Lugn & ro

Igår kväll drog jag ännu ett pass. Tog bilen till klubblokalen för att köra ett effektivt pass på monarkhojen. Visst kunde jag ha cyklat dit oxå men jag skulle ju handla på vägen hem oxå.
Gårdagens pass
För att inte påfresta den krånglande senan i foten så blev det cykelträning före löpning. Jag var smart nog att inte köra 4or på testcykeln. Det är nog nåt som svart på vitt skulle visa hur dålig jag har blivit i cykelmuskelaturen. Nä jag sänkte nivån till långa intervaller och provade att köra på 270 watt. Pulsen steg långsamt från 140 och i slutet av den första 10minutaren så låg den på ca 160 slag/min. 5 min aktiv vila och sen på`t igen. Samma längd och motstånd, pulsen reagerade på samma sätt men i slutet var den några slag högre. Ännu en viloperiod och sen avslutade jag med en 15 min intervall. Det gick bra men de sista 5 min var mer slitsamma och pulsen steg upp emot 167 slag på slutet.
Duration
1:00'17.5
Peak heart rate
167 bpm
Average heart rate
139 bpm
Minimum heart rate
85 bpm
EPOC Peak
149.1 ml/kg
Training Effect
4.0 - Highly improving
Calories
738 kCal
Jäkligt nöjd klev jag av testcykeln.
Dagens pass
Av samma anledning som tidigare ville jag inte springa idag. Eller ville o ville. Jag VILL ju springa så det är lite jobbigt mentalt att behöva träna alternativt men det är iaf träning.
Jag åkte till gymet och körde 4 minuters på roddmaskin för första gången i mitt liv. Klickade fram wattmätaren på displayen
Jag ville naturligtvis inte jämföra för att prestera samma som på testcykeln men ändå jämföra om ni förstår. Sen hjälpte wattmätaren till jag kunde hålla samma intensitet genom intervallerna. Pulsklockan fäste jag på själva handtaget så det var lätt att blicka ner på den.
Pulsen steg lite fortare på roddmaskin än på cykel tyckte jag. Sen var det ganska lätt att hålla den på ca 90% av maxpuls. Lättare än på cykel iaf. Eftersom rörelsen är mer komplex och har fler moment på roddmaskinen så tyckte jag att tiden flöt snabbare än om man sitter på spinninghojen och bara glor på pulsklockan. Eller så var det nyhetens behag som man säger.
Efter varje intervall inföll något märkligt. Ungefär som om jag fått grym syra i gluteus (röven). Framförallt långt upp på fästena. Jag ville allra helst resa på mig från den hårda plastsitsen men det var bara att bita ihop.
Duration
0:36'35.6
Peak heart rate
173 bpm
Average heart rate
143 bpm
Minimum heart rate
97 bpm
EPOC Peak
105.7 ml/kg
Training Effect
3.5 - Improving
Calories
466 kCal
Efter pulsträningen på roddmaskinen bytte jag tröja. Det behövdes verkligen. Sen blev det styrka för: mage, framsida lår, stabilitetsövningar för vrist och knä samt bicepscurl.
Immorgon är hela familjen samlad och vi vet inte vad vi skall hitta på. Jo förresten, vi har barnvakt på kvällen så då blir det bio. Dock har vi inte enats om vilken film det blir.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback