Sprit, grill och kvällsjogg med älg

Har varit själv med Nora hela helgen och det har varit ganska kul faktiskt men ändå skönt när Sara kom hem så man kunde få sticka ut på en kvällsjogg.

Borde gå o lägga mig nu men har precis bakat lite då jag lovat hembakat på ett möte imorgon. Något gott, chokladigt och som innehåller lite hälsokost oxå. Cognak och hasselnötter
Sen skulle jag ju duscha efter den sena kvällsjoggen då jag och en fjolårskalv (älg) spanade på varandra på ganska nära håll. Coola djur.

Köpte grill idag.
Grilltunna med lock ICA Cook & Eat
Den ser lite klen ut på denna bild men är riktigt stabil. Blir nog att inviga i veckan skulle jag tro.

Nä he bloggtorka och imorgon är projektets sista dag. Åtminstonde på kontoret.

inför träningsrace

Igår befann jag mig i det jag till vardags kallar bergen. Skulle sätta upp lite kompletterande skyltar och dessutom såga upp ett träd som blockar en fin stig. Hade ringt markägaren dagen innan förstås. När jag i huggarbyxor, huggarhjälm och med motorsågen gått ca 1 km för att komma till platsen med de omkullna träden...

Då noterade jag en liten lapp som någon hade fäst på stammen. Tror knappast det var markägaren själv för han hade ingen aning om att det låg träd på denna plats.

Jag undrar dels vem som satt dit lappen och dessutom hur de har tänkt att dessa träd skall sågas upp. Med fogsvans?? Lycka till.
Nu går det att cykla runt dessa två så lätt så jag gick tillbaka till bilen utan att såga något.

De kompletterande skyltarna är de bokstäver som du kan se på kartan. De är orienteringshjälp så man snabbare kan läsa in sig vart på kartan man är.

Har haft en vilodag från träningen och ikväll lär det inte bli något heller då vi åker direkt för att hejja på klubbens träningstävling vid kvarntorp.

MTB-kartor

det fina påskvädret håller i sig så jag och Nora sprang en runda idag. Eller hon sitter förstås stilla i joggingvagnen men jag får slita desto mer. Tog en runda som jag uppskattat till dryga 4 km men det visade sig vara 7 km. Inget särskilt att nämna om passet då varken distans eller fart imponerar men vi hade trevligt.

Jäkligt trevligt var det att tömma brevlådan idag oxå. Det typ droppade mjölksyra från den...
Ett smalt paket ändå från Singapore. Me like!! Typ världens coolaste etikett.
Innehållet tänker jag inte avslöja då det innehåller en present så först efter överlämnandet så..

Takstället sitter på volvon igen. Känns så naturligt att det skall sitta ett på taket på bilen. Skall ta med hojen till träningstävlingen på torsdag. Köra runt banan ett varv innan det är dags att hejja på alla tappra som törs tävla.

För er som inte kört Billingeracet. En av klubbens elit-åkare var nere förra helgen tror jag det var och provkörde banan. Här är en snabbspolning av banan.

Jag själv provade en annan grej i påsk..Nämligen denna

Och igår körde jag ett riktigt schysst Tapoutpass som idag gett mig influensakänningar i hela torson. Så där härligt lätt öm i huden. Competion core hette det och det avsnittet borde alla cyklister köra tycker jag. Även icke-cyklister så Märta vill du låna denna av mig?
Inte jag på filmen tyvärr men skulle kunna vara med vita tubsockor och MARVEL-affisch på väggen

påskjogg i bergen

Vilket underbart påskväder va? Vi har väl alla olika sätt som vi njuter av egen tid på. Igår fick jag egen tid i form av ett långpass i bergen. Kanske var det för att Sara fick tulpaner dagen innan eller så var hon bara så där snäll som hon brukar vara.
Hur som så cyklade jag till Garphyttan igår morse, tog av mig överdragsplagget och lade det i camelbacken. Joggade upp för sanatoriebacken i ca 5 min innan jag kände att jag var för varmt klädd så jag tog av mig ännu ett plagg och resten av passet gick i endast understället.
Mellan km 6 och 9 hade jag sällskap av 3 cyklister som var ute i terrängen. Syns på pulskurvan att jag fick slita lite mer då :-)
Tog en bild vid Bergslagsleden för att jag slogs av lugnet och hur fint det är där uppe i Kilsbergen

Jag gjorde ett kortare stopp i Ånnaboda och hälsade på Wengan och Annie som hade ett mtb-läger. Lyssnade av lite med personalen på konferens & Logde om hur kartförsäljningen gått innan jag joggade norrut. Verkar som den senaste veckan med sol och blåst har fått markerna att torka upp en del vilket är positivt nu när mtb-åkarna blir fler och fler.
På ett ställe, Göljestigen, var det togtjockt med vandrare om man jämför med hur få jag sett totalt under mitt pass. Såg nog 15-20 pers som var vid vattenfallen där Sara och jag förlovade oss.
Gammal bild.

Detta var det tredje passet i mina Salomon sense ultra och de är så förbaskat sköna. Som jag sagt några ggr förut så vill dessa skor bara fortsätta jogga genom skogarna så därför var det extra skönt att få det bekräftat med ett långpass.
Det blev ju ca 22 km på dryga 2 h inkl alla stopp. Blev ca 400 höjdmeter oxå. Inga direkta känningar eller smärtor. På slutet av passet så var det ca 2 km längs en väg och då kände jag i min vänstra vrist vad jag normalt känner efter ca 4-6 km på väg. Terrängen är så mycket snällare för kroppen.

Nu måste jag ha löparstopp i minst 2 dagar för att jag skall hålla tror jag. Blir kanske lite styrka bara. När jag summerar veckans 4 löparpass så blir det ändå 47 km vilket är rekord och det är ju fantastiskt att det gick så bra igår. Är verkligen skitglad för det var totalt sett ett sånt underbart pass.

Kartor men utebliven glass

Ja då är snart projektet i hamn då.Bara lite redovisning kvar känns det som.

Gick upp kl 04:00 imorse och satt på cykeln 20 min senare.När jag kommit in en bit i stan mötte jag en kollega som satt i Lundbergarn och skulle ut och sopa sand. När jag strax efter kl 05:00 kom till firman så såg jag att ännu flera var på plats med sina bilar och åkt ut för att jobba. Shit vi är morgonpigga på Trädgårdstjänst. Som ni ser så länkar jag namnet trädgårdstjänst till en hemsida. Det är inte vilken sida som helst utan faktiskt företagets hemsida. Tog dom 56 år innan det kom en hemsida. Otroligt.

Jag och kollegan åkte upp till Grythyttan och planterade träd idag.

Såg att Carl-Jan Granqists gästgiveri hade lunchbuffè för 110 kr/person. Dagens lunch var ugnstekt falukorv stoppad med lök och äpple som serverades med potatismos. Det var inte dåligt för 110 kr !!

Vi struntade dock i maten för det var glass vi var sugna på men de hade inte öppet idag. Blev att fika på Guldkringlan istället. Provade en hollänsk dammsugare som var en positiv överraskning

Efter jobbet idag var det planerat att sambon skulle släppa av mig vid Karlslund så jag fick springa sista biten hem.
Märkte direkt att jag min lägsta fart har blivit snabbare och snabbare. Joggar lätt i 5 fart eller fortare och därför blev det lite intervallbetonat på vägen hem. Körde 3 st långa intervaller med en fart som pendlade mellan 4:15 och 4:35. Trots att underlaget var asfalt så känns vristen helt okej nu. Blir att skippa löpningen imorgon men på fredag kan det mycket möjligt bli lite stig igen.

Hej hopp

tidig kväll, cykelpendling imorgon

Ja men shit. Igår kväll tog jag fram min CUBE reaction som stått still i nästan ett halvår. Gjorde rent kedjan, punpade däcken, smörjde gaffelbenen. Rullade lite på gräsmattan och tyckte styrningen gick skittrögt. Skulle tydligen vara så. Ovana stavas det :-)
Stack ut vid kl 8 imorse för att reka några ställen som jag tänkte köra teknikträning på med en grupp cyklister några timmar senare. Rullade lugnt o fint upp emot bergen och efter ca 20 min kände jag mig hemma igen i sadeln.
Åkte o tänkte på ett särskilt ställe som jag inte cyklat på 2 år. Ett dödsdropp som Linda hade kallat det. Jag beskriver det som ett cykelbart dropp med sväng följt av ännu ett brant dropp. Följt av en nerförsbacke fyllt med lite sten. Innan jag kom dit gick jag igenom de andra teknikställena så jag blev lite varm i kläderna så att säga. Sen åkte jag mot dödsdroppet. Klarade vägen dit samt själva dropen på första försöket och blev stärkt och glad. Gick upp med hojen och för att skapa ännu mer säkerhet ville jag åka en gång till.
Ni fattar väl vad som hände. Tokkrash då framhjulet far iväg och jag sopar i en del sten med lår och armbågar. Då fanns bara ett alternativ tyckte jag och åkte sedan två felfria ggr till i droppen.

Borde ha tagit en bild där men det kan jag göra nästa gång jag springer förbi där kanske.

Själva teknikträningen med gruppen cyklister gick väl okej. Vill inte skriva att den gick skitbra för det skedde en krash som påverkar dennes kommade träningsvecka lite grann men som man brukar säga: Det kunde gått värre.
Förutom krashen så imponerade dom bra på mig genom  att ta till sig både råd och en del mod och pressade sina gränser.

Efter  träningen så åkte familjen (inkl mig alltså) till Bauhause och IKEA. Inge särskilt handlades utan det var mest en utflykt.

Imorgin bitti skall jag cykelpendla till stan så det är hög tid att lägga sig nu. God natt

tränar-roll

Idag har jag trotsat läkarna lite. Jag har suttit på min mtb-hoj och agerat tekniktränare och glädjen är stor och jag känner mig lite lyckligare som människa.
Kan ha med vuxenmyset igår att göra iofs :-)

Utsatta ett gäng adepter för svårigheter i Kilsbergen och de imponerade men tyvärr krashade en lite halvhårt men vet att han är en tuffing.

Nu skall vi göra familje utflykt.

PS. hade visst 4 ggr så många besökare igår som idag på bloggen. Skrev tydligen något bra :-)

Går bra nu

Blöta marker

Skulle kunna lägga en lång blogg om enbart torsdagens träningstävling i Eker. Alla man pratade med hade ursäkter som : Varit sjuk hela vintern, nedtränad just denna vecka, haft en fruktansvärd arbetsdag, ny cykel osv osv. Tror inte det var en enda åkare som var i toppform men när startskottet gick...PANG och alla for fram som om dom inte gjort annat än ätit, tränat och sovit sedan oktober.

Jag tyckte som vanligt det var kul att se en cykeltävling från sidan. Skall plocka fram lite oljud tills nästa träningstävling :-)

Stigar, leder och Kilsbergstramp
Jag har cyklat i Kilsbergen i över 10 år och jag upplever att det aldrig tidigare har varit sånt tryck från cyklisterna som nu. När jag började cykla där så brydde jag mig inte om lera, vatten eller vart jag cyklade. Jag var ingen rebell på nåt sätt men man visste inte bättre. Mötte aldrig någon som berättade för mig om regler, lagar eller om vett o etikett i naturen mm.
Vet inte hur många vårar man cyklat i Markaskogen och tyckt att det nästan varit högsommar med torra och fina stigar och uteblivna lerhål. Sen har man gett sig upp i Kilsbergen och cyklat så har man blivit förvånad över snöiga grusvägar och vattenpölar stora som mindre sjöar. Det skiljer bara 17 km mellan Örebro och bergen men vintersäsongen ligger kvar betydligt längre där.
Nu cyklar jag inte lika mycket som förr men jag jobbar desto mer med cykelsporten. Eller för cykelsporten är väl mer korrekt. Jag har numera en möjlighet att påverka er cyklister i min närhet och lägger man dessutom till att jag muntligen lovat ca 50 markägare att mtb inte sliter särskilt mycket på naturen så måste jag skriva detta blogg-inlägg.
Igår, fredag den 11e april, var jag tvungen att stänga av ett parti av en mtb-led som offeciellt inte ens har öppnat. Detta för att många har så bråttom på vårkanten att ta sig upp och köra där. Det rinner vatten överallt då den sista snön precis har smält undan och inga lövträd, buskar eller gräs har börjat suga vatten än.
Då är det mindre bra att stigar körs upp redan nu för slitaget från oss cyklister kommer inte att avta förrens i november. Om det fick torka upp lite till så skulle det hålla bättre och slitaget skulle inte bli så farligt.

Torrt och fint kan man tycka och precis denna sträcka är det ju så. Ca 1 km från Ånnaboda.

Vi tar en bild till

Denna bild är tagen ca 400 meter från den första och på bild ser det väl fint ut men ytan på stigen är slipprig och hal och bara när jag gick här gled skon omkring och gjorde märken på ett sätt den absolut inte gör om ca 3-4 veckor.

Denna bild är tagen ytterligare 400 meter från bilden ovan. Här är det kraftig avrinning från höjden bakom och trots att det inte är "fullt påsläpp" på cyklisterna än så är det så pass sönderkört att vi uppmanar cyklisterna att gå förbi här.
Alla vi som jobbar med likande projekt vill ha något hållbart, någonting långsiktigt. Därför är vi rädda om det här och har medvetet hållt igen sista veckorna och inte stressat fram t.ex marknadsföring, karta och invigning.

Just nu planeras invigningen i Ånnaboda till den 10e maj kl 10. Mer info kommer.

Det är inte enbart det att jag personligen har lovat markägare utan oxå att detta kan slå tillbaka mot oss själva om vi som cyklister inte sköter oss. På hög nationell nivå disskuteras det om mtb-cyklisterna skall undantas allemansrätten. Det vore katastrof för oss tycker jag. Att vi inte skulle få utnyttja den friheten att få cykla vart vi vill.
Jag har under min projekt-tid pratat med många "icke-cyklister" och fått höra deras uppfattning om oss skogscyklister. Nr 1 är nästan alltid att vi åker så jäkla fort! Och nr två är att vi kör sönder marken. Sen i fallande skala är det ibland tal om nedskräpning och att vi är otrevliga men sånt finns säkert om vandrare, löpare och skidåkare oxå.

Hur motarbetar vi det då? Jo genom att sköta oss på ett bra sätt ute i skog och mark. Respekt mot andra som rör sig där. Vi slänger inte skräp efter oss, vi saktar ner när vi möte på stigen, vi hälsar glatt på andra som vill röra sig i naturen, möter vi ryttare så gör dig hörd så hästen vet att du finns där. Tänk dig själv att sitta på 400 kg muskler som blir skrämd.

Jag hoppas (och tror) att det skottska exemplet på "Do the ride thing" kommer att översättas och göras i en svensk version inom kort.

Klicka gärna på länken och gå igenom bildspelet om hur du skall agera och uppföra dig som mtb-cyklist.
(strunta i frågan " Before you go... Ensure that your route is on Briddleway")

Mountainbike har växt sig riktigt stort och populärt så det är dags att inte köra med huvudet under armen.
Vi måste tänka oss för.

Tävlingsnerver

Vad konstigt det känns att komma hem till huset utan att göra något vettigt med det. Ingen matlagning, inget trädgårdsfix, ingen tvätt, ingen upp-packning av kartonger. Är nog nyttigt som kontrast till de ibland mer stressfyllda dagarna.

Trots dåligt väder idag så cyklade Sara och Nora med mig på ett distanspass idag. Egentligen inget roligt pass på tråkiga vägar i tråkigt väder. Det som gladde mig var sällskapet och att jag kunde hålla bra fart. 11 km med ett snitt under 5-fart och då stod jag still lite vid två vägövergångar.
Jag gasade även på slutet i 4-fart vilket kändes bra. När jag nu analyserat datan från klockan så ser det bra ut att köra i 5-fart. Pulsen ligger ca 10-15 slag under tröskel men muskulärt är jag som sagt ingen löpare än.
I söndags körde jag 17 km och kände knappt nåt i vristen. Idag körde jag grusväg i hårdare skor och ungefär halvvägs gjorde vristen sig påmind. Inte ont men sänder signaler typ att "jag gillar inte riktigt det här"

Blir inge mer löpning förrens på söndag nu.

Imorgon är det säsongens första träningstävling i klubben. Jag tänkte vara på plats och kolla in hur folk kör, vilken form de är i osv. Vet att en del är nervösa och en del är grymt sugna på att få mäta krafter med andra. Har försökt att få dit den regerande världsmästaren Tommy Olsson från Sala men tyvärr hann han inte imorgon. Synd.

Idag gick jag med i en fan-group för Sabaton och där hittade jag ett videoklipp som var nytt för mig när det gäller denna fantastiska grupp.

Nähe. Lite mail på det här

Day off

Gårdagens fellöpning tog på krafterna. Kännt idag att sitta på kontoret och poppa hårdrock inte är så fel iaf :-)

Här är gårdagens löpning och vid markeringen 12 km så visste jag vart jag var någonstans men sen chansade jag fel. När bilden är utzoomad så här ser det bara ut som en liten fiskkrok men i totalt mörker kunde jag ha irrat omkring i det området.

Vi har pysslat lite här hemma efter jobbet och jag har inte haft nåt större träningssug vilket inte sker ofta.

vilse i skogen

Gårdagen (söndag) började hur skönt som hellst. Sov ut någon timme extra gå Sara för en gångs skull gick upp med Nora. Åt frukost och sen pysslade vi alla tre ute i trädgården och inväntade ett spontanbesök av farsan med sambo. Blev förstås en förmiddagsfika med dom och då vi några timmar senare skulle på barndop så skippade jag lunchen för jag gissade att det skulle erbjudas hyffsat med kalorier på fikat efter dopet. Mycket riktigt.

Så långt var väl allt okej men när vi åkte genom Vintrosa på vägen hem så säger plötsligt Sara från baksätet " Vänd bilen, jag swedbankar, vi köper pizza"
Och som den underbara sambo jag är så vände jag förstås både bilen och följde med på denna idè och beställde en pizza till mig själv oxå.
Åt dock bara halva för jag ville ju ut och springa in mina nya skor innan det var läggdags.
Tog bilen till Garphyttans idrottsvall och som ni ser var det ljust när jag kom dit.
Har dock märkt att det skymmer ganska snabbt vid kl 20 på kvällen så jag var beredd med den lånade lampan magic shine 872. Joggade iväg på lätta stigar och lite grusväg och försökte hålla ner tempot. Skorna var sköna direkt från start och trots att de är så lätta upplevde jag skön dämpning. Jag är en ganska inpräntad häl-löpare som tränar på att landa mer o mer på mellanfoten men jag tyckte som sagt att de hade en skön dämpning i hälen.
Jag körde även lite obanad terräng med dom.
Bästa sättet att lära sig o hitta i skogen är att testa nya stigar och kanske till och med springa/cykla vilse. Jag gjorde båda igår. Körde en härlig stig mellan Kimmy och Mattsabacken för er som kan området. Jag sprang denna uppför men måste vara grymt rolig att cykla utför och jag såg faktiskt mtb-spår så någon av er vet om denna stig.
Sen körde jag en annan härlig utförskörning fast uppför. Den som två mtb-leder går på ner mot Moshyttan. När jag nådde toppen så såg jag hur många som körd där och blev lite fundersam på om man skulle stänga av den för shit vad sönderkört det var där. Det borde få torka upp lite mer där. Ska prata med en kollega idag om det.
 Ungefär här kollade jag på klockan för första gången och det hade redan gått 41 min. Tänkte att dessa skor är sånna som man bara vill köra hur länge som helst i. Bara trippa genom hela kilsbergen :-)
Fick börja korta av min tur för att inte bli ute hela kvällen. Körde apelsinstigen utför och letade mig ner i Mattsa. Väl där tänkte jag jag köra en bit på samma stig som jag kört i början av passet för att komma mot bilen. Valde fel i en korsning men tänkte att jag befann mig mellan en asfaltsväg och kilsbergskanten så jag hade ingen stor yta att komma vilse. Så fel jag hade. Vägen blev skogsväg, skogsvägen blev stig, stigen blev en uppkörd sträcka av skogsmaskin som hela tiden blev otydligare och otydligare. Här blev jag osäker. Började köra safe och sänkte nivån på pannlampan för jag ville inte hamna i totalmörker. Tog det säkra före det osäkra och letade mig tillbaka och körde asfalt sista km.

Med ca 1 km kvar till bilen kom en bil och sakta ner bakom mig. Tänkte att jag klarat mig från varg-attacker men nu skulle det väl komma nåt psyko och terrorisera. Tvärtom var det traktens stig-guru som skrattade från förarsätet och erbjöd skjuts. Precis som han hade kännt på sig att jag varit vilse :-)
Tacka nej till skjutsen då jag snart var vid tryggheten igen.
Totalt blev det nästan 1h 40 min och 17 km. Har en vänstervrist som är irriterad på mig idag men det kan jag ta. Var ju ett kul pass så här i efterhand.

Äntligen. S-lab sense ultra SG

Nu är dom mina!

varde ljus i mitt liv

Jag försöker att inte känna stress här i huset men det är hyffsat mycket saker att pyssla med och då har inte "klippa-gräset-stressen" kommit igång än.
Har cykelpendlat ganska bra denna vecka men jag mosar inte särskilt hårt för det är ju det + extrem vinkel i höften som jag skall utsätta mig för. Tar ca 52 min att cykla till jobbet och tar jag bussen så tar det ca 60 min innan jag är på jobbet. Denna vecka har ju vädret varit grymt bra för cykelpendling och utomhusjobb.
Ta i förrgår morse till exempel. Då fick vi såga ner ett träd på 5 våningen på en innergård. Då var vi säkert populära av alla som befann sig innanför persiennerna :-)

Jag har varit försiktig med löpningen senaste två veckorna då min ena vrist sagt ifrån. Är dock sugen på ett imorgon kväll för jag har fått låna två lampor som jag skall jämföra med den som jag både cyklat och sprungit med i flera år.

I mitten ligger en av mina Magic shine lampor och denna har nr 808 och skall ha ett ljusflöde på ca 900 lumen. I förrgår stack jag ut på ett kortkort pass med lampan till höger som heter 872 och skall ha ett ljusflöde på ca 1500 lumen. Det var en häftig joggingrunda för på det svagaste läget (av fyra) så var den som en 808 på halvljus. På näst svagaste så var den väl som en 808. På dess näst starkaste så var den grym och hade bra spridning och mycket ljus. Och på maxläget var det så mycket ljus att visset gräs och andra ljusa ytor reflekterade så mycket ljus att det nästan blev jobbigt :-)

Tänkte kolla lampan till vänster imorgon som skall ha ett änu större ljusflöde men so sagt är det inte allt utan spridningen är minst lika viktig.

Och för någon timme sedan gjorde jag bort mig inför en av grannarna. En kvinna som är två år äldre än mig och "lite rund". Jag har sett henne vanka fram och tillbaka mot sin bil och haft mycket besök av några som jag uppfattar som hennes föräldrar. Därför kändes det naturligt att slänga ur mig frågan " Jaha grattis när skall du ha barn?" till henne när vi passerade varandra mellan våra hus.
-" va jag? Nä jag är bara tjock" svarade hon. Tror jag tyckte situationen var jobbigare än hon.