summering 2016, välkommen 2017

Ja nu är det redan den 2a januari och en årssummering av 2016 kanske borde ha dykt upp tidigare men vardagsstressen är en sak som präglat fjolåret ganska hårt.
Bloggandet har blivit lidande men egentligen är det skitsamma för även familjen och jag själv har blivit drabbad. Så EN utav alla åtgärder jag har vidtagit är att sociala medier (fejjan & instagram) är avslutande och ni anar inte vilken befrielse det är. 
En annan sak är att jag frånsäger mig ideella uppdrag och att engagera mig i träningar och andras träning. Har en polare som då o då hashtaggar Familyfirst. Jag tar efter det uttrycket och leker hellre LEGO med mina barn än sitter och planerar andras träning.
Mat är en annan sak. Jag vill äta ännu mer vegetariskt. På nyårslunchen slängde Sara ihop den godaste lunchen på länge med egentligen tre ingredienser. Blomkål, kålrot och linspasta.
Sen är det mycket kvar att jobba med förstås men bollen är iaf i rullning mot ett sundare leverne.
 
Om vi tar 2016
Inför det året satte jag upp några mål med löpningen. Sub 20 på 5k och sub 40 på 10k var väl dom jag skulle ha svårast med och mycket riktigt så gick dom inte i lås heller. Ju mer jag tränade mot att bli en snabb asfaltslöpare desto ondare gjorde benen (skenbenen). När jag i augusti blev så missnöjd efter midnattsloppet så struntade jag i det och sprang mer trail och pass utan syfte. Det är inte likt mig men samtidigt höjde jag veckodosen och då funkar ju inte intervaller hela tiden. Efter nån månad verkade de ge effekt för jag känner mig rätt rapp, spänstig och snabb i stegen. Är lovande mot nästa säsong.
Ett mål 2016 var att vara hel och stark för att orka med löparresan till Spanien. Det lyckades och jag hade inga bekymmer med 7 dagars löpning.
Ett mål var att sätta pers på Bergslagsleden Ultra 47,5 km. När det närmade sig loppet hade jag den insikten att jag hade slarvat med distanspassen så allt över 30 km skulle bli intressant och se hur kroppen reagerade. Mycket riktigt..i 33 km var jag ganska nöjd. Vid 35 km kom de kramper och efter 37 km var allt en plåga.
 
Men det finns ljusglimtar från löpningen 2016 oxå.
  • Vann Påsklöpet efter en hård kamp. Var ca 20 sekunder efter ledaren vid varvning vid 4,6 km men hämtade krafter som jag inte visste jag hade ute på andra varvet och lyckades dra ifrån och vinna.
  • The rap race i Västerås. Utan krav på mig själv och i Saras sällskap så chansade vi och deltog i samma lopp. Ett härligt trailllopp i skönt väder. Jag var med i toptrion nästan hela loppet och när jag riktade in mig på 3e platsen med 2 km kvar så lyckades jag återigen hitta krafter och komma 2a.
  • Västerås powertrail. Coolt lopp men sjukt jobbigt. 4 x mosse, 4 x slalombacke och en blandning av stigar.
  • Tiveden trail. Stafett med Sara där vi vann!
Inför 2017 så sätter jag i dagsläget inga mål inom löpningen. Jag önskar bara hålla uppe träningsdosen så ska det nog bli bra. Finns många härliga lopp där ute som vi gärna testar men jag måste säga att de ovan nämnda lopp lockar ju även 2017 :-)
Sen är det ju bara 2 mån kvar till stafettvasan med jobbet där vi satte målet att vara bland de 100 bästa lagen.
 
En annan sak är att 2017 så har jag bloggat i 10 år !!!! Jag skall göra en slags lista över dom åren men det blir närmare själva jubileumsdagen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback