feberfrossa & Bergslagen Ultra

Ändå sedan i måndags har jag svettats på nätterna. Frusit lite på kvällen och sedan blött ner T-shirt efter T-shirt under natten. Den riktiga sjukdomskänslan har inte funnits på plats dagtid så jag har både cykelpendlat lite och jobbat. Brände till och med ett intervallpass ju i tisdags och kroppen funkade bra men senare på kvällen kom som sagt samma känsla.
Igår kväll var dock boomen (hoppas jag) hängig och under den gågna natten bytte jag blöt T-shirt mot torr inte mindre än 4 ggr.
Sjuk och hemma idag, Eller sjuk o sjuk, Bara varm egentligen. Men efter en sån natt jobbar jag inte.

Sköter lite hemma-uppgifter istället och lite värdelöst surfande :-)
I september så händer tre saker.
I följande ordning:
  1. 6e sept. Bergslagen Ultra 46 km.
  2. 13e sept. Tjurruset Karlstad. 10 km.
  3. 21 sept. Till Skottland !!!!!!!!!!! :-)
När det gäller första punkten har de nu kontrollsprungit sträckan och de som provsprang den fick sig en tankeställare om hur tuff den faktiskt blir.
AXA fjällmarathon hade ju 1800 höjdmeter men då BSL ultra är mkt mer teknisk löpning på smal stig så räcker definitivt de där 1075 höjdmetrarna. Ska bli kul.

När det gäller punkt tre på listan finns det en enda liten negativ sak. Jag missar ett lopp men många ungdomsminnen. Nämligen Tarstaborgsundan. Ett bra terränglopp på 9 km och med tanke på BSL ultra några veckor innan borde jag kunna ha en toppform just då. Men vad tusan jag är bjuden till Skottland!!

klippet heter hämd. Vet William W har råkat utför så förstår jag raseriet i detta blodiga slag. Har inga problem med hämnd heller. Uppfostrar t.ex Nora med att man inte får slå någon. Om de inte slår först vill säga då får man klappa till. Jobbar själv efter den teorin. Gör man en bra hämnd låts man vara ifred.

intervaller; löpning vs cykel

Innan jag snöar in på träning så bjuckar jag på en bildkavalkad.

Arbetet just nu

Har 3 stycken böcker som jag förhoppningsvis kan/hinner plöja igenom på semestern

Finbild från Midsommarafton

Dagens träningsprat
Ända sedan jag börjat "hänga" lite mer med löpare så har jag noterat hur de gärna pratar intervaller i antal och meter. Oftast nämns farten som den enda intensiteten men den lär ju vara individuell beroende på hur duktig man är?
Inom cykel finns även där en uppsjö av olika sorters intervaller med olika syften och där nämner man nästan jämnt sekunder eller minuter som "längd" på intervallen + antal repetioner förstås. Hur hårt cykelintervaller körs är antingen % av egen maxpuls eller i % av maxinsats (intensitet) vilket är lika oavsett form. Något enklare tycker jag. Därför överför jag den där cykelteorin på löpning eftersom jag är ganska säker på att kroppens muskler, nerver, celler och hjärta & lunga inte vet hur många meter den transporterar kroppen utan tiden är det som är relevant. 200 meter löpning tar ju olika lång tid beroende på underlag och lutning och form (kapacitet). Däremot är 30 sekunder alltid lika långt. (kan dock upplevas som en evighet.
När en löpare pratar 1000meters intervaller pratar cyklisterna 4or osv.

Min träning idag.
Söndagens pass tog hårt men syftet var ju att springa lite längre än vad jag gjort tidigare. Sen var det kanske onödigt att springa 29 km när jag tidigare "bara" sprungit ca 20 km ett antal ggr i vår/sommar. Men men... Idag kändes det okej men det har varit väldigt tydliga signaler från kroppen att jag överansträngde mig ordentligt i söndags.
Jag tänkte över veckoplaneringen och kände att tisdag och fredag var de enda dagarna det skulle fungera med kvalitètspass denna vecka så trots lite känningar i vaderna så blev det 6 x30 sekunders idag. Planerade att köra dom på min 5 km-runda (som är 7 km förklarar en annan gång)
Syfte: maximera löpsteget/drivet. Aktivera de snabba muskelfibrerna. Höja min maxfart. (eventuellt förbättra slagvolymen)
Den första intervallen skedde på plan asfalt men där kände jag att jag tappade drivet när farten blev för hög efter ca 15-20 sekunder. En märklig sak som jag gjorde och har väl alltid gjort när jag kört dessa intv är att jag kollar till på klockan efter exakt 22 sekunder. Tror jag tappar sista 8 :-)
De resterande 5 intervallerna skedde på grusunderlag i svagt motlut. Inte backe utan i motlut för att tvinga mig själv att pressa på ordentligt.
Kändes okej hela tiden och jag tyckte kroppen svarade okej.

Efter passet badade jag och den yngsta här hemma i vår jacuzzi. Livslyx!!

Har förresten klippt häck i 2 dagar och cyklat hem från jobbet idag. Tror den lugna cykelpendligen hjälper mig att återhämta mig från löpningen.

Ciao

minst 56 km

Det var inte igår man sprang 29 km i ett sträck. Nej det var idag. Tror jag knäckte mig själv lite för shit vad jag är sliten nu. Kanske var det grädden på moset att vi gjorde en familjeutflykt till Marieberg efteråt... :-)

Om jag summerar veckan och utelämnar måndagens cross-pass där det tydligen blev ca 5 km löpning så är det ändå så här:
Tors 8,5km+ 9km båda på asfalt
lördag: 10 km hyffsat kuperad stiglöpning
sön (idag) 29 km där 24 av dom var i terrängen.

Blir då minst 56 km denna vecka vilket betyder att kommande vecka kommer att innehålla ungefär hälften. Om jag orkar framåt onsdag-tors så blir det något intervall-betonat.

I torsdags körde jag mest transportlöpning då jag kombinerade löpningen och transport. Volvon var ju på service. Testade då på kvällspasset att hålla lite högre fart och tydligen har jag just nu en gräns runt 4:10 fart där jag kan köra ganska länge. Tror att milen under 40 kan bli verklighet till hösten.
Dagens pass skedde med två kompisar i Kilsbergen och jag visade dem samma runda som jag körde förra helgen. Jag hade dessutom ställt in mig på att jogga hem från Ånnaboda efter passet vilket kändes som en helt okej idè när vi skiljdes åt efter 20 km. Utförskörningen från Ånnaboda skedde på stig och det var tuffare för låren än vad jag hade väntat mig. Från Ånnaboda ner till Garphyttan stannade jag tre ggr för att vila musklerna lite och skickade ett sms till Sara att det skulle bli kämpigt hem men att jag skulle kämpa vidare. När det sedan blev asfalt och senare grusväg hem lossnade lite och farten kunde hållas mellan 4:55 och 5:05 hela vägen hem.
När jag väl kom hem så har jag varit ganska knäckt och magen har...låt mig beskriva det så här: Inte varit min vän. Lite orolig.

Nu måste jag nog snart gå ner till Nora men innan det så vill jag återigen tipsa om en fantastisk musikvideo som spelades in i en enda tagning för flera år sedan. Rätt fantasifull.

Nu är det så att denna grupp har tydligen släppt en ny video och denna överträffar verkligen den förra. Vilken planering och fantasi dom måste ha i denna grupp.
Även denna video är tagen i en enda tagning. Otroligt.

Uppgraderad effekt på motorn

Idag har löpningen fungerat som transportmedel. Det gör den iofs alltid oavsett man vill eller inte men då jag lämnade volvon på Rejmes kl 05:25 imorse så joggade jag dryga 8 km till jobbet i maklig 5-fart. Efter en heldag med häckklippning och lite ärenden efter jobbet så blev det nästan 9 km snabbjogg/tempo rakt genom stan. Trots en del gatukorsningar så landade snittet på 4:34/km och jag märkte en gräns vid 4-fart. Jag tror att min tävlingsfart på milen är  4:15 just nu för när jag närmar mig 4:00-fart så dröjer det inte länge innan jag stumnar till. Mata på bra som sagt och det blir en skön vilodag på midsommarafton.
Jag har ofta målbilder i huvudet när jag tränar och under dagens em-pass drömde jag om milen under 40 minuter. Det kan bli verkligehet i höst kanske. Får väl höra med The champ Peter om han inte kan vara draghälp vid ett eventuellt rekordförsök.
Mer löpning
Anmälde mig just till Tjurruset i september. Inte pga denna film men den gör mig ännu mer sugen. Precis sån idioti som jag älskar. tror jag.

Nu ligger det en vecka efter bergslagen ultra som är säsongens stora mål så det blir nog en vecka med vila inför tjurruset.

Som traditionen i dlarana bjuder så måste ju denna video delas så här inför midsommar

2 dagar vila

Inte mycket att tillägga förutom att jag skippade vilodagen i måndags och körde friskis Cross-pass utomhus i Karlslund. Armhävningar, korta löpintervaller (tabata-style) och upphopp och annat skitjobbigt i ca 75 min. Det hela avslutades med 3 ggr i en grusgrop. Alltså brant uppförsbacke och lös sand. När jag var klar så stod min jobbarkompis Patrik däruppe i en klassisk framåtböjd position och verkade helt slut efter sina två första ggr i backen. Jag peppade honom och sa" kom igen nu Patrik, jag gör dig sällskap"
Så alltså istället för att bara peppa honom verbalt så lurade jag inte bara med honom utan också mig själv en fjärde gång i backen. Det hade inte behövts för ganska snart efteråt kom ett sjujäkligt illamående som jag inte känns på åratal.
Vätejonerna hade gjort min kropp sjukt sur och detta illamående satt kvar i ungefär en halvtimme. Träningsvärken satt i längre :-)
Imorgon blir det dock två löppass då volvon skall lämnas in så kombinerar jag löpning till och från jobbet och verkstan.
Sen är planen lite jogg på lördag och ett längre distanstrailpass på söndag.

Äntligen bloggas det

Ja tro nu inte att jag tröttnat på bloggandet. Nä jag har helt enkelt bara prioriterat bort det när dagarna fylls med så mycket annat.
Nu är det tidig söndag morgon men eftersom jag gick och lade mig kl 21 igår så känner jag mig utvilad. Börjar väl som vanligt i bakvänd kronologisk ordning.
Igår fick jag jag äntligen till ett tufft långpass i bergen. Peter S och hans klubbkompis Ola från Örebro AIK blev dagens sällskap längs rundan. Dessa två herrar skulle springa ifrån mig på asfalt vilken dag som helst men i terrängen kan jag till och med hänga av dom så alla tre fick sig en ordentlig genomkörare.
Första 5 km gick kanske lite onödigt fort för flera km gick under 5-fart och då pratar vi terränglöpning. Totalt blev det 2 mil och ca 360 höjdmeter på knappa 2 h.
Vader och framsida lår är skönt trötta idag.

Efter den rundan så agerade jag mtb-guide åt några turister. En fru hade gett sin man en överraskning och det var bl.a. hyr-mtb inkl guide (jag) och sen skulle dom vidare till Örebro och Gustavsvik. Härligt med sånna påhittiga fruar/sambos.
De imponerade ordentligt för att sitta på mountainbikes för första gången.

Tidigare i veckan fixade jag sand till Noras sandlåda som jag byggde ihop för en vecka sedan. STOR glädje från den damen nu!!
Om ni funderar på att bygga ihop en stadig sådan så använde iaf jag 45x195mm som ram, 28x120mm som sittbräda och locket är byggt av 22x95mm. Kostnad utan SCF-licensrabbatten på Bauhause blev ca 500 kr. Inte jättebilligt men då kommer den att hålla bra mycket bättre än de där färdiga modellerna som finns här o där.
Angående trädgårdsjobbet här hemma så har mitt eldrivna sortiment av RYOBI ökad lite oxå.
Har testat alla 3 prylarna och är mycket nöjd. Klart det finns bättre grejer men jag finner dessa väldigt prisvärda.

I övrigt när det gäller träning så har det blivit för lite sånt. Tråkigt då jag hållit mig frisk o så men jag skulle vilja springa mer än vad som blir av.
Har förresten ite bjussat er på denna va?

våga vila

Ojoj oj vilket strålande garden-party vi hade igår.

5-6 grillar stod till gästernas förfogande och som ni ser fanns både kubb och boule förberett.

En strålande kväll som byttes till lite regn lagom när det var dags att gå in. Jättekul att ganska många var kvar nästan till midnatt. Jag blev kallad Ernst några gånger. Om det hade med dragningskraften från kvinnorna eller om det var barfota-stuket vet jag inte.

I torsdags sprang jag ju till jobbet. Har inte tankat över filen till datorn än men jag vet det totala snittet iaf. På 18 km så snittade jag 4:51/km vilket var bra nära det mål jag önskade när jag bloggade i onsdags kväll. Nu är det bara så att jag tror den första milen gick på tok för fort för jag var riktigt trött från km 12 till 18. Jag stannade faktiskt två ggr oxå för det var ingen bra dag. Åt kanske för mkt innan start eller hade helt enkelt ingen bra morgon.
För att lätta upp det mentalt lite grann så valde jag en annan väg en den jag cyklar till jobbet och drog rakt genom stan. Det visade sig vara ca en km kortare oxå men att cykla den vägen skulle knappast gå fortare pga korsningar och lysen.
Om man sedan lägger till att jag och kollegan fick jobba med det tuffaste som finns hela arbetsdagen oxå. Nämligen dra ris uppför en skitbrant slänt hela dagen så fattar ni kanske hur trött jag var i torsdags kväll.
Lägg ytterligare till att det har stressats en massa inför grillkvällen igår.
Jag var skittrött igår men alla härliga gäster gjorde att jag höll mig pigg. Hyffsat iaf.

Skönt med en extra helgdag imorgon för det behöver jag. Vore ju skönt om nästa vecka inte hade så mycket saker inbokat men tisdag till fre är det saker i kalendern varje dag. Måste lära mig att stressa ner och ge Sara mer kärlek.

förberedande grillning

Rackarns vad svårt det skall vara att jobba heltid nu när man vill hinna med så mycket annat.
På fredag skall vi ha inflyttningsfest här så vi sa för länge sen att veckan inför det skippar vi träningen men jag klarar det inte. Körde lite panik-styrka hemma igår kväll. Tillräckligt mycket för att f¨å trötta ben, armar och mage idag men det kanske säger mer om dess allmänna status. Imorgon tänkte jag kombinera jobbpendlingen med träning och springa in till jobbet. Gjorde ju det för en månad sedan och då blev snittet 4:55-fart i 19,5km. Imorgon bör väl siktet ställas på 4:50 då?
Förmodligen blir väl joggingvädret precis lika dåligt som för en månad sedan då det varnas för regn.

Är du ute och cyklar på fredag em så passera här skall du få lite "energidryck"

Nu är det snart läggdax då klockan ringer kl 04:00

trotsat läkarna

klockan är mycket men imorgon kan jag sova ut lite. Hoppas jag. Nora har haft feber hela dagen så inget dagis imorgon utan jag blir hemma och kör VAB.

Hela helgen har bestått av mountainbike. Jag vet jag skall inte pyssla med mtb-träning men det har mestadels handlat om lugn o fin cykling som instruktör på tjejlägret.
Ett läger som precis som alla år innan har haft strålande väder och tjejerna har strålat ikapp med det.

Snor två bilder från en deltagare som heter Linn. Bilden här ovanför avspeglar hur fint vi har haft det både lördag och söndag. Bilden här under är dock lite mer av ett frågetecken då jag inte var på plats vid fototillfället :-)

Tjejerna imponerade mer än någonsin trots att vi hade mer svårigheter för dom i år.
Det skedde tyvärr en allvarligare olycka som resulterade i kotkompression, brutet nyckelben samt ett brutet revben. Detta fick oss instruktörer att tänka över säkerhetsarbetet lite extra. Peppar peppar så har vi varit förskonade från sånt här genom de 4 år som vi genomfört detta läger.

Efter lördagens bravader stack jag ut på ett halvhårt joggingpass på 9 km där jag försökte hålla fart hela vägen men flera timmars cyklande (dock i låg fart) gjorde sig påmind. Lyckades hålla snittet under 5-fart iaf.

Idag söndag har det varit två cykelpass och en föreläsning av Åsa Erlandsson som var instruktör för första året.
Vi startade den föreläsningen med att visa alla ett häftigt klipp på hur snabbt man kan köra utför.

Vi som roddade lägret i år är lite trötta men riktigt nöjda. De drygt 40 deltagarna verkade oxå nöjda och vi fick som vanligt mycket beröm.
Jag tyckte precis som alla andra år att det är grymt häftigt att se vilka otroliga framsteg de gör på två dagar.