Paralell resning?

Ja följ den länken få du se hur Almby IK tränar på löpband.
Löpband är nämligen det senaste. Det allra senaste jag tränade, då löpning utomhus idag kunde ha slutat illa för det är mest is och slask överallt. Körde HILL-programmet där det mesta går uppför men med varierande lutning. Nackdelen är att det är tråkigt att bara stirra på siffrorna på displayen under passet men fördelen är att man inte kan sacka ned på farten efter en tung backe som man kan göra utomhus. Visst går det om man ändrar på knapparna men det blir ändå att man pressar sig mer istället. Dryga 11 km blev det med en himla massa backar.
Igår var jag oxå på friskis och det har inget med att könsfördelningen där är 80/20. Nepp! ;-)  Igår var det dock en chansartad sak att köra tung styrketräning för benen då matlådan på jobbet hade haft stort innehåll av bönor men jag gillar att leva farligt. Nytt rekord i liggande benpress, 146 kg,6 reps och utan bromsspår, och eftersom den utvecklingskurvan går så bra så kan man ju tycka att den på cykeln borde gå paralellt med den. Det märks nog till helgen. Det är förövrigt synd att cykelcrosscupen snart är slut för nu till helgen härmar jag de stora killarna lite. De som kämpar om pallplatserna har en annorlunda utväxling har jag hört. Kanske inte alla men några av dom. Det kommer jag oxå att ha till helgen. 172,5 & 46/36 lyder den nya hemliga koden.  Får se hur det funkar.

Ikväll har vi inneboende. Lillasyrran med pojkvän bor här pga restaurering av deras lägenhet. Naturligtvis vill man som alfahanne visa revir så innan jag stack till dagens träning fixa jag ett halslås på han efter ca 2 minuters mattkamp på vårat vardagsrumsgolv. Så det är alltså löpband och halslås som ä da shit nu.
Haj.

4 pass senare...

Ja nu är man männsika igen. Lite tröttare än när jag kom hem från båtresan men bara i låren. Dubbla pass igår och idag känns med all rätt i benen men ändå skönt för det mentala att "vara tillbaka" med träningen.
Första intervallpasset igår var på crossen och jag kom hem med ett lossnat (igen) vevparti. När jag igårkväll skulle skvätta dit mer gänglåsning gick nått snett i själva skruvandet så nu är det helt jävla paj. Detta vevparti har lossnat sen det allra första passet men ingen vill ta åt sig ansvaret att säga "det där tar vi på garantin" Nej istället blir det att lägga ut pengar på ett nytt. Tur man cashar in så otroligt mycket vinstpengar i den här sporten att jag knappt har börjat på augustilönen än. Shit vad mycket ironi det är här.
Pass nummer två var inomhus till en blandad hårdrocksskiva från Crosscar (tacktack) och då kan ju inget gå dåligt.Den skrikande, tunga, hårda musiken gjorde passet bra och nått vevparti glömdes bort.
 Idag var det sladdande och kanande i den snö som kommit under natten. Vi körde inte så länge, ca 3
timmar, men istället blev det lite tuffare körningar på slutet. Bl.a en oplogad klättring där det blev en blandning av balansträning och grym flåsträning för man var tvungen att hålla upp farten så mycket som möjligt. Fick man stopp var det nästintill omöjligt att starta om.
Efter det passet var jag inge sugen att skarva på själv för slasket gjorde att växlarna krångla och benen var genomblöta så en snabbdusch och lite mellanmål och sen avfärd mot friskis & svettis för löpning på deras sköna löpband. Körde HILL-programmet och det känns inte när bandet höjer sig utan man märker bara att man helt plötslig hamnar längre o längre ned på bandet och man måste öka för att inte göra en riktig töntkrash. Detta resluterade inte i så mycket mer  tid i träningsdagboken men i år går kvalitè före kvantitè.
Har nu filmen från "ultimate-matchen i hytt 2202". Den läggs nog inte ut här, man vill ju inte främja till slagsmål här ute i landet.
Dessa 4 herrar plus fotografen rockade på hammerfallcrusade o torsdags. Biffen längst ned till höger ströp jag ut i match 1. Däckade med ett magslag i match 2. Ahhh. Härligt med bra kompisar. Ser ni oxå vad sofistikerad jag är som läser nyheter när de andra festar. Japp. jag är en seriös man som inte nyttjar rusdrycker o dåliga fruntimmer.
träna på.

Åter är man en vinnare

Hemma igen efter 24h kryssning. Det enda träningsrelaterade jag har att skriva om är att jag snart ska ut på cykelcrossen för ett intervallpass så vill du läsa träning får du återkomma till mitt nästkommande inlägg.
Min plåtslagarkompis Robban har varit så peppad för denna resa och lyssnat in sig på bl.a Poodles och Hammerfall och han hade höga förväntningar på kryssningen. Vi gick ombord vid kl.19-tiden, 20:30 somnar han och vaknar kl 03:30. Då har de tre största bandet lirat :-) Han har fortfarande otrolig ångest. Totalt sett sov han 13 h av en 24 timmars kryssning:-)
I torsdags innan jag åkte lade Tina huvet på sned och tog fram den söta, lena rösten och då var jag säker på att den obligatoriska påpekningen av andra brudar och sprit skulle komma men nej. "Duuu...Håll dig undan slagsmål" sa hon. Jag är där för musiken, de vet du, sa jag. Cirka 40 minuter efter vi bordat båten var jag i den första brottningsmatchen, 5 minuter senare i den andra. Jag har sår på örat, knogarna och ont i halsen då jag med nöd och näppe tog mig ur ett hårt halslås från samma person som jag 5 minuter tidigare stryp ut själv. Det var allvarliga matcher men ändå på skoj med polarn Robban och jag har fått se den mobilinspelade film som visar vår batalj. Får se om den hamnar på nätet.
Man kunde tro att man blir mätt på hårdrock efter så mycket lyssnande men när man sedan upptäcker ett så bra band som det finska Altaria blir man bara sugen på att hitta deras skivor. Hammerfalls spelning var det mest tryck på men jag tyckte nog att Nocturnal Rites var mest peppade trots att de hade den sena spelningen som började kl. 02:00. En spelning som det förresten gick ordentliga vågor under så sångaren undrade om det var p.g.a ölen eller om hela båten gunga.
Dagen efter gick vi upp och käkade brunch vid kl.10:00 med en underbar utsikt vid aktern på båten över en skärgård, osäker om det var Ålands eller Åbo`s. Sen blev det relaxavdelningen för senare på dagen köra pingis där jag åter fick chansen att spöa mina reskamrater. Wohaha! Coolt var oxå att det i samma lokal se turneringen i spelet Guitar Hero på storskärm. Kan ju säga att Hammerfalls gitarisst Oscar Dronjak är säker med en liten leksaksliknande plastgitarr oxå.
Utanför mitt fönster är det ett härligt vinterväder men jag är ju såå så sugen på mitt intervallpass.
Träna på och stryp en kompis.

Äntligen har jag hittat rätt

186116-40Jo det här är tuffa grabbar som jag ska träffa imorgon. En heter Joakim, en annan heter Oscar. Helt vanliga namn men de är inga vanliga killar. Att jag ska träffa dom har ingenting med cykel eller träning att göra men det kanske kan klassas som mental utveckling vilket är en viktig del i ett seriöst elitsatsande. Jag ska på en 24h kryssning med nästan bara uteslutande hårdrockare. Hammerfall, The poodels, Nocturnal rites, Bloodbound och Altaria är de fem band som ska spela under resan. De två sistnämda har jag dock aldrig hört tidigare så det kan bli intressant. Kommer jag någongång under resan att prata cykel blir jag förvånad men förmodligen lycklig då jag åker ihop med 4 stycken relativt seriösa soffpotatisar. Dagarna efter jag hade bokat dessa biljetter så blev jag uppringd av en medresenär som inte var så sugen längre. "-vadå då?" frågade jag. "- Jag såg en dokumentär om Estonia igår", sa han. Jättesmart!

För att väga upp denna resa har det varit två tuffa dagar ur träningssynpunkt. Besökte gymet igår och tycker att det tidigare varit svårt att hitta tillräckligt tunga vikter för att bara orka med 5-7 reps. Inte för att det är vikt-brist på gymmet eller att jag är tokstark, nej det är nog en för-feg-med-vikt-grej. Har tidigare fegat så jag kunnat köra en 10-15 reps men igår lastade jag dock på ordentligt så att den första repetitionen var okej medans den andra o tredje var tunga och efter 5 st tog det stopp. Naturligtvis resulterade detta i stel gång och en ovanligt slö Ola på jobbet idag. Trodde att det var den nya kaffesorten som inte är tillräckligt koffeinrik så för att gardera mig inför morgondagen har det inhandlats rätt kaffe tills imorgon då man förmodligen kan räkna med mer träningsvärk. Det går nog över efter ca 5 timmars headbangade på båten.
Idag luftades crossen och (peppar peppar) vevpartiet sitter som berget efter det senaste kladdandet med gänglåsning. Långa intervaller på tung kadens kändes inte helt rätt lår som värkte redan under uppvärmningen men tydligen överlevde jag.
Ja underkasta mig hård träning är jag inte rädd för. Det är tuffa metalbrudar jag är rädd för.
Kommer hem till Örebro igen sent på fredag kväll och då kommer jag att vara så sugen, så sugen, såååå sugen på att köra dubbla intervallpass på lördag.
Nästa uppdatering kommer nog att vara en hes Ola.
Rock On!

carbon, mjölksyra & kaffe

186116-39Ja snacka om att borra ned huvet och köra. I fredags em laddade jag upp genom att hitta en lämplig plats för en (kanske) kommande cykelcrosstävling. Det jag laddade för var helgens cykeldagar i Jönköping där förutom en stor cykelmässa skulle hållas så även en deltävling i svenska cx-cupen. En tävlingsbana som jag innan start inte trodde skulle passa mig så bra men halvägs in i loppet kändes det bra. Riktigt bra faktiskt. Jag hade fått min lilla svacka, och kommit ur den, som jag nästan alltid får under tävlingar och hade börjat avancera i det dryga 60 man stora startfältet. Jag befann mig runt 13-15  plats då jag körde lite för fort in i en kurva och min ena skinka, vad, min sadel och styre fick syna gruset. Hade det bara varit en "smash & grab", dvs att bara att resa sig upp och trampa iväg hade resultatet blivit annorlunda men nu satt bakhjulet fast. Det ville inte snurra runt och en snabb titt på kedjan visade att den var utanför dreven fram och satt snett på kassetten men efter att ha satt detta rätt var hjulet fortfarande fast. Lossade snabbkopplingen i tron om att hjulet var slaget snett men nej. Då såg jag att ena bromsen satt mot däcken, inte mot fälgen där det ska bromsa, och slog till den och kunde sen ge mig av. Totalt uppskattar jag att detta tog någonstans mellan 20-30 sekunder vilket är mycket på en sån här tajt tävlingsform. Avancerade igen och helt plötsligt kommer ledaren Jens ikapp och då går jag artigt åt sidan för blir man varvad får man ju icke fortsätta. Insåg inte då att han var på väg mot målgång så hade jag istället ökat de ca 200 metrarna hade jag fått gå ut på mitt sista varv men det är ju alltid lätt att vara efterklok.
Mässan för den delen var bra men jag kände ett mindre sug i år att gå och klämma & känna på ny produkter. Det var fler utställare i år vilket gjorde att det tog sin lilla tid att gå igenom allt. Jag fick dessutom ringa 112 för det var en gammal man som seglade i backen. Från att jag ringde tills ambulanspersonalen var på plats tog det 20 minuter!! Vad säger man? Hade dom fikarast eller?
Tror att de flesta av mina läsare här på bloggen var på mässan för läsarantalet har halverats just denna helg :-)

Idag var det nypremiär kan man säga. Hösten/vinterns första distanspass som trots skitiga, blöta grusvägar var riktigt trivsamt. Åkte i behagligt tempo i knappt 4h och snackade lite skit och satt och funderade på problem, kommande tävlingar, småsaker i hemmet, osv. Kul men smutsigt jobb men nån måste ju göra det. Dock skulle vi ej ha stannat för en snabb kopp kaffe då jag efter detta pinkade en gång på macken och ytterligare 3 ggr innan jag var hemma.
Imorgon är det äntligen måndag.

Torsdagen den 15 Nov, en glädjens dag.

Ja sitter här och är glad dagen efter plåtslagar-robban fyllt 29 men inte pga det. Nä det beror på en massa saker, dock ej träningsrelaterade men de ska jag oxå skriva om. Dagen började med -3 grader vilket faktiskt känns varmare än när det har varit 2 plusgrader. Efter vanliga morgonrutiner som blomvattning och espressodrickande och en 15 minuters cykeltur till jobbet började vi i måleriet på firman. Där är det varmt och man kan poppa ganska bra med deras stereo och imorse önskade någon snubbe Paradise city med Guns & Roses i P3. Ahh..det gav barndomsminnen för jag var en galen GNR-fan i tonåren. Sedan, efter målandet, fortsatte det till ett ställe för att kontrollera ett av gårdagens jobb bara för att finna den lilla färgade cementklump vi lämnade igår såg idag ut som en jätte stor bajskorv. Ahhh, otroligt omogen humor men denna klump återkommer jag till.  Sedan blev det motorsågsjobb inne bland hus vilket kan resultera i trasiga fasader, fönster, lekutrustning mm. Jag sågade, fällde och dunkade ner totalt 8 träd klockrent. Allt bara flöt. Nästa jobb var att fixa en dörr i en befintlig vägg. Låter lättare om jag säger att det var på en vedbod så det säger jag inte. Gick klockrent det oxå, snabbt och smärtfritt. Vi var sist in på firman av alla bilar så den tidigare upphittade "bajskorven" lade jag bakom några bilar för att imorgon (crazy-friday) förhoppningsvis få se några reaktioner 06:30.

Så var det träningen oxå som även den kännts bra. Eller åtminstonde rätt bra. Mitt rekordförsök igår på milen uteblev för jag sprang i 45 minuter runt och drömde om en crosstävling vid örebro universitet. Där finns ju omklädningsrum, parkeringar och bra mål/startområde. Banmässigt är det ganska parkliknande med asfalt, grus och gräs. Mitt i allt det här finns beachvollybollplaner och trappor vilket kan vara förjävliga inslag i denna koskällesport. Efter allt fantiserande av banläggning tänkte jag sätta en snabb tid på 5 km och gick ut hårt. Efter ca 1 km flög jag förbi en lång, snyggt löparklädd figur o tänkte "Här ska du få se på syreupptag" och det gick ruskigt bra.....i 1 km till sen skrek vaderna "vi har syra upp till röven" blev så illa tvungen att ge upp mitt rekordförsök men hedern kunde ju inte låta den tidigare löparen få komma ikapp så plågan var tvungen att fortgå.
Idag var jag på plats i Ljungstugan, träningslokalen, för att köra lite intervaller på spinninghojen och det gick bra. Ruskigt bra så jag fick hålla igen lite för jag vill inte bryta ned kroppen nu när den dels är på uppgång och efter en så bra dag vill jag ju fortsätta må bra.
Nu ska jag gå in på SAS hemsida och boka biljetter till juni nästa år. Tänker inte säga mer än så nu. (ingen annan  heller ;-)
Sluta stressa, cykelmässa

Vila betyder träning

Jo igår var det ju vilodag nummer två. Detta resulterade i lite rastlöshet och jag uppskattar ju crossen så att det var lika bra att ta ut den en liten sväng. Trampade iväg lite halvseriöst i överdragskläder och inte renodlade "svettas-och-köra-fort"-kläder. Ville kolla upp ett eventuellt crosstävlingsområde. Det är ju en svagt kuperad park med sandfotbollsplan och det är inte heller så långt till trappor. Nu försvårade mörkret lite grann men pannlamporna gjorde sitt jobb och det blev inte en enda vurpa. Men det var nära.
Idag blev passet lite väl stressigt för jag lovade att hinna med att gå på ett möte i örebro länscykelförbunds regi som började 18:30. Mellan jobbet och mötet hann jag med några tunga intervaller med låg kadens i träningslokalen. Kändes bra kroppsligt men gillar inte att känna mig stressad i träning så där. Får köra extra på löpningen imorgon. Kanske ska sikta på det där 2x5km under 42 minuter....Hmm. Får se hur det känns efter uppvärmningen.

Jaha, annars så minskar nu antalet neontetror i akvariet och Östergren ser nöjd ut, fast fortfarande lika hungrig.

Jag längtar dessutom väldigt mycket till helgens cykelmässa i Jönköping som blir ännu större än fjolårets sägs det.
Hej o gonatt

Hälsa på Micke men är ingen djurvän

Har tagit en oplanerad vila idag. Kände redan igår att jag var lite sliten och för att inte få en vila på tisdag tog jag den idag istället. På tisdag håller halva sportklungan.se i klubbträningen på spinninghojarna. Ingen vet vad som väntas men det verkar bli kul, count me in!
Igår så körde jag löpintervaller men samma känsla som förrförrahelgen infanns sig, att kroppen är seg på morgonen/förmiddan och inte alls vill köra högintensiv träning. Bättre gick eftermiddaspasset med kortkorta intervaller på crossen. Fick dock fixa lite gänglåsning till vevpartiet först då den gamla loctiten lossnade. Den höll två tävlingar och en träning. Får se hur länge det håller nu. (jävla skitparti)
Jag körde med pannlampa och fick se Micke-räv på ganska nära håll. Ni minns väl Micke & Molle? Jag vet dock inte om jag igår var en djurvän eller en grym djurhatare. Jag gillar ju verkligen Östergren, vår nu enda sköldpadda sen Palmberg dog i somras. Jag ville ge henne lite helglyx och köpte därför igår 4 växter som hon inte ser som dekoration utan mer som salladsbuffè. Dessutom köpte jag 15 neontetror som levande föda så hon får lite att jaga. Hon är nuförtiden väldigt lat och vet ju att hon får mat serverad av oss så varför jaga den? Det är nu en sköldpadda och 25 fiskar i akvariet så hon får allt börja käka lite fisk så det inte blir för trångt där inne.
Tina har varit ivägbjuden på Selma spa hela helgen och det börjar kännas tomt nu men samtidigt är det skönt för stereon går hela tiden med hårdrockskivor som jag aldrig har chansen att lira annars.
Nä nu ska jag nog gå och höja volymen lite till...
Rock on!

vanlig svensson vecka

image29Ja idag togs sista Oboyen ur paketet. Det har räckt väldigt länge men annat var det för några år sedan då detta underbara gift intogs båda morgon och kväll. Det fanns inte ett tillfälle då Oboy kunde vara fel att ta. Sen träffade jag Tina och hamnade på avgiftning från Oboy. Visst försvann det ett o annat kilo från kroppen men så för ett tag sen köptes ett paket hem (av misstag) och denna säsong har det ju heller inte blivit några resultat på cykeln. Frågan är: Finns det ett samband?
Igår var jag helt sänkt. Inte innan träningen men väldigt mycket efteråt. Den tunga styrketräningen blev tyngre än tidigare och jag avslutade med ett spinningpass för att skölja ur benen vilket jag tycker ger mindre träningsvärk dagarna efter. Däckade totalt 25 minuter efter att jag kommit hem och även efter 7 timmars sömn, morgon-espresson och en 20 minuter cykeltur till jobbet så var jag skittrött. Blev pigg igen vid lunchen då det faktiskt pratades cykel i lunchrummet. Förmodligen för att jag lagt dit senaste Kadens och att en arbetskamrat sett mig på lilla sportspegeln. Ja i bakgrunden alltså, linslus som jag är.
Sen var det dax igen för kvällens löppass som resulterade i 11,5 km och pulsklockan visade efteråt att hjärtat slagit 191 slag/minut vid ett tillfälle. Hmm.. inte lång från mitt max tror jag. Var det inte onsdagens löpning som jag skulle ta det lungt på??
Imorgon väntas tydligen regn till det redan liggande snöblask som kommit under dagen så helt perfekt crossväder och intervaller som vanligt. Hoppas vi blir några stycken som sticker ut så man inte kortar av passet pga dåligt väder eller blöta skor eller nån annan dålig ursäkt som lagom tills man når dörren ger en dåligt samvete över halvhjärtad träning.
Tjijpp o hej

Förlåt Hanna o alla andra.

186116-38Kan man inte ana lite utåtstående knän??

Ouf va trött mina ben är nu efter en dubbelhelg med cx-tävlingar. Eller var det xc-tävlingar? Ni invigda i sporten förstår vad jag menar men själv förstår jag inte de som högljud skriker ut sin ilska över banläggningen för (surprise surprise) vi kör ju alla på samma bana. Visst har detta kanske inte varit optimala cykelcrossbanor men hellre att det arrangeras tävlingar lite varstans än att det snart bara är dalaklubbar som fixar alla tävlingar.
Ja tänker oxå erkänna att jag körde utan hjälm idag. Japp, sån hjälmförspråkare som jag är, vilket oxå jag fick höra när jag blev påkommen, har bara ett litet, litet argument till försvar. Jag har tidigare sagt att hjälmen är lika med all övrig träningsutrustning och vid detta tillfälle körde jag i jeans, vanliga skor och övriga civila kläder. Förlåt. detta skall inte upprepas. Tänker dock inte gå så långt som en viss skidskytteåkare som även kör bil med cykelhjälm på sig.

Gårdagens tävling på Bosön, Lidingö var nog den jobbigaste cxtävlingen hitintills och varför envisas dennna sport att ha med trappor som moment? Det är ju svinajobbigt att försöka springa med en hoj på axeln uppför en lång trapp. Det är förövring den del i sporten som jag tränar minst på. Försökte en gång i rulltrapporna på Krämaren men just denna dag var de avstängda så det blev inget av det.
Det var ett lerigt race som slet ner bromsbeläggen på en timmes körning vilket gjorde att utförskörningarna gick snabbare och snabbare även om man ville annat. Det var bara att styra och hoppas på det bästa. Det blev efter en stark avslutning en 13e plats. De 12 första får poäng men jag är inte bitter.
Lördagskvällen lekte vi turister och gick på Heroncity. Stort köpcentre med bl.a bio och bowlingbanor, sånt som man alltid saknar på ett köpcenter :-) avslutade kvällen med att se The bourne ultimatum. Fullt ställ genom hela filmen, en riktig killfilm så det var tur Tina gick och såg Queen Elisabeth istället.
Dagens tävling var tuff för pulsen sa att kroppen var sliten efter gårdagen men ändå öppnade jag lite för hårt de första varven. Mjölksyra mest överallt resulterade i att jag sjönk som en sten genom fältet och trots att det lossnade efter ca 37 minuters körning så klarade jag mig inte från att bli varvad utan körde exakt en timme när ledaren Jens gick ut på sina sista två varv. Surt men inte besviken på mig själv för även denna dag avslutade jag starkt och plockade 5 placeringar på mina sista två varv.
Välförkänt vila imorgon fast då ska det ju tvättas och lagas mat vilket kan ge FRUKTANSVÄRD träningsvärk så jag får se om jag kan förhandla mig ur det.