medeltids-semester? + vilse i Stockholm

Man kan säga att medeltidsdagarna i Wadköping inledde semestern. Vi besökte vikingamuseumet i Oslo som var grymt häftigt. När jag kom hem därifrån beställde jag första och andra säsongen av Vikings som idag ramlade ner i brevlådan.
För att toppa allt detta besökte vi idag Birka, vikingabyn i mälaren.
 
Om vi börjar med Oslo, där vi glömde kameran har jag lånat en google-bild på Osebergskeppet.
Bildresultat för osebergsskepp vikingaskepp oslo
 
Ett skepp som hittades för dryga 100 år sedan i grymt bra skick. Ni ser til vänster vilka brädor som är rekonstruerade och vad som är i orginalskick sedan ca år 820. 
Idag fotade jag denna modell av skeppet hur de tror det såg ut på "den gamla goda tiden"
Jag och Nora köpte varsin grej på Birka. Gissa vad?
 
Vi bodde hos syrran på Lilla Essingen och igår tog jag mig en runda i löparskorna. Hade spanat lite på en karta innan och tänkte "Hur svårt kan det va?" Det syns tydligt vart jag var lite vilse och fick fråga mig fram :-)
Blev dryga 10 km och jag kände mig fet, trög och långsam. 
Nu idag torsdag kom vi hem och jag ville få fram lite fart så jag kände att det var länge sen jag brände av 10 x 1 min. Sagt o gjort. Snittade väl ca 3:28min/km under intervallerna vilket är okej i mitt huvud. Vill inte att det skall gå långsammare än 3:30 iaf på så korta intervaller. Nu har jag dock ett tuffare mål framför mig. Ska tappa lite i vikt är tanken.
Ny tävling på G oxå men det tar vi nästa gång. Cliff hanger...
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback