mot kungliga huvudstaden

Länge sen jag bjuckade på en arbetsbild. Här har ni en. Jag och kollegan gjorde en mur på 2,5 dag men då blev det en trappa oxå som inte syns på bilden.
 
Träningen då
Ja hade ju tänkt två distanspass denna vecka men tyvärr verkar det inte bli ett imorgon.
Igår sprang jag hem med camelback från jobbet. 19 km. Snittfart på 4:55 och det kändes hur bra som helst. Får ofta en liten dipp vid 15-16 km och så även igår. Lossnar igen efter någon km men jag får jobba lite mentalt där.
Ikväll passade jag på att ge sandsäcken en omgång igen. Kanske mest för att det inte blir distanslöpning till jobbet för annars hade jag tänkt att vila. Ökade ronderna från 2 min till 3 min och körde en del nya kombinationer. Kan gå på ännu mer kraft nu än tidigare och få tryck i slagen. Börjar kännas riktigt bra med boxningen igen. Men inte så konstigt då det var en tid i mitt liv då jag körde kampsport 3-5 ggr /veckan.
 
Idag blev jag lite överraskad när det ringde en reporter från en tidning och gjorde en intervju och sedan ville ses för lite fotografering som skall ske imorgon. Det gällde förstås mtb-lederna i Ånnaboda. 
 
På lördag jobbar Sara och då brukar jag vilja hitta på någon utflykt med Nora för att vi inte bara skall bli sittande här hemma. Denna gång skall vi åka buss tur o retur till stockholm. Hoppas INTE på åksjuka :-)
Vi skall hälsa på familjens talang triathlet-Anna och shoppa presenter till Sara, Nora och kanske mig oxå.
 

inställt mål men nya utmaningar

Lyckades få över info till datorn med sladden från gamla sony ericsson fast jag sedan några veckor tillbaka använder en samsung galaxy mini. Redigerade ihop en film igår kväll. Synd att jag inte lyckades filma mer. Verkar som allting sparas på simkortet trots att jag har mycker mer minne i själva telefonen. Måste få till det där.
 
Igår kände jag faktiskt av de timmarna från cyklandet under lördagen så jag skippade löpningen till förmån för sandsäcken i garaget. Körde 11 ronder à 2 min med 1 min vila mellan. Känns verkligen skillnad nu när jag kört 3-4 ggr i garaget. Snabbheten och trycket i slagen kommer tillbaka och jag träffar mkt bättre nu. 
 
Dagens träning. En flopp!
Åkte med en jobbarkompis en bit i bil idag för att slippa få 19 km hem utan istället få dryga milen. Värmde upp och kände att det lilla mellanmål jag hade ätit ca 45 min innan satt som en klump i magen. Inge vidare. Ändå tänkte jag i min enfald att jag kanske skulle ta och göra ett försök på sub40 ändå. Banvallen hem är ju platt som en pannkaka och klockan på armen skulle få vara min motivator.
Värmde 1,5 km innan jag gjorde en varvmarkering på klockan och gasade upp till 4-fart. Körde ju i mörker så jag tänkte att jag hade kört flera km innan jag tyvärr kände att jag inte är en sån snabb löpare som jag önskar. Gav upp och gjorde en ny markering och då kom det nästan pinsamma beskedet att jag hade kört knappa 2 km och var redan körd!!
Efter detta fiasko så var mitt högra ben verkligen kört i flera km. Jag har nu flera ggr märkt att stumnar totalt i det icke opererade benet. Ja fick ju veta att jag hade begransat blodflöde till det under den långa utredningen förra året och när jag kör riktigt hård löpning (framförallt på asfalt) så stumnar jag så ordentligt så det tar lång tid att bli kvitt. Vänsterben bara hånskrattar lite åt det högra. Med andra ord känner jag knappt nåt i mitt vänstra ben.
 
Blev någon slags transportjogg hemåt i mörkret. Missnöjd och omotiverad.
Mitt stora, och egentligen enda mål, 2014 var ju bergslagen ultra. Jag klarade den och kände mig jäkligt nöjd efteråt. Under resans gång kom ju detta mål med att sub 40 min på milen kanske var möjligt oxå och jag satte målet att under oktober månad ( efter ultran förstås) klara det.
Nu inser jag att detta är omöjligt i oktober månad och jag ger upp det målet.
 
Siktar vidare mot det mer äventyrliga jag tänker försöka genomföra nästa helg. Nämligen att springa ca 70 km  längs bergslagsleden på lördagen och sedan fortsätta ca 63 km på söndagen. Tempot kommer att bli lågt då vi är en mindre grupp om 5 st som skall hålla ihop men det ska bli intressant att se hur kroppen reagerar på den långa sträckan.
 
Funkar detta bra så har jag verkligen motivationen för att träna bra i vinter för att i maj-månad köra hela bergslagsleden på 4 dagar. Det blir ca 7 mil om dagen. Terräng.

tjejläger 2.0 i regn och lera

Idag har jag varit instruktör på ett mini-läger för ett antal motiverade och erfarna veterandamer. De har ett antal mästerskapsmedaljer tillsammans och är mellan 30 och 55 år. 
Jag hade en lång rad med platser och övningar planerad för dom idag.
 
Har inga bilder att bjuda på då jag saknar överföringssladd från mobilen så kan jag inte bjuda på vare sig film eller bildmaterial.
 
En sak jag reflekterade över var att när vi "transportcyklade" mellan olika platser för att ha teknikövningar så kunde man hålla ett mycket högre tempo än på t.ex måndagsträningar eller andra läger som jag varit ledare på. Trots att jag tyckte att jag höll bra fart på t.ex grusvägarna så var det alltid några cyklar som trissade tempot runt omkring mig.
Fick nästan samtliga att efter en timmes träning hoppa från ett byggt trähopp ca 60 cm höjd och göra mjuka fina landningar. De provade ochförsökte. Gjorde fle men gjorde om och rätt. Älskar att se framsteg!
 
Efter en förmiddag i regn så byttes det mot mestadels uppehåll efter lunch men på nästan alla stigar var det floder eller bäckar. Det är sjukt blött i bergen kan man säga.
Det blev mycket stigcykling och jag ville få dom att våga släppa på utför och jag tyckte det såg bättre och bättre ut ju mer vi körde. Det märktes framåt kl 15:30-16 att det var låga blodsockervärden och trötta ben på nästan samtliga.
Tror inte det var därför dagens värsta krash skedde utan det var nog mer pga en felplacerad stolpe :-)
Jag hade precis kört utför, hinner vända mig och säga " jädra ställe att sätta en stolpe på" innan nästa åkare kommer med lika hög fart och prickar både stolpe och ett högt plaströr. Cykeln stannade men inte chauffören. Såg hur locket med diameterna 30-40 cm åkte av toppen på plaströret men det var först när jag skulle lägga tillbaka det som jag noterade att locket var gjort av betong.
 
Förutom den krashen så gjorde jag två fina vurpor idag. Skulle visa ett långsamt Bunnyhopp men på nåt sätt slutade det med en krash framåt. (ringrostig??)
 
Nu ikväll har vi mest njutit här hemma som familj. Lite fredagsmys fast på en lördag.
Jag och Saris hamnade framför datorn och skrattade gott åt norska humor serien/paret YLVIS
 
När man sett den tycker jag att denna om blir ännu roligare.

begränsad fart med trasiga ben

Lördags:
dryga 25 km med ett stort gäng från Örebro AIK. Härlig klubb det där och de försökte nog locka över mig men jag sa att jag blir kvar i det andra AIK (almby IK)
De startade sin runda i Vintrosa och när de passerade Latorp hakade jag på. Turen gick banvallen en bit, Lannafors, Limberget, Nationalparken och sen tillbaka till Vintrosa. Kändes jäkligt behagligt hela resan som gick i 5-fart.
Tycker att jag kan mala på rätt obehindrat i 5-fart så därför längtar jag till det långa äventyret som väntar om några veckor. Har sen några planer för nästa år oxå men det är så långt fram så man törs väl knappt nämna det. OM planerna går i lås blir det 28 mil på 4 dagar i vår och sen till hösten en tävling på 75 km men vi får se.
 
När det gäller farten och mitt rekordförsök på sub40 på 10 km så brände jag idag av ett fartpass som jag komponerat själv. Blev på banvallen i regn och mörker och tyvärr var kroppen segare idag än i torsdags då jag sprang på bana med AIK.
  1. 2000m- 4:00 fart
  2. 1500m- 3:55 fart
  3. 1000m 3:50 fart
  4. 800m 3:45 fart
  5. 400m 3:40 fart
  6. 200m 3:30 fart
efter den sista brände jag även av en 30 sekundare och gick all-in. Då jag hade vila i kortaste laget gick intv nr 3 sämst då jag faktiskt avbröt efter 800 m. 
 
Som lite extra negativ bonus verkar det som om vår varmvattenberedare la ihop igår. Lite tur i det hela är iaf att bergvärmepumpen fortfarande går så värme i huset finns men att duscha i sjuuuukt kallt vatten efter dagens intv-pass var en plåga. Förstår att man kan plåga fångar genom att spola dom med kallt vatten för det var inge roligt att spola huvudet så man fick brainfreeze.
 
 

Bra pass på banan

Idag jobbades det lite övertid för att slippa dödtid innan dagens (kanske hela veckans) kvalitètspass. Skulle följa med PolarePeter till Örebro AIKs sista utomhusträning på GIH`s löparbanor.
6x4 min med 1 min vila stod på schemat.
Låter ju som cykelintervaller tänkte jag. Löpare snackar ju oftast sina intervaller i metrar.
Trots mörker och sval temperatur dök ca 12-15 löpare upp och våra riktmål var "vår egna mil-fart" under intv.
Jag håller ju inte under 4min/km i 10 km men då jag verkligen VILL dit så tänkte jag att 3:50-3:55 kunde vara bra riktlinjer för intv.
Märkte redan på intv nr 1 att det gick visst fortare  men det höll intervall efter intervall.
Körde den första på 3:50 och sen blev det 3:45 och 3:44 och när det bara var en intervall kvar tänkte jag gasa lite mer och då slutade det på 3:37 i 4 min vilket brände fint i låren så ionte var det i min tröskelfart inte men va fan.
Ett gött pass och totalt avverkades lite över 13 km.
 
Vila imorgon men på lördag blir det distans i hemmaskogarna. 
 

kass!!

Märklig kropp man har.
I söndags satt Å-stadsloppet kvar i benen. Kändes att man hade maxat.
Planerade min vecka så här:
Mån morgon: Distans till jobbet
tis kväll fart-pass
ons: vila
Tors intervaller 6x4 min
 
Det som sket sig var tisdagens pass än så länge. Jag är trött i kroppen. Hade iofs tänkt en tung vecka men då menar jag ju träningsmässigt. Inte känslomässigt.
Sen blir jag alltid lite sur, tvär och introvärt när jag inte får träna. (får och får) När träningen inte blir av så mår jag inte bra. Hoppas det blir ett bra pass imorgon med en kropp som känns betydligt bättre än de senaste dagarna.
 
Äsch inte blev kvällen bättre av att ÖHK förlorade mot Brynäs heller. 
 
Nä nu skall jag sitta och drömma om några snygga trail-tillbehör som dessa

Inge sub40 men jäkla smäll.

Ja shit vad denna vecka flög förbi då.
Fartpass i onsdags som gick ganska bra. Fick fram lite snabbhet men kroppen kändes eg ändå. Körde direkt efter jobbet på fina vägar runt oset. Kände mig nöjd efter det.
Hade jag fått lägga upp veckan fritt för ett sub40 försök på Å-stadsloppet hade jag nog joggat korta lätta pass tors-fre men de dagarna blev istället temat MAT.
Tors: 3 rätters på ölcafèt. Alla 3 rätterna med temat vitlök. GOTT!!
Fre. Bortbjudna till vänner på mat.
 
Sen har det hänt en sak till som jag tror bara 4 pers känner till. 
 
I torsdags em gick ett practical joke jäkligt fel. Istället för att roa andra så slutade det med att jag fick en lättare hjärnskaning efter att jag ramlat i asfalten från nästan 2 meters höjd. Tog emot mig med bakhuvudet, förvånad att jag inte blev medvetslös. Som följd kom 1 dygn med lätt huvevärk och idag (3 dygn senare) gjorde det ont när jag slog på sandsäcken.
 
Vet inte om veckans stress och slag emot huvudet kan ha påverkat mitt resultat på Å-stadsloppet. Finns ju en stor chans att jag inte är bättre heller
 
Racerapport Å-stadsloppet.
Detta var det första försöket på att komma under 40 min på milen. Till min hjälp hade jag en rutinerad löpare och polare som skulle köra 21 km men öppna de första 7 km i precis den fart jag önskade hålla mina 10 km på. Han skulle köra i 3:55 fart och direkt efter start lade jag mig tätt i rygg på honom. Måste ha sett kul ut för flera gånger trodde jag att jag skulle trampa av han skorna för jag ville ligga så nära som möjligt. Fördelen med en "hare" som jag hade var att jag kunde lita på att han skulle hålla en jämn o bra fart och jag skulle varken stressa iväg för fort eller behöva bry mig om att kolla på klockan.
1a km gick bra men lite rörig då det var mkt folk som ville hitta sin fart.
2a km. Kändes grymt lugnt och kontrollerat
3e. oxå bra men samtidigt började kroppen få ett lite högre flås och det kändes att jag sprang. Menar sprang som i springa fort.
4e km. Börja vackla mentalt för jag fick här tyngre och tyngre ben. Ett tydligt tecken att jag legat över min tröskel sedan start men så pass lite att det tog dessa 12-15 min innan det började kännas.
Sa till min hare att jag var tvungen att släppa. Kände en våg av nederlag men kämpade på tills det var omöjligt att hålla fart längre. Gjorde en markering på klockan vid 5,3 km och då hade jag ett fartsnitt på 3,58/km.
Just där var man mitt uppe på stan och med allt folk som hejjade så kunde jag ju inte börja gå men jag visste säkert här att dagens försök var kört.
Nere i slttsparken gick jag en kort sträcka. Försökte få upp lite fart men 4:30-fart var det som funkade då. Hade så stumma ben.
Stannade till vid Peters (haren) flickvän och sa att hon skulle tacka honom för draghjälpen men att jag var rökt.
Kämpade på och med ca 2 km kvar blev jag omsprungen av den kvinna från IF Göta som var en fantastisk draghjälp på blodomloppet tidigare i år. Visste ju att vi var jämna så det triggade min tävlingshjärna att plåga mig lite till.
Efter ett sånt "misslyckat" försök får jag väl ändå vara nöjd med dagens 42,20 men det är ändå för långsamt tycker jag.
Skall nu skärpa mig två veckor med löpningen och sen göra ett, kanske två, försök till på sub 40 i oktober månad.
 
Stressade förresten hem efter Å-stadsloppet för att förbereda middag för ett antal gäster. Hade en rolig kväll och förutom att de lämnade en massa disk till mig att ta hand om fick jag även presenter. Jag älskar presenter. Särskilt när det ser ut så här.
 

småjogg och PT inom cykel/mtb

Gårdagens boxning känns idag men på ett skönt sätt. Mellan skulderbladen. Ena knogen är lite öm oxå men det går över. Skall nog köpa ett par ordentliga säckhandskar så kanske det blir ett nytt pass på sön.
 
Idag trodde jag att det skulle bli total vila men Sara ville ut och röra på sig så vi tvingade med Nora i joggingvagnen (inte så svårt) och körde hela 3,3 km i lite duggregn i ett tempo som min klocka kallade för återhämtningspass.
Imorgon däremot blir det lite mer fart på passet då jag tänkte köra ett sista lite hårdare pass innan rekordförsöket på lördag. Är optimistisk.
 
 
Är du motiverad inför 2015?
Jag har ju hjälpt ett antal personer med både teknikträning och träningsplanering under de senaste åren. Samtliga har utvecklats och jag vill därför hjälpa ännu fler. Jag kommer att avsätta mer tid för detta framöver och finns aldrig längre bort än ett telefonsamtal. 
Är du en motiverad person som vill bli bättre/snabbare/bättre cyklist så hör av dig till mig. Jag hjälper dig efter dina förutsättningar och mål och puschar dig i rätt riktning inför säsongen 2015. 
Maila mig på cykelkillen@hotmail.com märkt "träningshjälp"
 
Varning
Hörde ni om den otäcka krashen i F1 i helgen? Kolla INTE på denna film om ni inte vill se den.

blivit med säck

I helgen som var så borrade jag upp en platta i taket i garaget. Idag blev konstruktionen komplett. Köpte 40 kg sandsäck idag och är så nöjd. Tog väl bara ca 12-13 min från att den hängde där till att jag stod i kalsonger, skor och handskar och letade en den gamla boxarformen. Blev ju faktiskt klubbmästare i Combatboxning för...Ja vad är det nu...kanske 13 år sedan. Hade öm kropp hela den kvällen men once a champ, always a champ.
 
Nu körde jag nog 7-8 ronder à 2 min nere i garaget och försökte verkligen hålla igen för oavsett intensitet så visste jag ju att det kommer att kännas i otränade muskler imorgon.
 
 
Hade ju tänkt ett lugnare joggpass idag men det uteblev ju men det är ett desto viktigare pass på onsdag. Då blir det en sista check inför lördagens försök på sub 40.

blivit med säck

I helgen som var så borrade jag upp en platta i taket i garaget. Idag blev konstruktionen komplett. Köpte 40 kg sandsäck idag och är så nöjd. Tog väl bara ca 12-13 min från att den hängde där till att jag stod i kalsonger, skor och handskar och letade en den gamla boxarformen. Blev ju faktiskt klubbmästare i Combatboxning för...Ja vad är det nu...kanske 13 år sedan. Hade öm kropp hela den kvällen men once a champ, always a champ.
 
Nu körde jag nog 7-8 ronder à 2 min nere i garaget och försökte verkligen hålla igen för oavsett intensitet så visste jag ju att det kommer att kännas i otränade muskler imorgon.
Skall dock jobba på min rörlighet tror jag :-)
 
Hade ju tänkt ett lugnare joggpass idag men det uteblev ju men det är ett desto viktigare pass på onsdag. Då blir det en sista check inför lördagens försök på sub 40.

ojämn blogg, ojämn löpning

Hej o förlåt.
Jag har inte bloggat på länge och jag har heller inte bloggat om allt som hänt och påverkat både mig men framförallt andra personer mer.
När människor i min närhet lyckas och prestera bra så blir jag några % glad oxå. När folk i min närhet drabbas av sorg och motgångar så drar jag ner mig själv en del oxå.
Nu fattar ni att något har hänt någon och det är helt rätt. Ni får själva ta reda på vad för jag varken vill eller ska redogöra för någon annan.
 
Hur som helst kanske det är bra att jag inte har skrivit nåt tidigare i veckan för jag joggade ju in till stan tidigt en morgon och det kändes skit. Fick kämpa för att hålla 5-fart på banvallen. Kändes segt i hela kroppen.
De tusingar som jag körde ännu tidigare i veckan gick väl okej men inte supersuperbra heller.
Vilken tur att vinden har vänt då.
Gick upp kl 05:45 idag, joggade härifrån kl 06:30 medsikte mot stan. Benen trummade på av sig själv utan att det kändes jobbigt. Körde ganska mycket på sidan av asfalten ute i stenmjölet för att skona kroppen lite sen tror jag att minsa sense mantra trivs bättre där än på asfalten oxå. Väl framme i stan valde jag ytterligare lite terräng och grusvägar innan jag efter totalt 18 km var vid klubbstugan. Dit hade jag en snittfart på 4:38/km vilket kändes hur kontrollerat som helst.
Sen sjönk snittfarten för jag joggade runt vårt mtb-spår och kollade över det vad som skulle behövas justeras på nästa arbetsdag.
Totalt blev det 23 km idag och jag mår toppen.
 
Nästa helg skall det första försöket på sub40 på milen ske. Å-stadsloppet Tror det är möjligt nu när jag hela sommaren haft en stigande löpform och att jag lärt mig farterna lite bättre. Skall gå ut i 3:55/fart och hålla det så länge som möjligt. Vet att mellan km 8-9 går det svagt uppför så där kan det vara bra att kunna få släppa av farten till 4:10 om det skulle behövas.
Lyckas jag inte där så har jag ju hela okt på mig att lyckas. (det var ju ett sekundärt mål 2014)
 
Jag blev lite tipsad om detta klipp idag. Det är dryga månaden gammalt för det är från VM i downhill i Hafjell. Killen trampar av sin kedja direkt i starten och är nära att vinna hela skiten ändå :-)