racerapport Bergslagsleden ultra 47,5 km

Även ur en förlust kan man ta med sig positiva saker.
 
Jag förlorade inte idag men jag levererade inte som jag önskade heller. Vi tar det från kl 06:00 imorse.
Frukost. Havregrynsgröt, läste lite i NA, skulle toppa det hela med att dricka en rödbets-shot. Hade ju druckit en sån (vidrig) dagen innan samt ätit lite kokta rödbetor för jag har vid de två tidigare tillfällen jag testat det här med rödbetor upplevt positiva effekter.
Stod vid diskbänken och hade ett glas vatten redo för att skölja rent munnen med efteråt. Andades bara genom munnen för att slippa känna smaken, kastar i mig shoten men lyckas ändå känna lite smak och då blir det nåt mindfuck...Jag kräks upp både shot och lite havregrynsgröt i vasken. Kan inte göra annat än att garva åt saken.
Blir hämtad kl 7 av min langare Janne som så snällt ställde upp idag.
 
07:20 i Ånnaboda. Skönt att ha nära till tävlingen.
Morsar på några bekanta och kliver sen på bussen som skall ta oss till starten utanför Nora.
Solen skiner, kommer bli en härlig dag i skogen. Valde in i det sista att springa i shorts istället för 3/4dels byxa. Tar även på mig vadkompressionsskydd.
Pratar med lite träningskompisar vid startområdet och får dessutom agera löpar-skådis för Örebro xchallange som var där och filmade.
 
Starten går och trots att denna bild visar att jag (som vanligt) var framme bland de stora gossarna så...
Så lyckades jag i år gå ut i rätt tempo. Höll igen och hamnade efter 1 km i ryggen på en team nordic traillöpare från karlstad. Han hade sprungit både två tidigare upplagor och hamnat runt 4 h. då visste jag att jag inte skulle hålla hans rygg heller.
Höll min fart och tog det hyffsat lugnt uppför och gasade lagom utför.
De första 16 km gick faktiskt riktigt bra och jag är övertygad om att rödbetsjuicen funkar på mig. Att köra med vadskydden idag var oxå skönt men är osäker på om de ger effekt.
Efter 16 km så kommer det ett lättlöpt parti som sedan börjar gå svagt uppför. Här tog jag det medvetet lugnt och blev ikappsprungen av två stycken löpare. Den sista av dom lämnade dock aldrig mitt synfält och jag lyckades ta mig förbi strax efter rusakulan på banans mest tekniska parti. Sa faktiskt innan start idag att jag i trollporten skulle ta placeringar :-) Jag gillar teknisk löpning :-)
 Inte så långt efter detta så kom det tydliga signaler från mina ben. Eller egentligen bara mitt vänstra ben som får mig att fundera lite extra. Kanske har detta med min skada att göra? När den historien uppdagades 2013 så var ju hela mitt vänstra ben smalare än mitt högra . Kanske är det slumpen men hur som helst så var det vid ca 30-32 km idag nära till kramp i baksida lår och inte långt efter så började kila/nypa i framsida lår oxå.
På en grusväg vid ca 35 km så fick jag spontan-support av ägaren till LÖPEX (Daniel). Lite vatten och en GT-tablett. Tror det tog bort de värsta känningarna men ungefär här sa även kroppen att den inte var tränad för distansen i år. Hade ju haft den känslan innan...
Såå från km 36 så har allting dalat. Moral, styrka, kämparlust och glädje osv osv
 
Försökte peppa mig med både det ena och andra...Föresten vid km 31 så gav jag mig själv två hårda örfilar. Den sista sved :-) Varför då tänker du? Jo så jag skulle skärpa till mig. Höll nämligen på att snubbla för att jag inte höll fokus.
 
Kom till slut i mål på ca 4h 52 min. Hade 4:32 2014 och jag körde hyffsat jämnt med dom mellantiderna i år.
 
Inte missnöjd. Inte nöjd. Tar med mig känslan jag hade i 35 km idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback