Racerapport + practical joke

Igår kväll när vi varit ute och ätit och druckit gott och var på väg hem mötte vi grannen. Han stod i kön till sitt favoritställe Strömpis. Vi morsade glatt och gick sen vidare hem. När vi passerade hans fönster här brevid mitt så stod det öppet på vid gaveln. Då fick jag en idè. Jag gick in till mig, hämtade ett paket med sånna där klassiska dragsnören som man kan fästa i dörrar så smäller de när någon öppnar dörren. Jag satte ett innanför hans ytterdörr och ett på toaletten.
Tyckte jag hörde massa liv där inne inatt. Hoppas han drog hem något ragg :-)

Racerapport Finnmarksturen
Jag sa till mig själv och andra att jag inte skulle tävla runt i år. Har ingen sammanlagd cupställning att köra för och har ingen långloppsform heller. Mina bakre bromsklossar låg dessutom emot lite granna mot skivan men det var ju mest psykologiskt.
Startskottet går och allt de där är helt glömt. Jag jagar placeringar, vill hänga med så långt upp som möjligt, drar mig naturligtvis röd. Vid ca 9 km in på tävlingen tycker jag att alla andra runt omkring mig har mkt bättre rull än mig så jag stannar snabbt och kollar om bromsen har blivit värre. Det hade den inte. Fan! det var alltså min form som var så pass dålig förhållande till vart i fältet jag befann mig.
Jag börjar där nånstans släppa om folk för att försöka börja njuta av Finnmarken lite mer som en motionär, dvs kolla på utsikten.
Vid 20-22 km börjar jag väl känna mig pigg igen och blir motiverad av att börja köra om folk för jag gasar friskt och har inga problem att följa med folk i deras tempo i skogen. Hjärnan börjar tänka tävling igen.

Strax innan kontrollen Sunnansjö ser jag den grupp som polaren Patrik Paulsson från CKC4 kör i. Jag noterade ju tidigt i loppet hur han seglade iväg i nån av de första grupperna så lite förvånad blev jag. Jag kommer ikapp dem på asfalten och noterar hur det mest är Patrik som drar denna grupp på ca 6-7 man. Tänker att jag kan assistera lite så min lilla kropp går upp och tar vind ett tag.
På ett stigparti passerar vi kändisbloggaren Henrik Öijer som står och mekar. Var det slumpen att det var just vid det söta skogsrået??
Vi får väl igång ett hyffsat samarbete i gruppen på vägarna efter att jag skrikit lite men det var en del ovana cyklister för när en del skulle gå upp och dra så lägger de i en extra växel och gasar som fan.

En bit innan ljungåsen sätter jag kedjan innanför kassetten och böjer min bakväxel (kanske även växelörat har ej kollat än) och släpper då återigen tävlingstankarna och Patrik.

När jag står där och fixar lite med växelvajern kommer Öijer förbi och strax efter det så gör vi sällskap i några mil. Vi snackade cyklister, skröt om olika lopp vi kört, cykelcross och någon mer bitter människa fanns nog inte i dalaskogarna igår. Han sa ofta ordet BÖG. Verkar som han gillar ordet för det kom nästan i varje mening.

Vid sista stationen Kåsen stannade vi och lyxfikade. Vi åt bullar, dracka kaffe, åt mera bullar "det har vi ju betalat för" sa vi.

Fick en känsla i går efter tävlingen när alla kommer och frågar hur det gick och vilken tid man körde på osv. Jag har ju inte pressat mig för att få en bra tid i år. Jag ville bara genomföra min tradition. Jag stannade ju vid Ljungåsen, Grängesberg och Kåsen och åt bullar. Hade lite haveri, kunde inte köra på alla växlar, åkt och socialpratat mm. och körde ändå på 4:42h vilket är en tid som för många andra hade varit ett personbästa. Jag tävlade inte medans en del körde skiten ur sig. Så genom att stå och berätta min tid och min prestation känns det som jag nedvärderar deras (förutsatt att de var efter mig vill säga). Detta vill jag ju självklart inte så jag blev mer och mer tillbakahållsam med min historia.
Jag tänker för mkt ibland :-)

Nu skall vi äta frukost här sen ska Polaren Sudden få flyga flygplan men det vet han inget om än så länge :-)

Kommentarer
Postat av: cykeltina

Tjaa du ibland är det så att man har lust att säga något bitskt. Du KAN inte låta bli att skryta om tider va? Du behöver inte bortförklara någon tid, snacka om fikan och mekande. Har du bestämt dig för att inte köra fort så, fine det är ingen som bryr sig. Att sen skriva om tiden att det är många som varit skitnöjda med den och haft den som personbästa. Jag visst. Än sen. Skit i att skriva några bortförklaringar då.

2009-08-30 @ 16:29:44
Postat av: Peter

Det bästa som finns är att höra alla diverse bortförklaringar från sådana som dig när du har presterat en tid som du skäms över så har allt varit fel och JAG har minsan bara varit ute och tränat idag... Sedan läser man på Öijers blog om hur DU, efter att ni åkt tillsammans en stund och stannat till vid Kåsen, behöver lätta på trycket och ber han vänta på dig, vilket han gör bara för att stunden efter bli ifrånkörd av DIG men en sådan dålig ursäkt som att du inte kan åka på så lätta växlar. Detta kommer från en som kör Alp d’Hues på Elit trainer med 100 i kadens, jo ja tackar jag!!!! Vad är lätt och tung växel? Det verkar som att du är ute efter att göra dig impopulär inom cykelsverige och är nog på god väg att lyckas!

2009-08-30 @ 19:06:06
Postat av: ola

Peter: Jag och Öijer var på plats och vet hur jargongen gick. Alla ni andra kan bara läsa våra bloggar och gissa hur det var. Han och jag förstår vår egna ironi även om den sker på nätet via mail, forum, sms och bloggar mm.

Jag skäms inte över min tid, 4:42.

Hur du väger in trainern med den andra cykeln med fungerande växlar fattar jag inte?



Ja min blogg är inte för att skaffa vänner. Det gör jag genom att prata och träffa dem i verkligheten. Personligen läser jag bara bloggar jag gillar. Varför läsa andra och bli uppretad?

Postat av: Öijer

Så här var det: Ola kallade mig bögjävel när han kom ikapp mig. Jag stannade i Kåsen för en god bulle eller åtta. Ola stod bredvid och fortsatte med att kalla mig bög och började urinera på mig. Sedan stoppade han in falukorven i cykelbyxan och stack.

Eller så var jag helt slut när han kom ikapp mig efter Grängesberg. Han valde mitt sällskap istället för att åka i normal distansfart, som alla andra höll. Efter fikat i Kåsen frågade Ola om jag kunde hålla i prinskorven åt honom när han kissade. När backen började hade vi lite olika förutsättningar för att klara den. Ola kunde inte använda sina tre(?) lättaste växlar på kassetten och mina ben kunde inte använda mer än de två lättaste. Alltså var han tvungen att cykla ifrån mig för att slippa gå upp. Och att gå är inte så kul.

Ska också sägas att Ola hade väntat in mig ett par gånger tidigare under vårt sällskap då jag inte hade kraft nog att följa honom.

2009-08-31 @ 09:25:42
URL: http://oijer.blogspot.com
Postat av: Patrik P

Hahaha..



Att folk orkar bli så upprörda, över ett blogginlägg, om en situation man inte upplevt. Alla som känner Ola vet att han inte är ute efter att göra sig impopulär. Bara ärlig och trött... :-)



Till historien hör dessutom att han var lyxryttare åt mig i någon km, efter att jag vurpat lite för tätt.

2009-08-31 @ 11:15:52
URL: http://www.patrikpaulsson.worpress.com
Postat av: Sara

Hugg får genast mothugg. Kul att sanningen fick sig en uppdatering.



Dagens teknologi kombinerat med den suveräna lagen om yttrandefrihet har gett dagboken en nytändning i form av "bloggen". "I bloggen skrivs tankar, händelser och andra vardagliga som ovanliga saker ned som författaren stött på under dagens lopp"

Jag själv brukar tänka att; Om man ska vara sig själv till 100% så är det omöjligt att komma överens med 100% av befolkningen. Det är alltid några som blir sura och missnöjda hur man än är. Och särskilt om man råkar träffa en öm punkt hos vissa. Tävlingsresultat, prestation och avundssjuka är säkerligen en öm punkt för de allra flesta tävlanden - ja, iallfall om du scrollar upp en bit...



Jag måste bara avsluta med att jag - till punkt och pricka - känner igen den känsla som Ola försökte förmedla i detta blogginlägg. Och det är säkert många fler än jag som känt den. Jag har känt den relativt många gånger trots att jag bara varit aktivt tävlande i en sådär 3 år. Senaste gången var för bara några veckor sedan. Vi svenskar ska alltid vara så bra vän med alla, det får aldig finnas några differanser - nä, då ska fåret pekas ut och skämmas.

2009-08-31 @ 12:21:58
URL: http://saraskrypin.blogg.se/
Postat av: Annika

Här pågick det visst en diskussion som jag inte riktigt förstår. Tycker att du Ola skriver roligt och med självinsikt. Jag tror även att genom att "inte tävla" så körde du säkert stenhårt ändå, med mina mått mätt iaf... Det är ju det som är kruxet - och det fina i kråksången - att alla är olika :) Kul att du fick till en sådan bra tid iaf!

2009-08-31 @ 13:56:56
URL: http://tremil.blogg.se/
Postat av: Cykeltina Igen

Jag var inte med på turen och kommenterar inte hur den gick till. Jag är heller inte ute efter att hänga ut någon. Vet själv hur det är att bli uppskikad på nätet. Det jag talar om är hur man väljer att skriva på sin blogg. Komma med ursäkter för en tid, samtidigt som man inte kan låta bli att skriva att många skulle vara skitnöjda med den tiden. Vi tävlingscyklister (ja även före detta) är kanske så förbannat fast i våra prestationer att vi inte kan låta bli att nedvärdera oss när vi inte är på topp. En klok kvinna sade en gång till mig "du är inte dina prestationer, ditt värde som person hänger på VEM du är inte VAD du presterat". Svårt att minnas men skönt att tänka på när åldern tvingat en att konstatera att kurvan ohjälpligt är på väg ner. Mitt värde är inte hur fort jag cyklar. Jag har ett värde som människa, bara som människa.

2009-08-31 @ 18:30:53
Postat av: Peter

Det är skönt att se att man fick den reaktionen man ville ha

2009-08-31 @ 18:35:15
Postat av: Oscar Ekstam

Fan Ola jag är avis på dig. Ditt "näthat" skriver långa formulerade meningar. Själv får jag bara glåpord ;)



Inget illa menat till någon av er. Allt blir ändå fel på nätet hur bra man än skriver.

2009-08-31 @ 23:32:20
URL: http://www.oscarekstam.com
Postat av: Magnus Danielsson & Anders Ljungberg

Denna är till för att tillfredställa Oskar (ja, vi vet att du stavar med C, men är för ignoranta för att orkar bry oss). DAGENS GLÅPORD: Bögjävel. Skrytnisse. :)



Äh, let's face it. Vi är inget bra på glåpord... Kul att läsa om din FMT-runda. Läste den utan att bli det minsta upprörd faktiskt.

2009-09-01 @ 21:39:43
Postat av: pernilla

när vi såg dig o öijer stå o trycka bullar så fick vi oss ett gott skratt!tyckte det såg väldigt trevligt o mysigt ut.ni tog loppet med ro vilket många andra inte tillåtit sig o göra.klart man ska käka GODA KANELBULLAR!!!!

2009-09-02 @ 11:06:44
Postat av: Henrik Öijer

Trycka bullar? Jag provsmakade ju bara ett par..

2009-09-02 @ 18:24:14
URL: http://oijer.blogspot.com
Postat av: pernilla

Ha ha! jag vet inte hur många bullar du "tröck" i dig men det såg gott ut iallafall!

2009-09-03 @ 21:27:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback