jogg + skylift

Yndra hur högt uppe jag var igår. Vågade inte maxa skyliften iaf som skall räcka 26m. Fan det är halva svampen!! Inte hade vi några säkerhetsselar på oss heller. Fy på oss men på firman är det ingen som tänker på säkerhet och cheferna bryr sig inte så det är inte så konstigt att det har blivit som det blivit. Fick dock en mildare utskällning av sambon när jag kom hem så idag hade vi selar :-)
När jag gick lite högre än vad bilden visar så blåste det en del så korgen gungade och då blev jag mjuk i knäna och klagade så högt så kollegan tog fram kameran och fotade mig.
Idag behövde jag inte åka lika högt.
De nervösa och pirrande benen i kombination med att så i en gungande korg gjorde att jag var rätt trött i hela kroppen igår. Därför gick jag och Nora och lade oss samtidigt. Ca 19:30

Utvilad idag kan man säga :-)

Nu skall jag ut o jogga med pannlampa.
Tjing

gym x 2

Var på gymet igår men efter att vi kommit hem alla 3 idag så dröjde det inte länge innan rastlösheten kom krypande och Sara föreslog att jag borde gå till gymet även idag. Tack för det för jag mår 1000ggr bättre när jag får träna. Skillnaden mellan gymbesöken var att idag blev det inga 4or i stakmaskinen för det tog knäcken på mig igår så jag knappt orkade köra nåt med vikterna efteråt. Idag blev det bara vikter och jag chockade kroppen med att både köra tungt och dessutom några nya övningar.

Kunde ha eldat upp mig själv på jobbet idag men fliströjor brinner inte lika lätt som ryktet säger som tur är. Jag körde vinkelslipen precis som så många ggr förr och kände hur det blev lite varmt på magen. Tittade ner och plastmaterialet i tröjan hade som tur smält och inte börjat brinna. Hade blivit otrevligt att ha smältande plast på överkroppen.

Imorgon skall vi till norra delarna av länet och beskära träd. Halvkul att sitta 2 h i bil. Sen skall vi dit på onsdag oxå, och på torsdag.., :-(

Det cirkulerar ju mkt roligt på facebook. Här är ett klipp som jag såg idag. Ja på en fikarast förstås :-)

Black Sabbath & nytt kosttillskott

I fredags jobbade man halvdag där det var ett intressant möte på förmiddagen. Det handlade om fortsättningen och framtiden om länets mtb-leder. Det märktes hur flertalet på mötet började tröttna efter 2 h men jag tror jag kunde ha suttit och diskuterat detaljer hur länge som helst. Man vill ju att det ska bli populärt och bra det här.

Utflykt till huvudstaden
Ja vilken kort men intensiv utflykt familjen gjorde på fre em. Vi åkte till min lillasyster i Stockholm, lagade mat och lämnade Nora. Sen åkte dom världsvana (ja o &Sara) till FRIENDS-arena. Väl där väntade The prince of darkness och hans Black sabbath

Jag är inget jättestort fan av vare sig Ozzy eller deras musik men samtidigt är det sån grundsten i hårdrockens historia så man var ju nästan tvungen att se dom. Detta var förresten en 5års present från Sara till mig. Tackartackar. De öppnade stort med låten Warpig men sen följde en serie med, för mig, mindre kända låtar. Kanske var det därför jag blev mindre peppad och tröttheten växte eller så var det ett tydligt tecken på när en småbarnsförälder går ut o tar en öl :-)

Ska jag vara ärlig gick vi innan de spelat klart sista låten. Jag skall klargöra att jag inte är missnöjd men det var inte den bästa konsert jag sett.

Morgon efter, alltså igår.
Syrran som senaste 1,5 året kört hårt med triathlon skulle ut på ett distanspass löpning. Henns distansfart och nuvarande joggfart stämmer överens så jag hängde med och vi körde ca 15 km med ett snitt strax under 6min/km. Vi körde bort till hammarbybacken och hejjade på dom som körde en sjuk variant av marathon där. De skulle upp för backen 23 ggr och jag var ju tvungen att testa backen själv och den är inte lång men riktigt brant. Stackars framsida lår på deltagarna.

Jag läser en hel del bloggar hela tiden. En av dom som jag gillar hur den skrivs är Cristian Bertilsson
Han är en glad och öppen person som uppenbarligen har ett hyffsat klipp i benen för från säsongen 2014 kör han som proffs utomlands.
För en tid sedan hade man chansen att få prova samma kosttillskott som ni ser att han håller i handen på bilden, Immiflex. Ja om man läser hans blogg vill säga för det var där chansen dök upp.
Det är stärkande för immunförsvaret och som alla tränande människor så vill man ju vara frisk så man kan hålla kontinuiteten i träningen.
Jag äter nu immiflex och räknar väl med att hålla mig frisk :-)
Svårt att bedömma om det är kosttillskottet som gör att jag håller mig frisk eller om det är slumpen. Värt att prova iaf och känns det grymt bra denna kommande månad så fortsätter jag nog äta det.
Vill ni veta mer så klicka er vidare här: http://www.caredirect.se/halsokost/forkylningar-influensa/immiflex-immitec

Idag är en dag helt utan planer. Familjen vill ut o jogga med joggingvagnen och ikväll vill jag till gymet. INga stora planer som ni hör. Solen skiner så vi skall väl ta oss ut iaf.

Saknad & njutning

Igår blev det en kombination av jobb och cykling. Jag agerade tekniklärare samtidigt som två olika mtb-sträckor mättes med GPS. När jag trampade iväg från hemmet med min CUBE så kände jag "shit jag saknar det här. Jag känner mig hemma i sadeln" Det kommer att bli en prövning till våren att inte cykla. Eller klart jag kommer cykla men jag kommer inte att cykelträna om ni förstår skillnaden. Hoppas på en lyckad operation i vinter så jag kan springa terräng som jag tycker är roligt.

Igår em hälsade jag, Nora och Sara på en mammaledig vän och naturligtvis så höll Sara i bebisen ett tag. Lika säkert som amen i kyrkan så kom frågan senare på kvällen " Vill du skaffa en liten bebis till?" oj oj oj Nåja träna på tillverkningen kan man ju alltid göra ;-)

Igår kom det plagg som jag beställde från utlandet. (ångrar att jag inte köpte den på bike-expo) Kanske den snyggaste T-shirt jag äger. Dels gillar jag själva utformningen på den men kanske mest vad den står för. Jag blev rätt såld på www.thesufferfest.com förra året och jag kommer väl aldrig att köra till dom filmerna igen men jag rekommenderar er andra att testa dom iaf. Dom 6 orden på tröjan är rätt bra för vad man som idrottare lägger ner och vad man får. Smärta, misär och vånda ger förhoppningsvis stolthet, ära och segrar.
Uttrycket IWBMATTKYT gillar jag så pass mkt att det skulle kunna få bli en tatuering på vaden.

På skölden visar 4 symboler ett kugghjul/krans för att gestalta cykel. En svettdroppe. 10/10 betyder maximal insats. Och sedan det högsta berget i Sufferlandria, Mt.Suffer.

I eftermiddag drar vi mot Stockholm och Black Sabbath!!!!!

4or i stakmaskin. hate it/love it

Idag åkte jag upp till bergen tidigt. För att rensa lite ris från en stig som jag tänker använda till mtb-led. Det har helt plötsligt börjat köra skogsmaskiner på stigar som hela sommaren varit kanonfina. Nu är de helt sjukt uppkörda och jag vet att naturen kan göra underverk och återhämta sig mycket under vintern men....
Närmast i bild ser ni hur denna skogsväg ska se ut. Ni fattar sen vart skogsmaskinerna har kört och denna stig såg ännu värre ut längre in. Jäkligt synd men nu har jag varken orken eller tiden att ändra mtb-lederna.

Jag inspekterade även en bro som blir riktigt cool. Tills nästa höst bör det dock hamna hönsnät på den så inga cyklister hamnar i bäcken :-)

Jag åkte runt på lite olika ställen och satte upp färgmarkeringar som jag hade missat. Tur och tacksamt att jag har så snälla referensåkare som hjälper mig att kolla läget.

Igår hämtade jag Nora lite tidigt från dagis och sen gick vi och fikade på stan. Höll på att gå in i en trio på fiket. Det var Emilia Fahlin, Mattias Wengelin med sambon Annie Söderberg. Kändistätt fik om man gillar cyklister :-)

Idag hämtade jag oxå Nora och liksom igår hamnade vi på ett fik innan vi gick hem :-)

Jag får lite abstinens ibland efter hårda pass. Får ju inte cykla. Springa hårt funkar inte. Roddmaskin funkar inte men stakmaskinen funkar alldeles utmärkt. Tog mig till gymet strax innan kl 20 ikväll och körde 4 st 4or på dryga 200watt. Åtminstonde i de 3 första men i den 4e låg jag lägre de sista 2 min. Märks att jag inte kör denna övning så ofta. Blev helt slut och satte mig på trappen vid konditionsdelen ett tag. En svag känsla av illamående smög sig på men försvann efter ca 10 min. Känns ändå härligt så här efteråt.

Bike-expo 2013

Då har man landat efter 2 mäss-dagar. Både fysiskt hemma i lugna vrån ca 5 min innan Nora skulle gå o lägga sig vilket jag är glad för. Sen har man landat psykiskt oxå och det är en skön känsla men oxå lite tomhet.

Jag och kollegan Katarina åkte upp till stockholm i fredags em och riggade iordning montern. Vi var laddad och nästan lite uppspelta inför mässan för denna gång hade vi en bättre och snyggare monter än förra året.

Vi premiärvisade de kommande lederna vilket var skoj för de som testat lederna i Nora (och de var många) Vi fick under dessa två dagar höra väldigt många positiva omdömmen om både hemsidan www.bergslagencycling.com och om lederna. Naturligtvis fick vi också negativ kretik vilket är lika bra för den tar vi åt oss av och förbättrar oss till nästa gång.

Kändistätt på mässan
Jag har pratat med världsmästar-Benny och Världsmästar-Tommy, Hälsat på Värlsmästarinnan Alexandra. Körde morgonträning på gymet samtidigt som Vacchi, pratat med HPC-Anders Ljungberg, kramats med blivande storproffset Cristian Bertilsson, bjudit Wengelin på öl (tveksam om han drack den),  pratat träning med storbloggaren Öijer,

Vi bodde på scandic hotell som låg vägg i vägg med mässan och imorse hade jag sovmorgon till 06:35 vilket var skönt :-) Så därför stack jag ut på ett joggingpass i ca 30 min sen blev det ett besök på hotellets gym som låg på 22a våningen vilket var lite coolt. Efetr några set så gick solen upp och började lysa in i gymet vilket var en häftig upplevelse att se en soluppgång över stockholm.

Har träffat fler personer än de som är nämda ovanför man märker att man varit insyltad i sporten ganska länge med tanke på hur många man känner igen. Trevligt men samtidigt har det varit lite blandade känslor att vara så omringad av cyklar o cyklister. Har fått förklara ett antal ggr varför jag inte får cykla mer och själva berättandet är inte det jobbiga. Däremot är det jobbigt att kolla närmare på t.ex en cykel eller cykelresa eller nåt annat cykelrelaterat för att en sekund senare komma på att det inte är någon mening med det för jag får ändå inte cykla mer. DET är det jobbiga.

Nåja. Hemma till vardagen igen och imorgon är det äntligen måndag igen :-)

Handikapp-löpning + styrka

Återigen tack för alla snälla sms, meddelanden och så. En del av er förstår hur nog hur det känns att något så kärt nu är förbjudet. En del tror att jag nu helt plötsligt mår fysiskt sämre men det gör jag ju inte. DEN smällen kom ju i våras.
Psykiskt är det lite upp o ner. Jobbigast var nog att sälja iväg prylarna för när varje pryl gick iväg så har poletten trillat ner lite mer o mer.
Summering helgen
Vi åt fruktansvärt gott i Ånnaboda i lördags kväll. Blackrock-middag med en stor hjortfilè och en oxfilè-bit. Det var den godaste oxe jag ätit någonsin. 3 lyckliga drog sig mot hotellrummet och när vi vaknade dagen efter låg det ett tunnt snötäcke utanför. Då blev det jobbigt att tänka på att vi hade sommardäck på bilen :-)
Snön smälte under dagen och medans Sara underhöll Nora så jobbade jag lite med att märka upp en av lederna. Jag vet att jag inte borde cykla men jag trotsar läkarna lite för att det är det smidigaste sättet att jobba med just det där. Nu är det inte mycket praktiskt kvar i projektet och dessutom skall jag få hjälp med det sista av två cyklister som skall märka upp lite.

Igår måndag
Det var en sån där dag som jag inte fick träffa Nora.Det är jobbigt alltså. Åkte direkt till klubbstugan efter jobbet och bytte om till löparkläder. Ja nu kan jag ju inte ens springa men nån långsam lufs är det iaf. Inte särskilt anfådd men blodflödet till benen sätter begränsningen. Jag körde mtb-spåret med pannlampa och det var dessutom det andra passet i mina icebug-skor. Inga favoriter och WOW-känsla men ändå rätt bra i terrängen.
Efter ca 45 min jogg gick jag in och körde lika länge med vikterna. Under mitt pass började klubbens ungdomar sitt ledarledda spinningpass i rummet intill. Jag tyckte det var lite väl mkt flams o trams i  början men ju fler intervaller de körde desto mindre pratade dom. :-)

Efter det så kom den egentliga orsaken till att jag åkt dit. Ett 3 h långt möte som så här i textform kanske låter tråkigt och långdraget men det var 3 snabba timmar. Vi har nåt stort på G i klubben och det kräver förberedelser nu under vintern.

Nu idag passar en vilodag rätt bra då styrkan från igår känns lagom.

Just nu på jobbet snackas det...Jobb. Befintliga, drömjobb, gamla jobb, eventuellt nya jobb. Har du nåt som passar mig så hojta till.
Polis kanske vore nåt???

ny träning?

Har haft en stressig och ganska konstig dag.
Gick iväg tidigt till kontoret och spelade riktigt högt så länge jag var själv. När de första började ramla in så pluggade jag in hörlurarna. Har snöat in lite på five finger deathpunch.
Var en ganska produktiv förmiddag med en riktigt bra lunchdate med massa cykelprat om leder, cykelmässa och tjejläger. Visat sig att jag ska få vara på plats på cykelmässan och marknadsföra cykellederna nästa helg. Ses vi?

Efter lunch så har jag sålt ett av de kraftigaste cykelminnena jag hade kvar. Min racer. Den har varit på mallis, kört pace bakom bil i nästan 100km/h, tävlat lite och varit riktigt bra utan att vara en riktig värsting. Nu är den borta till en dam i Lidköping som skall motionera på den. När racern och trainern sålts iväg så är det som poletten trillar ner lite till om vad som faktiskt skett. Måste få till en ny träningsrutin snart för att komma på fötter så att säga.
Tröstade mig nyss att beställa en sak. Ett klädesplagg som kommer upp på bloggen så fort jag fått det.

Igår skulle ni få se en skotare. testar igen då.
Här syns banden runt bakhjulen som gör så fina sår i marken.

Angående ny träning. När man köper ett hemmagym eller tränings-DVD så brukar det vara nyhetens behag lite grann. Att ha en trainer i källaren var kanon. Den var inga problem att gå ner till men jag är lite i valet o kvalet om jag skall köpa detta:

Försök se igenom den super-amerikanska TV-shop-superduperreklamen. Se träningen.
Ser ju redan några problem med att få köra sånna här filmer när Sara ska se Halv 8 hos mig eller Vad blir det för mat?

Imorgon får vi finbesök från östkusten :-)

Slöhet kommer fort

Jag har trotsat läkarna lite och cyklat både igår och idag. Måste ju få upp de där sista färgmarkeringarna på lederna i Kilsbergen. Nu när alla lederna är mätta med GPS så visar det sig att jag klarat målet med att göra minst 15 mil mtb-leder. Det blev visst 21 mil :-)
Idag när jag cyklade en led som kunde ha blivit dubbelt så bra om bara vissa markägare sagt JA men nu kommer jag bara åt hälften av det roliga. Nåja, som sagt idag blev det en negativ upptäckt på leden. Först var det en sträcka på 60-70 meter som det låg massa ris över. Det rensar jag ganska snabbt men efter det partiet så har en skotare kört flera ggr.
Snodd Google-bild men en sån här !
Notera banden runt bakre hjulparen. Dom ger verkligen djupa sår i marken och ihop med regnet som kommit senaste veckorna så var det rena geggamojjan i hela den fantastiskt roliga nerförskörning som jag upptäckte för ett år sedan.

Med min positiva inställning så tror jag ändå att detta lervälling kan göra det hela rätt bra till våren. Varför? Jo för när maskinen kört flera ggr upp o ner i denna backe så tar den bort sly, ljung och annat som var på väg upp. Om det bara är nu i höst denna maskin kör där och låter den vara sen så tror jag detta ska funka.
Lite märkligt är det dock att det är just detta led-förslag som har haft uteslutande mest problem av alla 10 lederna. Det har känts flera gånger som om det aldrig var tänkt att det skulle gå någon led åt detta håll.

Träning?
Va e det? Visst har jag cyklat lite i tjänsten men annars har det inte blivit nåt. Lite sugen ibland men inte ett dugg sugen nästa sekund. Hänger kanske ihop med att verkligheten kommer ikapp mig nu när jag säljer trainer, cross och imorgon min gamla racer. Känns overkligt på nåt sätt.

en långsam polett

Idag såldes crossen. En så viktig del i mitt mål mot veteran-VM nästa år. Känns konstigt men samtidigt skönt att den gick iväg så smidigt.
Har även min racer ute nu och får se om den går iväg. Har nog större förhoppningar på min trainer som oxå ligger på nätet till försäljning.

Gjorde en ganska deprimerande sak idag. Provade "kärringhojar". Alltså en brukshoj som jag skall börja ha till och från jobbet. Jag gillade det inte. Känns verkligen inte som min hoj. Om 30 år kanske!
Kommer bli jobbigt att trampa på en sån i dubbel bemärkelse.

Mina ögonlock hålls knappt uppe.

regn o träningssug

Snorar ochhostar gröna klumpar. Kan det vara skadligt för miljön tro?
Ändå pigg och känner mig inte särskilt sjuk.

Kommer att sakna Sufferfest-filmerna denna vinter kan jag ju säga.

Men istället för att plåga mig själv så ska jag försöka njuta av att se några cyklister pllåga livet ur sig på maxtesten i eftermiddag . Woahhaa.

Sen är det snart vinter och halt väglag ute. Snälla ni ta det lugnt i trafiken

Back to normal

I onsdags var ju jag och såg/lyssnade på Danko Jones. Kombinationen skrika till rock med att man fått några dagisbaciller i halsen gjorde att jag fick en otrolig whiskeyröst direkt efter konserten och den hänger kvar rätt bra idag lördag.
Testade igår att bota den med just whiskey. Besökte en vän som har ett rätt bra whiskey-utbud. Vi provade en 6-7 sorter och kollade på roliga youtubeklipp. Kl blev visst 01:30 innan det blev svart framför ögonen.
Pga(eller tack vare) whiskeyprovningen så trotsade jag mitt cykelförbud och cyklade hem de ca 30 km. Lugnt o fint och utan stress. Skönt att cykla.

Sen efter en snabb dusch här hemma blev Nora mitt barn medans Sara åkte till Uppsala med vänner. Nora och jag mötte upp lite släkt för en brunch på Radisson.
Efter det så skulle vi ta bilen och stötta Janne J som cyklar ca 40 mil på 66h för samla in pengar. Jag visste att han skulle cykla sträckan Arboga-Örebro idag på em och då finns det ju bara en självklar väg tycker jag. Gamla motorvägen. Nora och jag tog den men kom ända till arboga utan att möta någon Janne. Vi vände hemåt med bilen och då ringer Janne som satt på Cocothai i örebro och åt mat! ??
De hade kört över käglan och både fått fler mil samt fler höjdmeter. Ett litet misstag men det gjorde inte så mkt för varken dom eller mig.
Jag o Nora hann möta upp i stan innan de rullade vidare söderut.
Nu sitter vi två här hemma och läser böcker, lägger pussel o annat kul. Snor denna.  något suddiga bild från Jannes sida