snoraktigt

Då var det dags igen tydligen. Sjukdom. Och då har inte Nora börjat på dagis än.
Lite skönt att kunna klassa sig sjuk ändå. Jag hatar verkligen det där mellanläget när man bara är osäker på om man kan träna eller inte. Det gröna snoret igår morse var ett tydligt tecken på att kvällens halvmara skulle skita sig.  Så mycket snor som det rinner idag gör att jag faktiskt börjar tvivla även på Vansbro terrängmarathon som går på torsdag.
För att speeda på detta nederlag så köpte jag det kosttillskott som jag har högst förtroende för. Mivitotal. Nu gör ju inte det att kroppen gör en helomvändningen för vissa vitaminer och mineraler måste ju byggas upp under en tid men nu tänker jag fortsätta med det tills i vinter. Vill inte kasta bort fler tränings/tävlingstillfällen.
Vansbromaran förresten var/är ju ett för mig ganska viktigt delmål inför Vertexmaran den 11 aug. Hoppas jag och familjen kan göra en utflykt på torsdag.

Fick ett telefonsamtal i torsdags som rörde om i skallen. Igår på jobbet stod jag mest och vattnade den färdiga gräsmattan som vi hade anlagt dagen innan och då står man lätt och dagdrömmer och det gjorde jag verkligen.
Angående jobbet så slutar vi egentligen kl 13 på fredagar men vårt jobb drog ut på tiden en timme till. SEn åkte jag direkt och hjälpte en bekant och såga av ett omkullfallet träd. Det var ett gammalt äppelträd och fruktträd är hårda att såga i så efter 2 kapningar struntade jag i den sista och tredje kapningen och rullade iväg den tunga stammen. Det gick fortare.

Lite senare på eftermiddagen så gick Nora och jag och Sara på stan. Mivitotal, lite spontana ölsorter och sen smet jag iväg till Jack & Jones. Det var länge sen jag shoppade där och igår var det inte bara rea utan jag kunde dessutom shoppa för de kuponger jag får när jag lämnar plasma. 2 shorts och 2 T-shirts för 299:-, fast i kuponger.

Längtar mer och mer till Falun. Bandet Nocturnal Rites skall jag definitivt se. Det har jag bara gjort en gång tidigare och då var det grymt bra.

Sara och jag är ganska spontana av oss. Igår fick vi en spontan inbjudan av några som vi känner lite grann. Det utlovades mat, whiskey och övernattning ikväll. SÅNT där är så jäkla kul! ja whiskey alltså :-) nej men att spontanbjuda bjuda folk och att de inte har något inplanerat då jag tycker det verkar som de flesta har almenackorna fulla.
Så i em är det finskorna på (ska man chocka med kostym?), Noras rese-säng och sen lufta skrotis några mil.

Carolus rex automatisk patriot

Dag 2 med en svidande hals. Dock dämpades känslan något efter lunch idag. Jag var dessutom grymt sugen på att springa med Peter idag. Jag skulle ju visa honom klockarängsleden. Sagt och gjort så mötte han och Malin upp kl 18 så cyklade vi till Lillåns motionscentral (typ en infotavla mitt ute i skogen) där han och jag klev av cyklarna men Malin fortsatte sitt följe med sin mtb.
Detta var andra gången som jag sprang terräng med Peter som är en grymt bra tränad asfaltslöpare och han imponerar faktiskt i den mer främmande miljön. På grusvägarna matar han automatiskt på i ett bra tempo så jag får slita hårt. Om jag sedan bibehöll samma intensitet på stig så hamnade han efter så det är verkligen tydligt att man bli bra på det man tränar.
Vi sprang lite drygt de 13 km för vi vände och mötte upp Malin några ggr.
Passet blev kanske onödigt hårt då jag är osäker på huruvida jag är frisk eller på väg att bli sjuk. Hoppas att detta pass visar mig riktiningen :-)

Dagens jobb-historia
Har haft Sabatons nya skiva med mig idag. Den har snurrat många varv och det har sjungits i hytten kan jag lova. Sabaton har alltid sjungit om olika krig på engelska. Den senaste skivan handlar om sveriges stormaktstid och de sjunger dessutom på svenska. Då dröjer det inte länge innan ord som rasister eller patrioter haglar. Visst, Karl den XII används som symbol av svenska rasister ibland men samtidigt kan man inte blunda för att denna period har funnits men kopplingen stormaktstid och rasism ser inte jag i detta fall.

Bjussar på ett klipp från Polen. Låten handlar om ett slag som utspelades inte långt ifrån den lokal som denna show spelades i.

En annan sak som hände idag var att jag och kollegan skulle ta upp gräsrullar som inte hade tagit sig någe bra idag. Det gick alltså att dra loss gräsmattan i långa mattor. När vi började med detta så samlades gårdens ungar kring oss, ca 10 st och de var ganska intensiva till en början och vi tänkte att " shit det här kommer att bli jobbigt". Ganska snart började ungarna dra loss gräset och slänga det i skopan till Lundbergarn. Sen brakade det lös och de sprang med gräset, kastade det och alla jobbade frenetiskt. Jag behövde bara åka och tömma skopan och när jag kom tillbaka så hade det gjort en stor hög. Utan barnens hjälp så hade det säkert tagit oss en timme längre.

Det roligaste var nog när en liten knatte var mer intresserad av Lundbergarn än att dra gräs då han gick och pillade på däcken till maskinen. Då pekade ett något större barn på han med hela handen och sa " Jobba! Jobba,  annars går du av planen"

Tack o bock

hatar svidande hals

Vaknade med en svidande hals idag. Kanske har det med att jag träffade massa barn i helgen, kanske hänger det ihop med att jag stod utomhus hela dagen och jobbade igår i regnet och sedan gav mig iväg till vuxenträningen och cyklade.
Sånt där vet man aldrig men jag är inte sjuk så jag skall inte måla fan på väggen.

12 st tappra dök upp igår iaf och vi tränade omkörningar på stig. Riktigt roligt att se. Jag var mest fikasugen och hade ingen större motivation till att cykla mtb. Kroppen var dessutom ganska trött efter helgens bravader.
Idag har det varit en riktigt bra arbetsdag. Kanske för kontrasten från igår var total. Vi har varit effektiva och allt har flytit på bra.

Dock håller denna svidande känsla i halsen ner mitt humör för jag vill inte bli sjuk. Imorgon skall jag ju jogga med en, kanske två, polare. På lördag skall jag tävla en halvmara på asfalt/grusväg. Nästa vecka är Vansbro halvmara.

En svidande hals tillsammans med att jag stressar här hemma. Mailande, fixande, barn, träning och sånt där vardagsbestyr.
Inte bra.

Hej hopp.

Äntligen hemma fast tråkigt ändå

Oj hur skall man kunna summera de senaste 72 h? Den tacksamhet vi känner till värdparet Camilla & Henke går inte att beskriva men vi har slappat, tränat, skämts bort, skrattat och njutit av allt i Älvhöjden. Tur man tog mkt bilder.
Nerfarten till deras gård.

På midsommaraftonens eftermiddag tog jag och Henke ett löppass alldeles för nära avslutat lunch. Jag hoppas verkligen att detför som det kändes tungt. Det blev en del obanad terräng, men oxå grusväg och stig. 1:05h var vi ute och det blev nog runt 10 km.
Utan att ha bestämt det innan så matchade vi varandra fast han är väl typ dubbelt så stor som mig. I husbilen bakom oss sov vi ( inte jag o Henke).
Efter avslutat träningspass gick tydligen damerna + Henke till gårdens gym men jag njöt istället av en kall Mariestad.
Klicka på bilderna för förstoring.

Sen grillades det. Och när det grillas i Älvhöjden så görs det ordentligt. Fredagens mat räckte åt 4 vuxna och 4 barn även som lördags middag.

Kvällen blev lagom sen och strax efter midnatt lade vi oss tillrätta i husbilen. Mysigt att sova alla 3 i en enda stor, bred säng. Vaknade tidigt så medans minsa damer sov sin skönhetssömn smög jag över gårdsplanen till gymet, slog igång stereon med Sabatons nya skiva och brände av ett benpass + lite annat. Värdparet dök upp på slutet och brände av ett kort bicepspass innan frukostbuffèn DELUXE stod framdukad.

Nån timme senare cyklade jag, Sara och Henke iväg mot Säfsen. En guidad tur med många fina vyer.
I denna lilla håla så finns denna viktiga byggnad. Samma ägare drivar allting. Frisör, butik och restaurang.

Väl framme i Fredriksberg hade de som inte cyklade tagit den silvriga bussen med fikakorg så vi fikade gemensamt innan den RIKTIGA träningen kom. Henke och jag pressade varandra en omväg hemåt och trots att vi inte var tränade för att köra ett så här långt mtb-pass så kunde vi köra runt 30km/h på de grusvägar som var platta. Dock tror jag att de flesta var uppför. Fick mycket känslor av den gamla Finnmarksbanan. Vi fick 4:25h på klockan och exakt 100 km i benen. Ingen av oss var särskilt pigga efteråt men jag är ändå överraskad hur bra benen kändes. Gick runt på 0,5 liter vatten och 2 koppar kaffe + fikabröd förstås.
Detta gjorde att jag cyklat över 9h denna vecka! Det var nog 1,5 år sedan jag gjorde det sist.

Idag så har det varit pissväder. Vaknade till regn men morgonpigg som jag är så tog jag en morgonpromenad. Senare, efter frukostbuffè Nr2 så brände jag av ett intervallpass alldeles bakom gården deras. Det går en stig rakt ner till Brattforsen och stigningen är enligt min suunto 100 höjdmeter ganska exakt. Lite lerig var den efter nattens regnande men jag brände av 3 intervaller på 5:22, 5:39 och 5:33 och snittade 164, 167 och 168 på dom vilket är ca 93% av maxpuls. Finfint.

Nora har oxå fått bekanta sig med ett nytt husdjur. Minigrisen Pärla.

Tack för er gästfrihet, tack för all mat & öl. Tack!

Brännhet och bortskämda

Ja vi kör väl kronologiskt då.
Gårdagens träningspass

Jag såg på facebook att det drog ihop sig till en kraftmätning mellan vissa gubbar som skulle ut och cykla. Jag tjatade iväg Sara på träning direkt när jag kom hem så jag skulle hinna smyga med denna prostatagrupp upp till Kilsbergen. Eller gubb-grupp förresten. Alexander är väl typ 13-14 år och älst var nog Magnus P med sina 58 år. :-)
Det mosades i backar och spurtades en massa gånger så jag är rätt säker på att alla (inkl. Johan) var ganska krispiga när vi nådde stan igen efter dryga 2,5 h i sadeln.
Träningsfakta enligt suunto

57 ml/kg/min

Ascent
365 m

Morgonen kom ovanligt tidigt idag tyckte jag eftersom jag anlände till hemmet ca 22:15 efter träning igår. Benen ville INTE cykla fort till jobbet. Ett träningspass att vara nöjd med alltså. Självklart fick man stå ut med en hel del snusk i detta sällskap men de är snälla iaf.

Angående mitt jobb...
Det är inte alltid så smidigt att ha shorts och bar överkropp på sig då man ibland jobbar på knä, ibland in bland riviga buskar osv. osv.
Dock visst jag att jag skulle köra vår motordrivna kratta (låter häftigare än vad den är) på ett ställe mellan kl 10 och 12 så då passade jag på att ta av mig tröjan och visa min vita torso. Misstänkte att solen skulle ta trots att det var innnan lunchtid så jag smörjde in öronen och mina axlar. För oavsett om solen är framför eller bakom en så nås ju axlarna av solen.
det syns verkligen vart jag smörjde in med solskyddsfaktor 30 :-)

Imorgon är det midsommar. Det spelar oftast ingen roll för Sara och mig. I år har vi dock sjuka förväntningar och längtar verkligen. Vi är bortbjudna till Henrik & Camilla. ( de vill kalla sig själva för Hulken och Milla, bara det är ju sjukt :-) De bor i skogen utanför Kopparberg och har grymt fin utsikt från deras gård över bergen. 3 barn, minigris och ett antal hästar trängs på gården oxå. Hemmagym och en massa vildmark som skall utforskas med både mtb och löparskor. Vi längtar och tar med kameran och hoppas på att komma ihåg att använda den oxå.
Vädret ser ju perfekt ut oxå. För hemmagym alltså.

Fredag22.06.2012 kl 0–6 Delvis skyet.  Gjelder for: kl 0–6 13° 0 mm Svak vind, 2 m/s fra sørøstSvak vind, 2 m/s fra sørøst
kl 6–12 Lettskyet.  Gjelder for: kl 6–12 12° 0 mm Svak vind, 2 m/s fra øst-nordøstSvak vind, 2 m/s fra øst-nordøst
kl 12–18 Delvis skyet.  Gjelder for: kl 12–18 19° 0 mm Lett bris, 5 m/s fra østLett bris, 5 m/s fra øst
kl 18–24 Delvis skyet.  Gjelder for: kl 18–24 20° 0 mm Lett bris, 4 m/s fra øst-sørøstLett bris, 4 m/s fra øst-sørøst
Lørdag23.06.2012 kl 0–6 Skyet.  Gjelder for: kl 0–6 12° 0 mm Flau vind, 2 m/s fra østFlau vind, 2 m/s fra øst
kl 6–12 Regn.  Gjelder for: kl 6–12 11° 1,0 – 3,7 mm Flau vind, 2 m/s fra nordøstFlau vind, 2 m/s fra nordøst
kl 12–18 Regn.  Gjelder for: kl 12–18 14° 0,4 – 1,4 mm Svak vind, 2 m/s fra øst-nordøstSvak vind, 2 m/s fra øst-nordøst
kl 18–24 Delvis skyet.  Gjelder for: kl 18–24 18° 0 mm Svak vind, 3 m/s fra sørøstSvak vind, 3 m/s fra sørøst
Søndag24.06.2012 kl 0–6 Delvis skyet.  Gjelder for: kl 0–6 14° 0 – 0,1 mm Svak vind, 3 m/s fra sørøstSvak vind, 3 m/s fra sørøst
kl 8–14 Regn.  Gjelder for: kl 8–14 13° 1,4 mm Svak vind, 2 m/s fra sørSvak vind, 2 m/s fra sør
kl 14–20 Regn.  Gjelder for: kl 14–20 13° 2,5 mm Svak vind, 3 m/s fra sør-sørøstSvak vind, 3 m/s fra sør-sørøst
kl 20–2 Regn.  Gjelder for: kl 20–2 14° 2,3 mm Flau vind, 2 m/s fra sørFlau vind, 2 m/s fra sør
Mandag25.06.2012 kl 2–8 Regn.  Gjelder for: kl 2–8 10° 2,2 mm Flau vind, 2 m/s fra sørøstFlau vind, 2 m/s fra sørøst
kl 8–14 Kraftig regn.  Gjelder for: kl 8–14 10° 7,3 mm Svak vind, 4 m/s fra øst-sørøstSvak vind, 4 m/s fra øst-sørøst
Nu skall cykeln servas och all packning skall läggas fram. Limosinen kommer imorgon kl 11. Ja vi blir hämtade :-)

Så klart, så dimmigt.

Två av mina "idoler" är ju med i denna film som är helt nyproducerad. Emelie och Killian.

fruktan för ett marathon

Igår var det nästsista vuxenträningen innan sommaruppehållet. Vi var ca 23 st som körde avslutningsrundan. På ett av stigpartierna hade jag en av deltagarna några meter bakom mig. Jag körde väl halvfort på den lagom tekniska stigen och jag blev förvånad över hur bra han höll min fart. Oavsett lera, stena eller kurvor så var avståndet det samma och jag imponerades gång på hur han hade ökat sin förmåga sen sist jag såg han köra.
Det var sen det slog mig.
It was the other way oround.
BildNr: 379
En snodd bild från vansbromarathon.se
Det närmar sig denna mara som jag sett fram emot ett tag. Jag hoppas den blir mer teknisk än de bilder jag nyss kollade igenom. Verkar som om de flesta stigarna är typ Karlslundterräng men ändå. Det kommer att bli ett fin dagsutflykt med familjen till Vansbro.
Nu verkar det som om två perspner i min närhet börjar darra och oroa sig av olika anledningar. Jag vill inte föra deras talan men båda är sånna tävlingspersonligheter så deras utmaningar, Vansbro halvmara, kommer nog att gå fint. Den ena är bara lite bekväm tror jag ;-) Gillar asfalt både under cykeln och skorna. Hon räds över höjdprofilen här ovan men så många höjdprofiler man har sett genom åren. De betyder inte så mycket. Särskilt inte med så så få meter som denna har :-)
Den andra har överansträngt sig och fick nyligen höra av en sjukgymnast att det var träning som gällde för henne. Det gillar hon. Dock är det mer av typen rehabträning och den är väl inte den roligaste formen men denna söta lilla träningsdjävulen har en otrolig förmåga (typ Marcus Hellner) att ta ut sig så jag tror även där att halvmaran går galant. Hon kommer nog att pressa sig runt och drar det ihop sig till spurt så vinner hon.
Jag själv behöver distans och fartpass. Vet att jag fixar den. Det sköna är att jag inte behöver prestera bra på nya löpartävlingar. Ingen vet vem jag är. Jag har inget att bevisa. Gör det för att jag gillar det. Har inga gamla resultat att jämföra mig emot.
Annat är det med AXA fjällmarathon och Tarstaborg. Där skall det sättas personbästa i år. Punkt!

Hittade ett klipp från sabaton them selfs. Från helgens metaltown i Göteborg. Detta fick mig att längta ännu mer till Falun.

En helt vanlig söndag?

Det finns personer som kan anse sig vara upptagna när dom typ har en disk att ta hand om och så ska dom läsa en bok. Jag vet att dessa finns. Som verkligen inte kan hitta på nåt annat än de 1-3 saker som är inplanerade.
Detta är vår söndag som vi är nöjda med för vi har inte stressat oss igenom den. Bara varit effektiva.
kl 7-10 Tvätt-tid
Jag har ju dock sovrutiner likt en pensionär så jag vaknade vid 06:20 så tvätten kom igång lite för tidigt.
Mellan maskin 1 och 2 så fick jag läsa SvD i fred då mina tjejer fortfarande sov.
strax efter kl 8 åt vi frukost alla 3.
Kl. 10:30 Storhandling
Vi tog skrotis till Coop Lillån och fyllde på matförråden. Kostnad 1671 kr. Skrattade högt när pengarna drogs från kontot.
Kom hem 12:05
Kl. 12:40 cyklade iväg på picnick
En packade alltså upp matvarorna medans den andra förberedde maten som vi skulle ha med på den picnick som egentligen skulle vara utomhus med några i föräldragruppen men vädret idag var ju verkligen skiftande på förmiddagen så vi tog det säkra före det osäkra och satt i ett stort vardagsrum.
Cyklade därifrån ca kl 16.
Kl 16:30 Dagens glass i stadsparken
Vi tog en omväg hem, gungade i stadsparken och åt en magnum infinity.
Hemma kl 17.
Kl 17:20 Fundering på spontanträning
Då Nora bars upp djupt sovande så infann sig ett litet lugn här hemma och jag kände mig lite rastlös trots gårdagens finfina pass. Har ju ett gymkort som bara rullar på så jag drog iväg till Friskis.
Kl 17:35-18:40 GYM!
Benböj, bänkpress, vadpress, bicepscurl, mage i maskin, lårcurl, bålstyrka x3 övningar. Tre set på varje grupp förutom baksida lår som fick 6 set.
Fram tills nu har det ätits och haft läggning av Nora som tog förvånansvärt lång tid. Satt nog 45 min där inne.

Joakim Brodén är kvar sedan den stora utrensningen – och är nu frontman för ett band som numera räknas till dragplåstren på Metaltown.
Mina hjältar från Falun Har fått sig en grym recension från Metaltown i Göteborg. HÄR!
Jobb imorgon. 4 dagars vecka sen midsommar. Förhoppningsvis en perfekt sådan med massa träning, snaps och sex. Förmodligen i just den ordningen.

blöt efter blöt fest

Men shit. Jag har gjort det igen. Skrivit om kommande träningar som sedan inte blir av. Idag är jag dock lite glad att jag inte anslöt till Örebro AIK kl 9 för då regnade det ordentligt. Jag kom ut ca 2 h senare och då hade regnet avtagit.
Nåt annat som hade avtagit då var oxå den grymma huvudvärk jag vaknade med idag. Denna berodde garanterat på den AW som igår fortsatte hemma i våran lägenhet. Diverse drycker flödade och kl 00:30 körde vi iväg gästerna. Förutom huvudvärken så såg det ut som Tjernobyl i köket när jag hasade mig in där.
Nåja. Träning skulle det bli iaf. Bakis eller ej.
Lagom när regnet avtog så stack jag ut. All växtlighet var ju självklart dyngsur och det fanns gott om vattensamlingar att klaffsa runt i.
Jag joggade iväg med camelback på venaspåret, mot Lillå-spåret fast körde lite på början på avslutningsrundan innan jag tog en stig mot Lillåspåret. Vid dess spårcentral körde jag sedan iväg på Klockarängsleden. Det var nog 2-3 år sedan jag sprang den sist. Den är rolig och riktigt varierande. Den kommer ju tillbaka till spårcentralen ca 12 km senare så sen blev det motionsspåret tillbaka.
Kroppen kändes tung och det beror väl dels på all vätskeintag som gjorde igår kväll samt att jag fick en helkroppsmassage igår.
På eftermiddagen idag så har vi varit och firat Saras farmor som fyller 75 år i veckan. God mat i bra sällskap men jag var inte särskilt rolig som sällskap kan jag tänka mig. Skittrött!!! var bara förnamnet.

dagisfasoner

Såg ni att jag blogade igår? INTE? nä tydligen för det var nåt skit med antingen dator, nätet eller denna portal. Jag skrev men det ville inte publiceras.
Nåja. Uteblivet bloggande betyder oxå att vardagen rullar på i ett 180-tempo. Från att jag slutar jobbet tills det verkligen är läggdags går alldeles för fort.
Igår och idag har jag och kollegan jobbat vid två olika dagis. På det vi var igår var det roliga ungar. Skrattade högt och deras kommentarer och detta bloggade jag om igår men jag kan väl berätta för dig om du frågar mig vid tillfälle. Dagiset idag var det inte branen som var det positiva utan personalen. De bjöd oss på jordgubbstårta :-) SÅ ska man fjäska för hantverkare.
Imorgon skall jag och Sara utnyttja de presentkort vi fick för ungefär ett år sedan på spahuset. Vi skall få varsinn massage. Inget konstigt för mig men Sara har aldrig fått en proffessionell massage. Sen så ansluter vi nog till den After-work som mitt jobb har innan Sara går ut på lokal och dricker drinkar (enligt hennes egen utsago) medans jag får kolla på sverige-England hemma i soffan.
Träningen då?
Jo det blev ju i måndags på vuxenträningen. Vila tisdag och även igår onsdag men idag....Då jäklar! Jag sprang till jobbet utan camelback vilket var skönt. Höll ett ganska bra tempo och morgonrundan tog ca 35 min. Körde en omväg via Naturens hus och Oset för att tiden fanns. Hade tänkt att slänga ut nåt piggt och klatchigt på facebook om att jag minnsann skulle ut och jogga så tidigt men då såg jag att flera personer på jobbet hade börjat jobba 04:30 så jag struntade i det :-)
Efter jobbet så drog jag på mig löparkläderna igen och körde ett intervallpass på de släta grusvägarna runt Oset. först 5 st 1-minuts med lika lång vila. Blev lagom mjölksyrastumm och joggade 5-6 min efteråt. Sen firade jag av 6 st 30 sekunders innan jag var tillbaka på jobbet och tog cykeln hem. Cykeln stod nämligen kvar där sedan dagen innan.
Imorgon blir det vilodag med betoning på vila och mental återhämtning.
På lördag vill jag få till ett dyngpass. Antingen lutar det åt distanspass med Örebro AIK eller så blir det samling av höjdmeter i Kvarntorp. Får se.

hallå vilodag, vart är du?

Jo visst borde man ha vilat igår kanske. Blåmärken från all vattenlek i lördags eftermiddag och för att inte tala om träningsvärken från det spontana gymbesöket. Ändå blev det en lugn joggsväng på ca 6 km. Rullade skulle man kunna säga på cykelspråk.
Idag var det vuxenträningen och jag var hemma i ca 25-30 min mellan jobb och tränaruppdraget. Kändes jättetråkigt att möta en strålande glad Nora som man bara vill gosa och busa med men jag tvingades istället fixa cykeln, byta om, packa en väska och fara iväg igen.
Är glad och tacksam för de måndagar som jag har bytt bort. Det är skönt att inte vara borta varje mån. Tack för er som backat upp då.
Här har hon precis öppnat en present som innehöll en jättenyckelpiga.
Dagens vuxenträning.
Hyffsad uppslutning. Proffscyklisten Wengelin kom men han imponerade på ungdomarna medans vi vuxna cyklade iväg mot hångelplatsen och körde lite högintensiva intervaller. Sved gött i benen. Samlade lite för lite tid för att det skall räknas men va fan..Fick ju kräma på iaf.

Bryta mot reglerna

Förlåt för jag inte bloggat på länge. Som vanligt betyder det att det har hänt en massa saker.
Vi har blivit riktigt olagliga i familjen men vi skyller som vanligt på Nora. I saras sällskap har det snattats saker ofrivilligt. Nora får nåt att leka med i butiken som sen glöms bort när man går genom kassan. I förrgår så gjorde jag/vi samma sak. Synd bara att det inte har varit hos någon juvelerare bara :-) Totalsumman är väl uppe i 100 kr på 3 ggr nu.
SEn bröts det mot flera regler igår när vi var ett grabbgäng som drog till relaxen på Gustavsvik. T.ex får man ju inte ta med sig medhavd alkohol som dricks i omklädningsrummet. Sen får man ju bara åka en och en i vattenruschkanorna :-) Om man åker 6-7 st som ett tåg får man en jäkla fart :-)
Gårdagens träningschock
Jag sprang/joggade till jobbet i fredags och jag höll nog hyffsad fart för det passet satte sig lite i benen men lördagsförmiddagen skulle jag ändå lägga på ett bra pass var det tänkt.
Då jag har ett gymkort som tickar tänkte jag att det kanske var lika bra att utnyttja det trots att vädret var okej för att springa utomhus.
Sagt och gjort. Körde marklyft, benböj, vadmaskin, utfall, olika magövningar, löjligt lätt bänkpress, bålstabilitet. Sen fyllde jag på vattenflaskan och intog ett löpband.
Där körde jag 3 intervaller på 5 min var och med maximal lutning på bandet 15 % eller grader. Farten var 9km/h. Det blev 3 stycken grymma intervaller som gav mig en puls mellan 90 och 93% av max.
Dessa två äventyr igår har nu gjort att jag är stel i hela kroppen nu på morgonkvisten. Tror inte det blir bättre sen heller :-)
Tur att större delan av dagen lugn och en massa fikande :-)
Vi skall nämligen fira Noras 1-årsdag idag. Hon fyllde ju i torsdags men då fick hon bara ett paket av oss och så fick hon väl nån extra jordgubbe (hon ÄLSKAR jordgubbar)
Jag var den som partade hårdast i familjen igår. Kom hem ca 23:30 men vem är uppe först?? Vilka två sjusovare man bor med :-)
Idag körs långloppet Lida Loop. Ett lopp som alltid har legat mig varmt om hjärtat. Det har alltid gått bra där och allra bäst gick det 2007.

