privatlärare och gummitest

Jag tycker jag besitter en ganska stor erfarenhet av mtb-däck. Jag känner ganska snabbt skillnaden i kurvgrepp och grepp i lerjordar och så vidare. Sen är det självklart att man lär känna sina däck och utnyttjar dom maximalt oavsett vad däcket heter. Jag själv trivs nästan på alla underlag med schwalbes Rocket Ron fram och contineltals Raceking som bakdäck. Raceking (RK) har en ganska hög profil och kör man slanglöst (för det gör man ju) så kan man köra med ett ganska långt tryck för att få grepp och komfort utan att riskera att få genomslag.
Dock har RK inget vidare grepp när det blir för jordigt eller lite åt det leriga hållet för då sätter mönstret igen. När det nu blev höst och mitt RK började bli slitet så tänkte jag testa något nytt. Det blev Continentals X-king 2,2. Ett däck som har ett mönster som påminner mkt om Rocket Ron.
Rocket ron.X-kingRace king
RR har små gropar i sina block medans X-king har ett snitt. Jag upplevde ett jäkla bra grepp i X-king. I slutet av dagens pass provade jag i sörby slalombacke som inte är särskilt torr utan snarare lite, lite lerig. Inte en enda gång slirade X-king av de två ggr jag klättrade upp. Toppbetyg på grepp.
När jag körde lite korta intervaller på vägen hem så tyckte jag att det krängde lite väl mkt i vissa kurvor men väl hemma så förstod jag varför. Min pump visade ett tryck på ca 1 bar. Lite väl lågt även för en så liten smurf som jag.
Dagens lektion
Jag uppskattar verkligen att löparna/spinningpersonerna/skidåkarna/Racercyklisterna/friluftsmänniskorna Malin & Peter har upptäckt hur kul det är med mtb. De har nyligen införskaffat sig varsin och jag ville ge dom lite tekniktips så här i början. Ja för de är ju inte så här duktiga som vissa i klubben är:
Men det tar ju många år att köra så där :-)
Tillbaka till Malin & Peter. Jag ledsagade dem runt markaspåret så de skulle kunna hitta det själva nästa gång. Precis som varje år försvinner det ju skyltar, ramlar ner träd mm.
Det blev en del gång med cykel i början men ju mer jag peppade och tjatade om att det faktiskt gick att cykla där så upptäckte de det oxå. När vi skiljdes åt så var nog alla tre glada över framstegen de hade gjort på en timme.
Efter det så försökte jag gasa lite på olika ställen själv men kroppen kändes seg idag. Vet inte varför.
Imorgon skall jag åka ut med familjen till farsan och jobba lite. Kanske följer det med pannlampa och löparkläder.
Vi hörs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback