5 km så blev jag stum och trött i benen. Det känns faktiskt idag med. 6 st maximala intervaller i backe blev det.
Tod med mig så många positiva saker från passet och den härliga känslan i gruppen är nog den starkaste av dom.

Här är en bild från den mosse jag upptäckte i närheten av Latorp i förrgår
Man kan ju se att mönstrena i den är inte naturliga utan någon slags torvbrytning har säkert skett där förr i tiden.
Jag sprang medsols och försökte varje gång komma tillbaka till startpunkten där siffrorna 6 och 7 står men det finns liksom inget att orientera sig på där ute. Ska ta med mig snitslar nästa gång jag kör där.

mossig löpning

3e gången på samma vecka så utforskar jag närområdet här i Latorp, eller La Torp som grannen säger med fransk brytning.
Har ju tidigare i veckan nosat lite vid den mosse som ligger ca 1,5 km härifrån. Idag rekade jag ett rätt bra varv för mosslöpning.
Ni ser puls respektive den otroliga fart jag höll på varvet. Kör varvet med en snittpuls på ca 88-% av maxpuls vilket förstås både kan höjas eller sänkas beroende på hur hårt jag vill köra. Nu körde jag det tredje varvet på exakt 9 min men det skall nog kunnas pressas ner ca 30 sekunder eller mer om det i sommar får torka upp lite mer samt att jag slipper ha 23 km i benen från gårdagens distanspass.

Film från igår:

Imorgon väntar mer löpning. Jag skall återigen springa med Team Nordic Trail. Fast imorgon är jag instruktör :-)

glömd träningslära

Alltså jag hjälper folk med träningsupplägg och försöker ibland vara "den kloke" som kan se på andras träning objektivt utifrån.
Hur svårt kan det vara att göra det på sig själv?
Jag borde kanske ha en motsvarande person som gör det på mig??

För om en person som inte hade cyklat så mkt frågade mig om hjälp och sa att dennes mål var att cykla cykelvasan på 3h, eller Mörksuggejakten på 2:15 och orka hålla 40km/h på en asfaltsväg i 20 min. Då skulle jag nog fråga hur mkt denna person kunde träna per vecka närmaste 6-10 mån.
Om svaret då skulle bli 3-4h/ vecka så skulle jag nog säga "glöm det". För då skulle jag lättare kunna relatera till cyklingen.
Jag har nu insett att mina 3-4 mil/ vecka i löpning inte riktigt är tillräckligt för mig om jag tränar som en löpare. Dvs distanspass på 15-20 km, tröskelpass och volympass på 7-10 km då och då. För kollar jag snittet ( i tid) under februare och mars så är det 13 + 14 h. Som cyklist tränar du detta på 2-4 veckor beroende på vem du är. Jag gjorde det på 9,5 vecka. Ganska ofta så önskar jag att jag haft kvar cyklingen i mitt liv. Just nu hade den varit ett bra komplement till löpningen då jag i stort sett hade kunnat dubbla min träningsdos.

Med denna insikt så har jag senaste veckan gjort liten permanent ändring. Kvalit`?e före kvantitet. (en kvantitet som knappast funnits förut men men). Jag går tillbaka till den fysiska träning som jag lärt mig av, nämligen cykelträningen, fast överfört till löpning. 4or, 30 sekundare, distans, backe (styrka)

igår blev det 6x3 min i motlut. Typ 4x4 fast backen är något för kort för att 4or skall funka bra. Gick väl rätt okej för att vara 6e träningsdagen i rad efter TOM. Så idag blev det vilodag och njuter faktiskt av en öl i skrivande stund.

Måste avsluta med nåt roligt. Sara kom nyss hem från sitt cykelpendlande. När hon öppnar dörren så noterar jag nått rött i mungipan.
"blöder du i mungipan?" frågar jag.
Hon skrattar till och svarar " nä...jag fick hammarn på väg hem och fick stanna och äta lite sylt som fanns kvar i matlådan..."

muy thai & pt

Igår kom jag äntligen iväg till min alternativa träning thaiboxningen. Får ofta beröm eller frågor om att jag slår bra. Måste väl erkänna att all den tid jag lagt på boxningen genom åren har gett resultat. Inte för jag praktiserat särskilt mkt boxning senaste 10 åren men det verkar sitta i ryggmärgen.
Den thaiboxning de kör på Haga passar mig riktigt bra. Gillar träningsupplägget. Han som håller i det trodde jag var en föredetta tävlingsutövare men igår var han ej på plats och jag fick reda på att han var  thailand och tävlade igen. Tydligen så tog han nåt slags världsmästarbälte för några veckor sen.
Du behöver bara kolla ca 3 min in i klippet för att se resultatet.
Jag har känt på trycket o Tobbes sparkar. Är glad att jag hade dubbla mittsar mellan hans skenben och min kropp då.
Träningen igår var som vanligt skitjobbig och jag har vissa problem med att arbeta med vänster arm idag. Armbågen smärtar pga att jag valde att blocka en spark med den igår :-)

Lite slumpartat ramlade jag över ett roligt klipp igår...Lite smärtsamt att jag kunde känna igen mig i det oxå. Jag hjälper ju lite folk med träning och så...

Ikväll lutar det åt intervaller i löparskorna..

det hängde knappast på mustaschen

Igår provade jag och 3 klubbkompisar TOM 2016. Loppet heter egentligen Trail Och Mustasch och därav förkortningen TOM. Det fanns en 14 km och en 28 där vi alla 4 körde den långa.
Ingen vissta vad som väntades oss egentligen allt vi visste var fjolårets segrartid på strax över 2 h. Jag hade väl själv hoppats på 2:20 då det skulle vara en snittfart på 5min/km men även det målet skulle visa sig vara övermodigt.
Kort förklarat så hade jag aldrig en bra känsla i kroppen eller benen. Redan i första stigningen så fanns aldrig vare sig klipp eller sprätt i dom. Det skulle visa sig bli en tung dag.
Särskilt när det var riktigt tungt vid ca 7-8 km redan. Enda partiet som jag kände mig kvick och bra i var ett kort obanat parti över ett hygge och sen nerför mot en sjökant där vi sparng ca 400 m på en jättesmal stig på skrå. Där plockade jag snabbt in ett försprång på två framförvarande konkurrenter.

Annars så handlade loppet om att gå så lite som möjlgt för mig. Jaa för jag gick oftare och oftare och särskilt när det gick uppför.
Kollar man på pulskurvan efteråt så har jag knappt varit uppe på rött. totalt 19 min av 2h42 min så har jag varit över 90% av maxpuls vilket är lågt för att vara mig. Jag hade alltså varken huvud eller kropp för att pressa igår.

Jag är väl den hårdaste av alla att dömma mig själv och nu får det vara nog att försöka träna som löpare gör. Med tröskelpass och skit för ju mer jag gör det så desto sämre löpare blir jag. Nä tillbaka till 2014 där jag tränade löpning som en mtb-cyklist.
Nåt positivt skall jag väl ta fram och det är att jag gått ner ca 2 kg sista 2 veckorna. Fint. Nu gäller det att vara kvar här.

kärt återseende

Okej, fredag på min första vecka som pappaledig. Ska ju vara hemma april, maj och juni.

Träningen då undrar förstås ni? Jo än så länge har jag inte testat om Isabella gillar joggingvagnen eller inte. Har ju varit så dåligt väder i veckan. Hoppas hon gillar den så man kan få till lite mängdpass i veckorna.
Denna vecka har världsstjänorna i salomon haft sin advanced week i södra storbritannien där de utvecklar och utvärderar företagets prylar o kläder. Hittade en fin film från fjolårets vecka på mallis där den nu skadade Emelie Forsberg var med.

Angående salomon...Sara var iväg förra måndagen och provsprang skor på XXL. Hon har verkligen blivit motiverad på sistonde vilket jag stöttar till 110%. Hon tyckte de dyraste skorna var skönast så jag sa då KÖP!! Man ska inte snåla för då blir man i slutändan inte nöjd. Jag köpte dessutom en pulsklocka till henne oxå.
Hon började ju jobba i måndags och har nu cykelpendlat två dagar denna vecka. Bra start för henne.

Jag sprang ett bra pass i måndags från stan och hem, i mörker på banvallen. Körde varannan km över tröskel och varannan under. Körde helt på känsla och lyckades pricka jäkligt rätt om man analyserar pulskurvan. Körde ca 4:35 i dom lugna intv och 4:15 på dom snabba. Jättenöjd med det passet men jag vill förstås bli snabbare.

Imorgon är det tävlingsdags i Motala-trakten. Jag och två till från klubben skall testa TOM. (trail och mustasch)
28 km. Här en film om banan.