Tävlingspremiär med vänsterbroms

Finns mycket att berätta om denna dag men jag fokuserar väl på dagens tävling.

För min egen del hade jag accepterat att jag inte skulle kunna prestera någon vidare men med så många laddade klubbkompisar så ville jag bara inte missa denna dag utan jag gjorde sällskap med två stycken och styrde volvon mot Husqvarna.

Under uppvärmningsvarvet så fick jag se nåt som inte många andra får se nämligen hur Wengelin krashade ordentligt när han skulle visa dagens segrarinna i D30 hur hon skulle köra utför ett dropp.

När starten går så stressade jag inte för vad skulle jag bråka om placeringarna för med min nervskada (eller vad det nu är) så finns ju inget klipp alls i benet. Första varvet var nog värst av alla men det var flera ggr per varv som jag tvingades gå för jag inte kunna pressa på nåt. I en brant backe så försökte jag verkligen trampa uppför på varv 3 och jag riktigt kände hur cykeln skjöts framåt mer när jag trampade med höger ben jämfört med vänster. Jag tyckte aldrig att jag hade den minsta känsla till syra i höger ben någon gång under loppet och detta testade jag faktiskt vid ett tillfälle där jag tvingades gå av. Jag gick uppför på ett ställe och testade att göra ett ifrånskjut, typ hopp med höger ben vilket gick helt utan problem. Med mitt vänstra ben hade det aldrig funkat just då för det var helt stumt.

Efter att jag blivit varvad av några cyklister så tyckte jag att jag oxå kunde få gå i mål. Jag hade ju egentligen ett varv kvar men varför skulle jag slita mig runt det sista? Nä jag tänkte att jag kunde se när klubbkompisarna gick i mål istället så till funktionärerna som satt vid varvning/målgång sa jag tydligt detta. Deras blickar sa att de förstod vad jag menade och så tänkte jag inte mer på det förrens jag hade duschat klart och mötte min forna konkurrent Töjren som sa att resultatlistan hade kommit upp :-)

Ja då stod man där som segrare igen då hahahaha
Härligt!

Härlig bana i Husqvarna. Ett ställe där jag har både bra och dåliga minnen ifrån. 3a på för SM men där jag året därpå körde sönder ramen mitt under SM när kroppen kändes bra. Har oxå gjort mitt enda dopingprov i Husqvarna under alla mina tävlingsår.

Nu har jag lite annat småfix att ta i tu med.

Kaos i bergen

Vilda djur ska vara ute i naturen. Det är inte samma sak att se en varg eller hermelin i fångenskap. Vi har väl sett överkörda grävlingar ligga på rygg och sola sig i vägkanterna men det är inte ofta man får titta på dom i det vilda.
Idag när jag körde bilen uppför Sanatoriebacken i Garphyttan så fick jag se en i diket. Drog i handbromsen och startade mobilen...

Anledningen till att jag var där uppe i bergen var för att göra en snabb-besiktning över en stig som jag bara har sprungit en gång men som jag nu bör få med i mina leder pga vissa bakslag.
Stigen såg ut så här efter ca 15 meter.

Tog en bild för jag tyckte det såg för jäkligt ut. Då visste jag inte att det skulle bli värre. Efter ett antal hundra meter bärandes på cykeln så såg det ut så här:

Den stig som jag försökte följa går alltså under dom här träden. Det är helt sjukt vad mycket träd det är som har gått tvärt av! Både toppar på träd och hela, stora träd har gått av som tändstickor.
Det blev väldigt mycket bärande på cykeln idag. Om knappa 2 veckor kommer det finbesök från skottland, estland och finland som skall föreläsa om leder, ledbyggen och så skall vi förstås cykla med dom i vackra Kilsbergen och visa våra fina stigar...Ja ni förstår problemet.
På många platser ser det ut som en riktigt tromb eller storm har gått fram. Sjukt!
Såg dock att bergslagsleden verkade vara röjd. Iaf på det ställe jag kikade på.

Mexican stand off

Slog igång youtube och fick denna film som förslag. Gillade den direkt och hade man mer pengar sparat så skulle jag nog slå till på en XX1-grupp.

Är sugen på att sticka ut och cykla typ hela tiden men ska försöka hålla mig. INte för att jag tror det försämrar min jäkla åkomma som hindrar mig från att trycka hårt på pedalerna. Igår när jag lämnat Nora på dagis så testade jag att göra tåhävningar på sista trappsteget. Orkade 8 svidande med vänster vad och gjorde lätt 16 st med höger. Detta efter en lugn promenad på ca 10 min.
Ska cykla lite imorgon fm och kolla cykeln inför tävlingen på söndag. Känns nästan ironiskt att skriva om tävling just nu men jag vill se flera av mina klubbkamrater tävla och jag själv kan ju iaf få provacykla banan och stå i ett startled. Kanske ska jag ta starten, bomba allt vad jag har i 30 sekunder och sen sjunka som en sten och förstöra för andra? Nej skojar bara men ska väl köra ett varv iaf.

Fick mothugg på jobbet igår. Tycker att projektet flyter på bra men långsamt men som sagt blev det ett stort steg tillbaka igår men jag är en person som hittar lösningar men de blir ju aldrig lika bra som det första förslaget.

Nästa träningsrace

Ja nu skall jag ju inte cykla egentligen. Trotsade det lite idag då jag cyklade och rekade lite inför kommade leder idag. Passade på när det var uppehåll och tog den sträckan ute vid Ekers grustag. Och av en slump :-) är det ju där vi skall ha nästa träningstävling oxå.
Den banan blir nog den mest kompletta banan av alla då den kräver både fysik och teknik. Smal, slingarande singeltrack mellan träd, några endurospår där det gäller att sätta däcken rätt samt 2 backar och en slakmota/varv. Varvet mäter 1,65 km så den långa klassen lär väl hinna med 7-9 varv.
Klart man är sugen på att tävla men Sara har ju en seger att försvara och jag är ju numera en mästare på att redigera film :-)
Så här går banan iaf.
Nu skall jag köra lite magövningar.

Fortfarande trasig men de går hyffsat ändå.

Ja man är lite sänkt när man är skadad. Jag önskar att jag hade haft en muskelbristning eller ramlat och slagit mig eller åtminstonde haft en mer specifik skada än som jag har det nu. Igår började det dessutom göra ont i bröstryggen när jag drar djupa andetag. Är ju rekommenderad att ta 30 min promenad om dagen och det är lite knäckande att få den där känslan av mjölksyra i benet när jag bara går i normalt tempo. Sjukt!
Men jag är ändå tacksam för flera saker. Hur flera människor ställer upp och är snälla emot mig och vill tipsa om knotknackare och alternativa behandlingar. Personligen tror jag att gå till någon som knäcker o vrider på ryggen  min bara ger mig en tillfällig lindring. Jag vill veta varför min vänstra vad och mitt vänstra lår är ca 1,5 cm mindre än mitt högra. Jag vill veta vad det är som gör att jag inte kan pressa på med vänster ben.
Senaste dagarna har jag stretchat och kört små styrkeövningar för inre bukmuskelatur. Något jag kanske borde ha gjort tidigare men att vara efterklok är lätt.

När jag kollade igenom lite bilder på kamerans minneskort så hittade jag den här gamla bilden vilket fick mig att längta till både sommaren och en bra löparform.
Kvarntorpshögen 2012.

Finns dock flera glädjande saker i detta fysiska mörker. Jag har fått en Trek superfly 29" att köra på. Inte illa och  den överraskar mig positivt gång på gång. Ända negativa (som jag visste om innan) var när det kom en tvär sväng. Då märktes det att det var mer att få runt. Är du nyfiken på att testa 29" och är mellan 160-177 cm lång kan du få testa den vid tillfälle. Sån är nämligen dealen.
Sen har jag i ca 2 år haft en Abushjälm. Jag köpte den inte för att den var lätt eller snygg utan för att dom hade ett mäss-erbjudande på vasaloppet när jag körde det sist. Nu har jag två Abushjälmar. En något snyggare och den är säkert lättare oxå och den sitter ännu skönare än min gamla.

Nähe..Jobba lite.

30 min promenad / dag

Igår var det måndagsträning och det ökar långsamt med deltagare. Det saknades några ansikten vilket jag förstår då de körde träningstävlingen i söndags. Det var ändå 73 st totalt vilket är kanon. När vårvärmen verkligen kommer så tror jag lätt att 100-strecket kommer att krossas.

Jag hade ett samtal med rehab-center igår och det kommer inte att ställas en diagnos av dom på en vecka för jag skall ta ca 30 minuter promenad per dag tills nästa vecka. OM problemet kvarstår då så skulle jag ringa igen. Något som jag dessutom kör är en del magövningar för småmuskler (typ den enda sort jag har). Ni vet knipövnigar, pressa ryggen mot golvet o så.

Man vänder o vrider på det här ganska mycket nu. Inte fysiskt men i huvudet förstås. Jag tänker om det bara är slumpen att det kom nu eller om jag helt enkelt tappat lite styrka/stabilitet nu denna vinter då jag sitter på röven (kontorsjobb) varannan vecka? Nåja. Skitsamma egentligen men jag hoppas verkligen att det nu är några veckor som försvinner och inte hela säsongen.

Ska jobba nu. Måste nog slå på en panna kaffe för jag gick upp 04:40 idag. Ja va faan jag vaknade ju då och slog på datorn och jobbade fram till kl 06 då mina brudar vaknade. Jag skrattar fortfarande när jag tänker på hur mycket Nora hejjade på cyklisterna som tävlade i söndags. Det har hon snappat upp någonstans vilket hon verkligen gör nu på alla håll o kanter. Inte hejjar utan tar efter och härmar o så.

Nu skall jag jobba vidare med bra musik i bakgrunden.

Film från klubbens första TT

Ja idag fick som sagt Sara tävla medans Nora och jag gick ute i skogen och filmade. Lite oväntat att se Sara köra så jäkla bra då hon har kört ett pass mtb sedan KM i höstas. Hon vann sin klass!
Kul att se kampen mellan Magnus P och Emil G oxå. De pressade varandra ordentligt vilket ses de sista sekundrarna på filmen. Önskar så innerligt att man hade fått vara med och slåss om tredjeplatsen idag men som ni redan vet funkar inte mitt vänstra ben särskilt bra.

När vi kom hem efter tävlingen bytte jag snabbt om för att få trampa lite mtb själv. Nästan helt väntat tog det 2-3 minuter innan vänstra benet domnade/pirrade som om det hade fått syra.
Åkte upp till klubbstugan för att testa det varv som det hade tävlats på och det var knappt att jag kunde ta mig runt det för att benet/benen inte vill lyda. E riktigt handikappad när det gäller att cykla i terrängen.
Körde 1,5 varv på den banan, vilade en stund innan jag rekade inför morgondagens träning.

Imorgon är det jag som vidare söker hjälp för min åkomma.

Första filmen o utebliven TT

Ja först tänkte jag bjuda på den allra första filmen som jag någonsin redigerat vid en dator. På en gammal Nokia-telefon kunde jag redigera hyffsade filmer (för att vara i mobil)
Nu har jag totalt suttit ca 15 min med detta microsoft-program och självlärt mig lite.

Anledningen till det är att det är träningstävling vid klubbstugan idag. Jag själv kan inte köra av två anledningar. Ingen barnvakt och jag känner lite väl mycket i halsen för att tävla. Hade vi haft barnvakt hade jag kanske trotsat halsen pga att jag ofta tränar efter Below-neck-check.
Istället för att tävla tänkte jag filma en del och redigera ihop nåt lika snyggt :-) Som den filmen här ovan

Mitt problem
Ja här kan jag blogga sjukt långt men jag har fått mycket hjälp men ändå inget klart svar på vad som är fel. Nåt nervologiskt är det iaf och igår mättes vaderna och låren. Skiljer ca 1,5 cm i omfång på höger respektive. Detta är förstås inget som skett senaste veckan utan förmodligen över lång sikt men kanske på grund av att nerverna inte går som dom ska.
Det kommer att bloggas mer om detta men jag kan nog rikta in mig på att större delar av säsongen är körd på den nivå jag önskar. Cykla kan jag ju fortfarande göra men inte särskilt fort. Från att hoppas vara bland top-5 i H30 blir det nog att fightas i sportklass. Den skillnaden är det. Inget nedvärderande i den meningen men ni som tävlar i mtb förstår.

Är säsongen körd nu?

Jaha...Nu då? Står i ett vägskäl känns det som. Med styret pekandes åt en väg som innebär motion på kroppens villkor framöver. Tidigare har det varit träning på knoppens villkor.
Den andra vägen innebär lite rehab och sen fortsatt träning som jag är van vid.
Vi får se vilket väg val det blir.
Om du inte förstår vad jag menar så är det så att mitt knas i benen kanske kan vara diskbråck. Imorgon skall jag träffa ett underbart trevligt och duktigt par som jag känner. Då kanske jag får ett mer bestämt svar på om det är det eller inte men symtomen pekar tyvärr lite i den riktningen. Då jag idag bara fått telefonkonsultation så kanske man inte skall dra för stora växlar utav det än.
Idag!
Kände samma symtom när jag cyklade till jobbet men inte lika starkt som tidigare i veckan. Kunde hålla ett medelbra tempo de 5 km jag har till firman. Dock räcker det med att gå i en trappa eller jogga en kort bit (alltså typ 25 meter) innan den där känslan av mjölksyra kommer. Frustrerande är bara förnamnet.

Efter jobbet så gjorde jag fystetster på 3 av mina träningsadepter och de fortsätter att förbättra sig. Jag blir innerligt glad över att se detta för då vet jag hur motiverade dom blir att fortsätta kämpa nu när den riktigt viktiga perioden kommer: tävlingsäsongen.
Efter testerna så bytte jag om och körde mitt tredje pass på 29e tummarn. Då jag ändå befann mig i Ljungstugan så tänkte jag testa Marka-spåret. De senaste dagarnas regn och blåst borde ju ha gjort det cykelbart. 99% av spåret går att cykla men det står stora vattensamlingar här o där och det har blåst ner 2 träd över spåret. Vid en av de allra sista backarna så var det is över hela spåret men i övrigt bra.
Blev nog den sämsta tiden någonsin för mig med ca 35 min och detta kan inte bara skyllas på underlaget. Benen, framförallt den vänstra svek mig ordentligt och jag var tvungen att hålla ett överlag sjukt lågt tempo för att inte dra mig helt stum.

För att hälla ännu mer smolk i bägaren har väl Nora dragit hem ännu en oemotståndlig bakterie för ikväll har jag börjat känna i halsen.
Nu är jag en kul sambo att leva ihop med har jag fått höra.
Trevlig helg.

Jag är skadad men hur?

Ja vart fan skall jag börja med det här?
I söndags: backintervaller i Mattsa. Gick ju inte så bra som jag trodde men med facit i hand var det ett bra pass fast på en svag dag.
På eftermiddagen/kvällen gick ju vi (familjen) upp på stan och åt på restaurang. Lite trötta ben men inget konstigt annars.
I måndags morgon kom chocken.
Hade trötta ben vid frukosten men det var först när jag satte mig på cykeln och skulle cykla till jobbet som den kraftiga chocken kom. Benen gjorde ont när jag trampade. Alltså smärta och framförallt i vänster ben. Fick ta pauser och trampa väldigt lugnt. Alltså jag menar det. LUGNT! Provade att stå upp vid ett tillfälle och jag trodde benet skulle vika sig.
Strecthade och masserade in med liniment på jobbet.
När jag cyklade hem var det likadant.
Skulle vara instruktör på måndagsträningen på kvällen. Hade det varit ett jobb hade jag sjukskrivit mig men här är det annat. Innerst inne hoppades jag på att det skulle släppa helt plötsligt men ICKE.

Jag var mer instruktör än vad jag själv tränade.
Tis morgon:
Nästan lika kass. Kunde cykla men från första tramptag så gör det ont och framförallt vänster ben låser sig, blir stumt. Precis som det kan bli dom gånger jag gått mig riktigt röd på t.ex tävlingar.

Idag onsdag funkar cyklingen ganska okej. Knuffade en bilkärra ca 20 meter idag fick syra i båda benen. Smålufsade ca 15 meter för att hämta en mössa o några nycklar i en jobbkorridor. Fick syra i vänster ben.
När jag cyklade hem var det kraftig motvind och efter ca 150 meter kände jag hur låren protesterade och sved. Efter ca 500 meter var min vänstra vad helt stel och stum.

Vad faaan hände i söndags egentligen?

Mån, tis och onsdag har jag stretchat, masserat in liniment mm. Funderar som tusan. Muskelbristning har jag haft några ggr men den känner man ju vart den är och så. Tror inte det är det.
En sträckning? Nja...Skeptisk till det oxå.

Har du några tips och råd så snälla maila mig på [email protected]

Första viktiga tävlingen är nästa helg. Just nu skulle jag vilja känna att kroppen är tävlingsklar men jag är långt därifrån.

utförsbacke?

Idag var jag laddad mentalt för att få visa en bra dagsform för de andra. Det spelade ingen roll vilka de andra var eller hur många som skulle dyka upp vid Garphyttans IP men jag visste att jag skulle få möte några bra värdemätare så att säga.
Tyckte inte jag brände mig på första repetitionen i Mattsa för jag höll stenkoll på pulsen och höll igen på farten. Ändå var jag oväntat klen uppför tycker jag. Inte bara pga att några stycken klättrade ifrån mig utan oxå med tanke på vilka växlar jag fick gå på.
Nu så här flera timmar efter de 5 backintervallerna så har jag skittrötta ben. Förmodligen en liten muskelbristning i vänster vad oxå. Har tappat träningsrutinen sedan jag blev sjuk innan påsk och nu på fredag är mitt sista fystest som visar vart jag står.
Imorgon skall det köras kortare backintervaller på måndagsträningen. Hoppas att jag kan känna mig starkare då. Skall testa nya hojen tänkte jag.

Trots det pissiga passet så gick vi (familjen) iväg och lossades fira nu i kväll. Vad vi firade? Ja inget särskilt men vi lyxade till det med buffè på coco-thai.

Första test av 29"

Här är ni sugna på massa nya bilder på hojen va? Sorry, inte en enda bild får ni.  Sitter och gör en morgonblogg innan Nora kommer på att hon är hungrig.
Igår var det inget vidare väder men helt normalt ändå eftersom det är april-månad. Vaknade till ymningt snöfall och låg ett vitt täcke ute.
Dagens planerade träningstävling i landsväg skjöts upp med all rätt och istället blev det en mtb-tur med min lillasyrra och farsan. Farsan tycker att mtb är grusvägar och syrran hade aldrig testat mtb så att temot skulle bli lågt det visste jag och det passade på premiärturen för min nya 29a.
Redan på baksidan av kåken kom första positiva reaktionen när jag ställde mig upp och gjorde en fartökning. Den svarade snabbare än väntat. Jag trodde de större och tyngre hjulen skulle kännas mer men icke. Hojen känns ganska kvick. Sen strax där efter kom nästa grej. När jag styrde ner från trottoaren och den styva gaffeln öppnade sig :-) Den där gaffeln ska bli kul att få testa i hårdare terräng än vad som erbjöds igår.
Jag lurade iväg dom två asfaltsälskarna till Lillåns motionscentral och eftersom Klockarängsleden var så fin i onsdags så tänkte jag att den var fin nu med.
FEL!!!!!!!
Blötsnön och det varma vädret gjorde att det som var packad snö i onsdags var nu en mjuk, knappt cykelbar vit sörja. Om jag tyckte det var svårt kan ni tänka er hur mycket de andra två med samma släktdrag visade sitt missnöje. :-)
En sak tänkte jag på när jag vid flera ggr fick trampa mig genom snö. Med 26"däck hade jag nog bara spunnit i snön och blivit stillastående. Nu släppte det bara liiite men jobbade sig igenom snön.
Sen är det de här med SRAM och shimano...Jag har kört SRAM i många år och gillar dom. Visst, det är inga fel på dom XT-växlar som sitter på nu men...Nja.

Igår lästa jag på Johan Östbloms (sandviken) blogg och han nämnde ZOOMcamps lilla eldrivna fordon för rörelsehindrade. Det är alltså ingen leksak utan tänkt för de med fysiska funktionsnedsättningar som ändå vill kunna ta sig ut och plocka bär eller svamp mm.
När jag och Sara var på Gotland och hjälpte till med Gotland Bike Battle så mötte vi detta fordon för första gången. Jag och Sara är förresten med i filmen efter dryga minuten.

Idag är det lite hemma-pyssel på schemat innan det blir att fara iväg till Mattsabacken för 5 st backintervaller. Hmm...Vilken cykel ska man ta? Cross, 26", 29".... :-)

Nya hojen och ja!

Sara har precis gått ut med en tjejkompis. Tror ni jag känner mig ledsen, övergiven och ensam? KNAPPAST!

Dels så har jag ju stallet fullt med kompisar
Ja det är kanske min favorit-öl just nu. En lätt-öl från ett litet bryggeri utanför Västerås.
Sen är jag fortfarande glad efter att jag fått nyheten att några bekanta ska få barn under året. Jag förstår nu varför en del i min närhet blev så glada när man själv droppade nyheten för dryga 2 år sedan. Man fick ryggdunkar och kramar från oväntade håll och nu är jag i den sitsen. Grattis till dom!

Sen har det varit en rätt givande dag på jobbet och jag måste hoppa in och jobba lite även imorgon med projektet. Vill inte säga för mycket men det rör på sig när det gäller markägarna.

Sen hämtade jag en cykel. Ja bara så där. Jag klev in och pekade "den där vill jag ha!"
Nej så var det inte.
Egentligen har jag väntat sedan november på denna hoj och ett stort tack till Norra cykel som hjälpt mig så bra hitintills. Kan dock ge mig tusan på att MP där kommer göra många pass till en mardröm under sommaren :-)

Jag fotade hojen precis utanför vår sommarstuga som ni ser :-)
Gaffeln är FOX Terralogic som skall bli jäkligt intressant att testa. Automatisk lock-out är ingen jättenyhet för det har FOX haft flera år men jag har aldrig testat det. XT-prylar rakt över annars och varför skall jag ha bättre när benen bara levererar STX :-)
Fler bilder och info kommer väl om denna skönhet som kändes jäkligt bra under den lilla provtur jag gjort ikväll nere i källarkorridoren. De stora hjulen såg stora ut men hela cykeln kändes inte stor vilket lovar gott inför kommande banrekord i Marka :-)

Nu skall jag umgås med min kompis Morgan. Captain Morgan.

Distans + Friskis

Mumsa på mina nötter om ni vill. ICA city säljer dom för endast 14:90 st

Den här veckan har jag haft rubbningar i mina sömnrutiner. La Nora runt kl 19 i måndags. Somnade förstås själv oxå och blev väck runt 20:30 av Sara. Då var det inga problem att vara uppe till nästan midnatt innan jag skulle gå o lägga mig. Möttes då av denna syn i sovrummet.

Vart faan ska jag sova?

Sen var det i tisdags när jag och Nora nästan gjorde samma sak fast denna gång var det ingen som väckte mig. Jag sov från ca 19:20 till 05:00 dagen därpå.
Mycket sömn har det blivit iaf.

Dagens pass
Hade bestämt träff med racingstjärnan Rickard Göransson som säkert många vet gillar att köra mountainbike oxå. Då vi skulle köra ett distanspass på väg ville jag inte sitta och slita hund på min 26" hoj i flera timmar utan jag körde safe och körde cross.
Önskar att vi hade kunnat dokumenterat vårt pass med kamera för mellan Täby och Fjugesta sprang en älgko med fjolårskalv över vägen ca 5-10 meter framför oss. Stora djur det där.
Sen såg vi vid två tillfällen någon slags vråk som lyfte från vägkanten ena gången och den andra så cirkulerade den högt över oss.

Annars då? Jo två tävlingsmänniskor som hade mycket att prata om. Vi pratade oväntat mycket om bloddoping vilket jag inte hade kunnat gissa innan. Det snackades oxå om bilar, racing, rally o sånt. Önskar att jag hade fått prata om mina intressen oxå :-)

Eftersom jag inte tog en enda bild under passet så tänkte jag googla fram en bild på Rickard. Fick fram en massa olika bilder. Nån är säkert på honom :-)

Väl hemma igen efter dryga 3 h på sadeln var det bara att ta på sig torra överdragskläder för att ta en promenad till Friskis. Inte för att träna mer utan för att varmvattnet i kåken är avstängt idag fram till kl 22. Tur man har nära till gymet.

Imorgon blir det ännu en sån där otäck vilodag. Usch!

skogskörning!!

Idag ville jag rulla lite mtb. Jag skriver rulla för någon nedbrytande träning blir det inte tal om förrens tidigast till helgen. Förra veckans nedträning känns fortfarande av och jag skulle uppskatta att kroppen är tillbaka på 75-80% nu men det kändes under dagens pass att den fortfarande är lite trött.

Jag har fått ganska specifika beskrivningar om hur snöläget är i Markaskogen så jag kände att det var onödigt att åka dit och försöka sig på ett varv. Istället styrde jag 26" norrut och körde ut mot Lillån. Provade lite nytt i villaområdet precis intill Lillåns motionscentral innan jag startade Klockarängsleden.

Klockarängsleden 13 km
Så här ser det ut precis i början av leden. För er som var med för några år sedan så mötte vi en sur gubbe precis här. Han som knuffade på oss och tyckte vi skulle hålla till på trottoarna.
När jag cyklade just här så trodde jag att bättre än så här kanske det inte blir men...
Det blev torrare och finare ju längre jag körde. Mycket positivt överraskad men eftersom jag inte kört mer än en km så vågade jag inte hoppas för mycket. Det var först efter ca 1,5 km och stigen såg ut så här som jag blev riktigt glad:

I bottre kanten på bilden ser ni ett vitt streck. Några hundratals meter efter denna bild såg det ju mer vitt ut

Helt plötsligt blev kontrasten jättestor och jag trodde det skulle vara slutcyklat men eftersom det har promenerat djur o människor på stigen så är det tillräckligt mycket fäste för att kunna cykla även här. Så här snöigt var det i ca 200 meter sen blev det relativt rent. På väldigt många ställen är det nämligen ett tunt istäcke men med så mycket skit i och små hål här o där att det inte är några problem att cykla där utan dubbdäck.
Här började jag få imma på linsen men som ni ser har det åkt traktor eller skogsmaskin här vilket det hade gjort på flera ställen så det går ruskigt lätt att trampa där.

Från den jämngråa himlen började stora snöflingor rasa ner helt plötsligt när jag kört det långa grusvägspartiet på leden. Ca 6-7 km in på leden. Det ser kanske svårcyklat ut här men det gick kanon så länge man höll sig på stigen och aktade sig för bajset.

Denna bild är knappt 1km efter den snöiga bilden ovanför. Märkligt att det på öppna ytor fanns massa snö kvar medans det inne bland träden var så rent. Just på denna bild har ett djur bökat upp marken ordentligt. Jävla svin!

När ni kommer till denna plats så passa er för det maskerade hål som mitt framdäck står i. Jag missade det och gjorde en snygg volt över styret :-) För er som kan leden så är det där den helt plötsligt delar sig för det sitter gula prickar åt olika håll men som går ihop igen efter ca 100 meter.

Detta var sista bilden från dagens cykeltur och strax efter den så kom det två partier som inte var cykelbara. För mycket grovkorning/gryning snö som gör att däcket bara spinner. Båda partierna är på ca 75-100 meter.
Sen finns det ett parti som är lite speciellt. Jag tänker inte säga mer än att det är vid lejonet. Ni får själva upptäcka hur "lättcyklat" det är där. :-)
Sen när leden ansluter vid Lillåns motionsspår igen så körde jag aldrig den avslutande km som går innuti/innanför motionsspåren utan jag tog till höger och följde löparspåret.

Jag skulle gissa på att Klockarängsleden är sämre att köra om en vecka när det töat ännu mer men just nu är den kanon. Kanske mest beroende på att man längtar så ut i skogen :-)

Vart e cyklisterna

Vilodag igår. Hade inga som helst problem med det. Lugn dag på jobbet med möte, macka och bra folk på mötet. På eftermiddagen så hade jag lite kontakt med vår hyresvärd och vi verkar kunna få en bra lösning med alla saker som Sara o jag har. Blir ett extra förråd som bara vi får tillgång till. Fint för nu har snart Nora ett eget rum.

I lördags var jag och Sara på bio. Återigeh blev jag besviken på 3D-effekterna. Tycker man skall vänta några år till eller göra filmer som Avatar, Berättelsen om Pii eller möjligen Tron. Mer specialgjorda filmer för 3D. Vi såg Jack the giant slayer som så många andra filmer skulle vara jättebra (haha) som 2D men de gör den ändå i 3D för tekniken finns.

Som vanligt när man är på bio så ser man en massa trailers om kommande filmer som verkar vara skitbra och så även denna gång. Första gången jag såg en trailer om en Zack snyder-film så visste jag att DEN skall jag se. Det var Sucher punch. Sen dess har jag sett 300 och watchmen av samme man och gillar hans sätt att göra film. Nu är han snart på G igen med denna superman-film

I två söndagar har Örebrocyklisterna kört sina söndagsträningar. Sist var det ca 70 pers som samlades vid stortorget. Vi har kört två mountainbike-träningar vid vår klubbstuga med dryga 50 deltagare första måndagen och igår var det knappa 70 st.
Båda dom träningarna är bra bevis på att cykel är ganska stort här i Örebro. Jag tycker då att det borde komma fram fler o fler som vill tävla oxå. Naturligtvis inte i samma proportioner men ändå borde det antalet öka oxå men i dagsläget har vi löst lika många licenser som förra året i Almby IK men jag vet inte antalet licenser i Ö-cyklisterna. Där brukar det dock vara ett annat fenomen. Det är en jättestor samling motionärer men det ska stressas och pressas och trissas på träningarna. Deras snabbaste grupp på söndagsträningarna skulle lätt kunna hävda sig på tävlingar men dyker dom upp där? Nej.
Tycker det vore jättekul om det på lördagens träningstävling i lvg kunde dyka upp 20-25 st för att få lite bredd på tävlingen.
Sen kanske jag skulle slippa komma sist oxå :-)

Tis= vilodag 2.
På torsdag skall jag nog ut och cykla med en av sveriges största aktiva idrottsprofil. Inte den största den men han är iaf top-15.

När luften gick ur.

Då är både helvetet i Norr avklarat och min helvetesvecka likaså. SKÖNT!! Nu väntar ett antal vilodagar följande vecka.

När jag summerar denna vecka tänker jag inte vara bitter o besviken utan tvärtom jäkligt nöjd.
En vilodag men ändå 7 träningspass.
Ett var lugnt, resten hårda.
2 pass var backintervaller.
Ett var träningstävling lvg.
2 var 4or på cykel.
Ett var 4or på roddmaskin.

I fredags var det tänkt ett 4x4 pass på testcykeln med kroppen kändes skit så ca 3,5 intervall blev det + 3 st 30 sekunders. Usel känsla men det var nästan väntat.
Senare på eftermiddagen så tog jag en kort joggingtur men detta var mest för att ta mig från hemmet till cykelhandlaren och spana på två läckra TREK-hojar. En tillhör en örebrocyklist och den andra en Almby-cyklist.
Detta joggingpass var mental medicin och inget nedbrytande träningspass.

Igår var det en träningstävling i lansväg med förvånansvärt få deltagare. Med 25 minuter kvar till samling stod jag hemma och skulle pumpa däcken på racerhojen som skulle premiärköras utomhus. När jag pumpar framdäcket punkteras slangen. Gör ett slangbyte med den enda reservslang jag har så pyser den oxå. Eftersom jag nu punkterat framdäcket 3 ggr i vinter måste jag nog kolla närmare på insidan av fälgen.
Istället för racerpremiär så fick det bli att ta crossen. 4 kg i däcken istället för racerns 7kg. Fetare däck och annan utväxling men inget av de argumenten funkar för mig när jag tänker tillbaka på resultatet av tävlingen. Redan från samlingsplatsen till startplatsen kändes benen tunga o svaga och med den förflutna veckan i bakhuvet kunde man ju gissat att det inte skulle lossan heller.
Vi blev 11 st som startade och efter ca 5 minuters race var jag första åkare att inte orka följa med klungan. Lite misär men jag fick mig ett hyffsat pass iaf då jag fortsatte att trampa nästan hela banan som alla andra körde.
Blev lite stärkt av en snäll kommentar efter målgång" Du ställer ju upp iaf, många andra hade skitit i det" Och JA det var oväntat många som sket i träningstävlingen. Varför? Duger det att säga att man är i dålig form? Att man har tränat dåligt eller för lite? Vi är nog ganska många som önskar att man tränat mer eller varit i bättre form men ställ upp på etablissimanget tycker jag. Några individer "jobbar" ju faktiskt för det här med hemsida, tidtagning, följebil mm. Tacka dom genom att ställa upp. Ny chans nästa lördag.

Idag var sista passet för denna vecka och jag hade ingen större lust men då jag lovat andra sällskap så ville jag ju inte backa ur.
Vad letar Johan efter?

Vi tog bilarna till Garphyttans IP och körde sen 4-5 ggr i de brantaste delarna av Mattsabacken. Benen kändes sega  Min första intervall tog 5:06 min. Min fjärde tog 6:06. Blev alltså tröttare o tröttare men hjärtat fick jobba ungefär lika mycket i varje intervall.

Nu när jag slappat till Paris - Roubaix framför tv:n så skall jag i min ensamhet poppa Sabaton och möblera om lite i ett rum så Nora iaf kan få ett halvt rum att leka i. Den andra halvan står det cyklar i :-)

vilodag = helt slut

Idag har vi gjort så mycket saker ihop Nora o jag. Vi startade med att tvätta bilen på mitt jobb för att sedan ta frukost med de andra hantverkarna. Hittade en JULA-katalog så jag var lika nöjd som Nora.

Vi styrde sen kosan mot Kumla och deras nya badhus. Det var roligt för båda två och när vi kom hem så trodde jag att båda behövde lite sömn men det var visst bara jag som somnade på sängen medans Nora röjde omkring här hemma.
Sen gjorde vi stan. Pappa var hungrig lagom när vi passerade O`Learys. Ingen hälsokost direkt men jag tog det här med vilodag på allvar. Burgare & öl var ruskigt gott. Sara skulle ju ut med sitt jobb idag och ha AW men jag tror vi hann före henne när vi var de första gästerna på den trevliga puben.
Vi har våra olika dieter Nora o jag för att lösa våra viktproblem :-)

När vi hade ca 200 meter kvar till vårt hem så däckade Nora i vagnen och jag satt nästan en timme i solskenet här på vår innergård medans hon sov. Det var jäkligt skönt.
När hon skulle läggas sig för kvällen strax efter kl 19 nu ikväll somnade nog jag snabbast igen. Vaknade kl 22 :-)

Kroppen (mest benen) har varit sega idag. Riktigt tunga men det var väl väntat på en vilodag och förmodligen kommer de att kännas sega som fan på morgondagens intervallpass.
Glömde skriva höjdmeter på gårdagens blogg om backintervallerna. 550 höjdmeter på 80 min känns bra. Sen att ca 40 min var uppvärmning o nedvarvning gör ju inte saken sämre.

Noras mördarbacke

Born-Siggebobacken-Born.
Så kan man summera dagens kräkpass. Eller grymt nyttiga pass om man vill se det så. Ca 20 min uppvärmning till backen ihop med polarn Mats sen körde vi 4 ggr i den där backen som jag förr om åren körde utför när man körde långa distanspass.Den håller ca 8,5% lutning i dryga kilometern och självklart brände vi oss i första intervallen som då oxå gav den högsta snittpulsen. Som ni ser på grafen här ovan så är den första backen mindre/kortare och då slog jag av för tidigt men det var oxå en slags måttstock för de tre kommande intervallerna. Jag visste inte riktigt hur långt jag skulle köra för jag satt inte och kollade tiden på klockan.
3:23, 4:54, 5:06 och 5:04 långa blev intervallerna. Alla med vidöppen mun och snitt på 90% eller mer av maxpuls.
När jag satt och läste in informationen från min amerikanska Timexklocka noterade jag en intressant beräkning på varje intervall samt sammanlagt under passet. Den visar watt/kg baserat på den information jag angivit samt den info den mäter. Man blir nyfiken på vad och hur den beräknar detta. Klockan vet ju hastighet, höjdmeter och vikten på mig men inte på hela ekipaget. Det bli ännu intressantare när den beräknade att jag producerade 4,29watt/kg under intervall nr 2 vilket är 300watt. Det är inte långt ifrån sanningen för att nå dom pulserna skulle jag tro att jag på en testcykel skulle behöva köra på ca 310-330 watt. Alltså en felmarginal under 10%. Häftigt. Detta ska jag kolla närmare på nu när jag kör mer o mer utomhus. Snittwatten enligt klockan på hela passet var 126 watt vilket säkert kan stämma. Synd bara att jag inte kan få fram denna info under själva passet för VIPS så hade jag haft en hyffsad wattmätare på hojen.

Ända sedan avslutat pass har jag haft prologlunga. Alla tävlingscyklister vet väl vad det är? Fint bevis och imorgon skall jag prova det här med vilodag o se hur det går. Den skall spenderas med Nora på Djupadalsbadet i Kumla.

dubbla fyror idag.

Ja förmiddagens pass behöver inte beskrivas igen. Lunch på stan innan jag hämtade Nora. Vi åkte direkt förbi mitt ena jobb och hämtade upp de fina stolparna som vi skall ha till måndagsträningen i mtb när tjälen släpper
Åkte till klubbstugan och lämnade dom + lite annat.

Sen shoppade vi lite så Nora blev tyst. :-) Hon tjatade i ca 1 timme om äpple. Sen blev hon nöjd när vi handlade ETT äpple på coop.
Väl hemma så gick tiden fort när Sara kom hem och sen var det dags att besöka Friskis. Inte ofta man är där men sånna här mer intensiva träningsveckor brukar jag ju hamna där.
Körde 4x4 på roddmaskin vilket jag gjorde en del förra vintern och då minns jag att det gick ganska bra. Idag gick det tyngre.
Ja får kanske inte fram så snygga grafer men va fan..
4or på rodd är säkert effektivt men fy fan vad jag fick slita alltså.

Nu ska jag slösurfa lite innan jag sover. Godnatt.

Med i matchen igen.

Igår var det första april och jag minns chocken från förra året när sabaton bytte medlemmar. Nyheten släpptes just på 1a april men det var sant. Gillade dom gamla medlemmarna men med facit ihand så har dom tusan blivit bättre med nya uppsättningen.
Igår lurade jag ingen och Sara undrade varför jag inte hade lurat henne. Det är ingen utmaning svarade jag.

Vi hade säsongsstart på måndagsträningen oxå. Jag trodde nog att det skulle komma ca 20 st, max 30 pga att det ligger så mycket snö kvar men totalt med alla ungdomar var vi 53 st på plats vilket var roligt.

Det är bara vissa stigpartier som är cykelbara så det passade bra att det stod teknik och cykelhantering på schemat för allihopa fick samsas på den stora snöytan och köra olika teknikövningar.

Jag har ju smygstartat träningen under påskhelgen med ett antal lågintensiva pass. Fredag, lördag, söndag har ju varit ute på crossen på vägarna. Igår blev det ca 1 h innan träningen + teknikpasset då. Idag startar jag igång en tuffare period men jag tänker inte göra misstaget att skriva om vad jag KOMMER att köra för då blir det sällan rätt. Dock har första 5x4 min avverkats på trainern som nu packas undan för våren/sommaren. Det blev till A very dark place. Har du fortfarande inte kollat upp vad Sufferfest är så kolla in den här filmen.
Det kändes verkligen helt rätt i tiden med denna intervall. Så här i Paris-Roubaix-tider. Och Spartacus som är i storform. Under den intervallen sved det fint i benen.
Här i datarummet där jag satt och svettades framför dataskärmen är det ganska varmt och solen sken på de fördragna gardinerna så kanske påverkade det pulsen att stiga lite extra. Fläkten stod på max och ca 50 cm från mig men ändå.
Pulssnitten på alla 5 intervallerna var mellan 91% till 94% av maxpuls. Det tycker jag är bra för oftast tar det nån intervall innan pulsen är med på noterna men här funkade det från start och kanske beror det på att jag lever mig in i filmerna och blir extra taggad av dom.

Nu skall jag snart hämta Nora som bara får vara på dagis 15 h denna vecka. SEn skall vi göra en utflykt till klubbstugan och lämna lite porslin.

Hemma igen + findistans

Ahh...sjukdomen lämnar långsamt min klena kropp och i fredags smög jag igång med kort distans. Huvudet ville ett tag köra längre men klokheten hann ikapp mig och det blev knappa 2 h i fint väder.
I lördags skulle vi äntligen hälsa på farsan ute på landet igen. Vi tycker alla 3 det är skönt att komma ut dit för lugnets och bastuns skull :-)
Med sned medvind cyklade jag dit via Kumla, Sannahed, Pålsboda, Hjortkvarn och sen vidare ut i skogen via grusväg. Höll igen så gott det gick men snittade ändå knappa 27km/h i 72 km. Snittpulsen låg på 130 (71% av max) och all denna info får ni pga att jag cyklade hem igår. Vindstilla, snittade 28km/h med en snittpuls på 122 :-) Går åt rätt håll.

Här är en bild från söndagens otroliga och underbara väder då vi gjorde en utflykt på sjön. Här ses båthuset och bastun som vi självklart bastade i på lördagskvällen.
Lite svårt att se men det var som en jättestor finne på sjön. Isen hade spruckit och lyft sig över en sten :-)

En smygtagen bild på mina hjärtan.

Idag måndag(som är en söndag?) Startar måndagsträningen i mtb. Jag tror inte det kommer så många idag men nån gång (eller kanske flera) kommer vi att bli över 100 deltagare. Faan va coolt i så fall.
För att få några timmar i sadeln idag oxå måste jag ut och reka dagens pass innan. Fast idag blir det på mtb-hojen istället för crossen som jag använt under de korta distanspassen.

Trevlig avslutning på påsken.