205

2:22:23

0:02:49

Till 2008 satte jag upp målet att vinna detta lopp men tyvärr så
krockade det med ett motionslopp i Frankrike som jag körde istället.

nationaldagsracet

Ouf vilken dag. Bäst att starta med att berätta om gårdagens träning.
Jag ville få till ett kvalitètspass igår. Jag tycker jag är ganska uthållig på löpningen men jag saknar en bra löphastighet. Därför blev det ganska korta intervaller där jag försökte hålla ett bra tryck hela tiden. Startade med 5 st 1-minuters med 3 min joggvila emellan. Gjorde en pause innan jag körde 4 st 30 sekunders fast inte med maximalt tryck i löpsteget utan bara som en ordetnlig fartökning. Blev ca 13 km totalt.
Dagens propagandatävling.
Som ni ser kom jag inte upp på pallen. Har för korta ben för att komma upp. Eller för svaga.
Det finns mycket att berätta om denna dag men jag börjar med tävlingen. Vi hade två olika barnklasser, en senior/motion, en damklass och en tävlingsklass. Totalt antal startande idag var 65 st!!! fasiken vad roligt.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Det är roligt att jobba med mtb nu här i stan för det händer så mycket och det är så många som är intresserade av det.

Mitt egna tävlande.
Jag skulle inte bränna mig idag. Tog aldrig täten, höll igen, lade mig på hjul på första varvet och på de tekniska partierna fick jag till och med frihjula ibland. Trodde detta skulle gå ganska bra. Detta var dock på det första varvet av 6 som vi skulle köra i tävlingsklassen. På utgången på varv 2 är jag klok nog att släppa iväg tättrion bestående av Magnus, Mattias B och Emil för deras tempo var för högt för mig. Det insåg jag. Dock gör jag det för sent och jag börjar notera den svidande känslan i benen. Fasiken vad jag alltså drog mig tokstum utan att ens märka det. Men det är ju lite av mitt signum.
Det är först på det sista varvet som det börjar släppa och jag kunde ta in lite på Daniel som hade passerat mig. En annan som oxå passerade mig var Mattias Wengelin som precis som förra gången startade 90 sekunder bakom oss. Jäklar vad han kör!
Mina luftrör rosslar, mina ben är slut. Jag fick mig ett grymt cykelpass. Det Sara och jag har pratat mest om här hemma nu ikväll är att vi saknar trycket i pedalerna men besitter bra teknik. Hon blev ordentligt hindrad på stigarna när damklassen körde samtidigt som den stora seniorklassen (27 st).
Vi är båda trötta men glada över vilket toppenbra dag detta var. Det blev den för att det är så många som hjälper till när man frågar.
Om jag spinner vidare på just detta så hade vi styrelsemöte tidigare på dagen. Även här så har vi nu en ordentligt driven och bra cykelstyrelse. Vi skapar en hel del och kanske är det just därför vi fått igång ungdom och vuxensidan så bra. Vi avverkade många punkter på ovanligt snabb tid. Kanske var det för ordförande (typ jag) ville börja förbereda inför tävlingen :-)
Små anekdoter från dagen
När det var 5 min kvar till damernas start sprang Sara på toa. Jag missade när hon kom tillbaka så när det är dags för dem att starta så säger jag bara KLARA-FÄRDIGA - KÖR. När vi kom hem nu ikväll berättade hon att hon precis hade kommit in i startfältet och knäppt hjälmen innan mitt startskott gick.
En annan rolig sak var när en person (vill absolut inte hänga ut någon men här är en länk) hade lite bråttom iväg efter sin målgång så han tog sin son och satte sig i bilen och åkte från platsen. Nu var det bara så att han hade haft med sig två söner till tävlingen. Han åkte alltså ifrån hans yngsta son på ca 3-4 år. :-) Tur han upptäckte det innan han kom hem iaf. Sånt brukar väl inte uppskattas har jag hört.
Imorgon skall jag jobba. Dessutom är det vilodag :-) Nora fyller 1 år och vi skall hjälpa henne att öppna paket. Vi har köpt henne en gunghäst men säg det inte till henne :-)

samtal från riksdagen

Timmarna bara springer iväg. Jobbar ju heltid nu och kommer hem vid halv 5-tiden och sen springer klockan iväg som bara den. Kanske beror det på att vi är så duktiga ( eller inte duktiga kanske) på att hitta på så mycket. Är glad och tacksam för att jag bad om hjälp med vuxenträningen i tid. Det var klokt av mig att be om hjälp  med den för jag hinner inte med allt jag vill göra.
Idag skulle Sara springa vårruset. Ett evenemang som skulle kunna fylla detta blogginlägg men det får bli en annan gång. Har bara en fråga på ämnet som jag vill få ut. Varför är vi gubbar så sega när det gäller liknande saker, t.ex grabbhalvan? 8000 damer springer/joggar/lufsar/ går men endast 1100 män gör det samma.
Jag själv stressade järnet med Nora i vagnen för att hinna påminna vuxenträningsgruppen om propagandatävlingen i Marka på onsdag. De samlades nämligen bakom Norra cykel idag. Nästa mån är det dock vid klubbstugan som vanligt.
Sen gick vi för att hejja på alla damer inkl Sara som sprang vårruset. Blev tvugna att vänta in Saras målgång för att lämna över hennes väska sen gick vi hemåt och kom hem ca 20:30. Välling och nattning av Nora.
Lite mail hit o dit (nåt som verkligen ökat med ordförande rollen) och nu bloggning. Återstående saker: kattlåda, dusch, borde väl äta nåt och helst sova innan kl 22.
En bild från medeltidsrestaurangen Olde Hansa i Tallin. Gubben till höger är farasan min. Ungen i knät borde oxå vara min. Jag önskar oxå att kruset i handen var mitt men tyvärr så såldes inte just den varianten. Det gav ett skönt klonk när vi skålade och dessutom rymde det riktigt mycket (öl)
Idag blev jag uppringd från sveriges riksdag. Händer inte varje dag. Snackade skit om några politiker och om Nora. Roligt samtal med en som jag träffar allt för sällan.
Gårdagens pass sitter kvar i benen och idag finns det ju ändå inte plats med ett pass. Imorgon hoppas jag dock på ett kvalitètspass.

smygstart

Är vaken på övertid nu.
Varit ute på ett kvällspass. 17 km mestadels grusväg med ett fartsnitt på 4:41/km. Det är väl inte riktigt vad man kallar att smyga igång efter sjukdom va?
Morgondagens vuxenträning: samling vid Norra cykel & motor kl 17:30.

bevittnat stockholm marathon. Ett kallt marathon.

Vet inte vad som var bäst idag. Att springa stockholm marathon eller att vara åskådare på det samma. någonstans mellan 5 och 8 grader varmt (??), blåsigt och ett ständigt regnande. Jag var perfekt klädd, för att jogga. Inte stå still och kolla.

Vaknade vid kl 6 imorse och då passade jag på att ta en morgonjogg när tjejerna sov. Lite längre än igår och kanske liite fortare oxå. Ordnade frukost och matsäck inför dagsutflykten och strax innan farsan hämtade upp mig så vaknade tjejerna vilket var bra för då hann jag iaf umgås med Nora några minuter den här dagen.
Bilfärd till Rotebro där vi sedan tog pendeln in i smeten. tunnelbana ut till stadion där hela tunnebaneperrongen fungerade som omklädningsrum tydligen och det låg en tät dimma av liniment. Det usla vädret gjorde att folk hellre höll sig inomhus än ute.
Jag klandrade dom inte.
Jag hejjade så gott jag kunde på de få örebroare jag såg innan jag vid 19 km-markeringen ställde mig och väntade in syrran och hennes kompis. Då var jag så nerkyld att kroppen skakade emellanåt för att få igång lite värme. När de väl dök upp så hängde jag på dom i ca 4 km. Jag hade ju ändå överdragskläder och löparskorna på mig och deras 6 minuterstempo var lagom skönt utan att jag blev svettig.
När jag lämnade dem vid 24km-markeringen så kom jag på att jag inte hade använt kameran under dagen. Jag letade upp den i min camelback och sen blev det denna film:
Det har varit en enda lång, kall och blöt utflykt till huvudstaden där hamburgarna smakar precis som här hemma men det har varit kul ändå. Jag är fruktansvärt glad att 2012 INTE var det år som jag sprang Stkhlm maran. Jag kommer nog aldrig att springa en asfaltsmara.
Nu har jag och kärleken duschat ihop och vem vet vad som händer i soffmyset om en stund. Imorgon ryktas det om tvätt, trail i kilsbergen och sen fika hos Saras kusin. Gott o blandat alltså.

Alive!!!!!!!

Efter 11 dagars ofrivilligt uppehåll pga sjukdom så joggade jag idag. Inte gick det fort, inte var det länge men jag mådde bra ändå. Outfiten var som ovan fast handskarna åkte av halvvägs. Jag testade alltså de nya tightsen från X2U. Snygg och sköna så det var nog inget dåligt köp. Dock ifrågasätter jag kompressionsförmågan i dom.
Som sig synes på bilden (omän ganska lite) så börjar gubbmagen ta form. Vågen säger samma sak. Sara påpekar samma sak. Jag känner samma sak. Hoppas att återupptagandet av träningen gör att det ordnar upp sig.
Imorgon skall jag röra på kroppen lite igen. OM jag orkar så blir det en morgonjogg men annars så skall jag och farsan upp o kolla på när bl.a. syrran springer stockholm marathon. Jag kommer att ha camelbacken med mig och löparskorna på mig så jag kan löpa ifatt någon bekant och slänga några ord.
köpte den idag. Lyssnat på den. Henke: Denna skall HCH-gym ha!!