" Yes my master"

186116-31
Har flera gånger fått höra att jag är en egoist som bara gör som jag själv vill men det är inte sant. Jag gör inte alls som jag själv vill. Idag t.ex skulle jag ta det lungt på löpning för att kunna köra hyffsat på morgondagens cykelintervaller men det sket jag ju i. Mot min egna vilja alltså.
Allt startade så bra med arbetskamraten på 5 km spåret och första varvet tog dryga 24 minuter med en jens-pause. Sen sa vi att vi skulle köra nästa varv "lite snabbare" utan att säga någon slutlig måltid. Efter ca 900 meter känns allt toppen, stegen bara flyter fram utan ett ljud och jag känner att jag är starkare än min kollega som nornalt har ett jäkla löpsteg. Du får köra hårdare säger han och bryter den tystnad som infann sig under varv 2. Jag ökar och kan inte hålla mig från att le när jag bara glider ifrån han men vid ca 3,5 km kommer mina ben på att jag inte längre löptränar särskilt mycket men huvet säger att HELA kroppen får skämmas om han kommer ifatt igen så håll nu avståndet bakåt. Några nervösa blickar över axeln ibland bara för att försäkra sig om utebliven skam. Pressande de sista backarna blir tiden 21:10 vilket jag är sannerligen nöjd med och nu får nog nästa mål bli att köra 2x5 km under 42 minuter. Det kan gå. Eller oxå inte.

Igår var det gym-dax. Körde igenom hela benen och lade till magträninig efteråt. Tyckte jag var ganska duktig då jag körde liggande benpress med 116 kg på men han som tog maskinen efter mig fyllde på med nästan alla stora viktskivor som fanns. Ett snabbt överslag sa mig att han körde med nånstans mellan 200-250 kg! Jag vågade inte gå o fråga för han äter cyklister till frukost för att täcka järnbehovet tror jag.
Imorn väntar crossen, oavsett väder. Sällskap nån?

Dragonslayer

186116-37Vilken slumpmässig parkeringa av Tina :-)
I fredagskväll åt jag middag på Örebro slott. Rätt coolt valv som man satt inne och åt i. Bra mat o dryck men extra kul var det att ha alla systrarna samlade för det sker knappt på julafton ens. Dessutom hade två av de tre med sig sina pojkvänner som man måste korsförhöra och tvinga dem att bjuda vid baren.
Denna fredagskväll tror jag påverkade det intervallpass jag körde i träningslokalen på lördagmorgon. Seg knopp, dålig puls. Hur benen svarade är svårt att säga då spinninghojarna saknar både watt och hastighetsmätare. Svettades gjorde jag iaf, och det är ju nyttigt.
Städade sen ur ett förråd som tillhör cykelsektionen i Almby där vi hittade en medicinväska (alltid förknippat med cykel) men det mesta i sortimentet hade bäst-före-datum på tidigt 90-tal. 4 gamla motionscyklar och åtskilliga kartonger med skräp åkte till tippen eller eldades upp. Vart medicinväska håller jag hemligt.
Nytt pass på kvällen med pannlampa och en ny variant av intervaller som jag aldrig tidigare kört faktiskt och utförs dessa rätt ökar de mjölksyrabufferten i musklerna vilket kan vara bra sägs det. De funkade dessutom bättre än morgonens pass för hela jag kände mig piggare liksom...
Idag var det en underbar morgon! Inte bara för den var piggare än föregående utan för att en extra timme som staten (tror ja) snodde från oss skattebetalare i våras men nu gavs tillbaka. Lite mer sömn, lugn frukost utan stress och två underbart roliga avsnitt av Family Guy på tv 3. Min favvo-serie.
Efter den starten så körde jag och min kära sambo upp till kilsbergen på våra crossar. Denna cykel som jag för ett år sedan tyckte var ett onödigt tillskott i cykelparken för att det bara var en mix mellan racer och mtb. Ett slags mellanting. Men idag slog det mig (igen) att det är ju just den mixen som gör crossen så härlig. Asfalt, grusväg, stigar. Anything goes. Nästan 4 timmar av utforskade av övningsfältet, fika i Ånnaboda, mer cyklande och sen har vi mest slappat. Ja det blev ju en kvällspromenad på 1h 45 minuter oxå.....Kanske inte skulle ha rört den där medicinlådan...
Skönt att vara frisk och pigg iaf.
Tjing tjong.

Fotvalvet

186116-36Man har nyligen avslöjat att man har förlovat sig och sen lägger jag upp en sån här bild. Ja, jag vet nog vad du tänker men ack så fel du har. Jag har haft väldigt ont i mitt högra fotvalv i två dagar, så pass att jag haltar till och från. Alla frågar samma sak; Har du nya skor? Nej. Vet fasiken inte vart det kommer ifrån men det hämnar mig i jobbet och på dagens joggingpass. Hade tänkt att hitta en lämplig bild till dett dilemma och sökte på min vanliga bildportal
 på nätet med sökordet "fotvalv" och första bilden är systrarna Graaf vilket startade härliga pubertetsminnen.
Jäklar vad skönt det är med träningsvärk. När den försvinner. Trodde ärligt talat inte det skulle gå att styrketräna så öm och ont i musklerna jag hade i måndags men den vilan gjorde nog susen för igår var jag på gymmet och imponerade. Inte med vikterna utan på sandsäcken för när jag kör tungt i t.ex. benpress så känner jag mig nöjd ända tills någon spinkis kommer till maskinen efter mig och värmer upp med mina vikter på.  Hoppas nu att jag kan fortsätta köra på med min planerade träning under cykelcross-säsongen och att den gör lite nytta oxå. Min plan ser ungefär ut så här:
Mån-vila. Man vill ju inte gå ut för hårt.
Tis- Gym + spinning. Förnedring och rumpspan.
Ons- Löpning/jogging beroende på hålfotsproblem.
Tors- Tröskelpass på cross. Hittat en bra sväng....
Fre- Rulla cross o ha kul. Inge prestationskrav.
Lör- Tävling eller hemlig träning. Alla andra verkar ju köra det.
Sön- Tävling eller distans. Dist kan kryddas till vid humör.

Jag tycker man kan offentlig-göra sin träning helt och hållet för det finns ju egentligen inga hemliga trix att ta till. Det är en en konditionsidrott och vem  som har tränat mest, bäst, smartast eller rätt visar sig ju på racen ändå. Vad som är rätt är ändå individuellt och all möjlig träningsinfo går att läsa sig till nu för tiden. Själv håller jag på att ströläsa mig igenom "Allt om aerob och anaerob träning" för tredje gången. Fast det blir mest som sällskap under mina ensamma frukostar 05:20.

Imorgon betalas biljetterna till
www.hammerfalloceancrusade.se Ahhh 23 timmar med hårdrock och "sportdryck". En lucka i träningskalendern :-)

Lugn dag?? Knappast.

186116-35 Frukostbuffè & vandring. Låter ju som en bekväm dag men det blev det inte.
Startade med att vakna 07:18 pigg som en lärka och ville ju inte äta frukost pga den väntande hotellfrukosten utan gick istället upp och försökte mig på den nya espressomaskinen men blev besviken. Fick inte till bra smak hur jag än gjorde så den gamla moccabryggaren får nog bli kvar som Nr.1.
Våra bekanta, Jennie & Henrik, påminde mycket om mig och Tina vid frukosten. Mindre prat och full koncentration på maten som det fanns gott om. Alla fyra tycker att detta är en vardagslyx som alla borde unna sig någon gång per år. 75 kr/st för att få grisa ner flera tallrikar, prova massor av pålägg och brödsorter och man slipper disken.
Sedan tog vi bilen till Kilsbergen med två andra typer. Lillasyrran med pojkvän för en "lättare dagstur" som det var tänkt. Men en slinga på kartan går betydligt snabbare när man kör mtb sommartid än en höstvandring med grym träningsvärk så det blev drygt 4 timmars vandring i kuperat landskap. En kort fikapause på ca 20 minuter var den vilan vi hade uppe vid Tomasboda där förövrigt bilden togs med en av de fina träskulpturerna är med. Den där trägubben är snidad direkt av en hög stubbe. Inte ditsatt PÅ en stubbe alltså. Avsaknaden på vila tar jag lätt igen nu när man väl är hemma. Jag har inte gjort mycket sen camelbacken rasade av mig i hallen.  Den där innebandyn som min kropp lurade mig på igår gör att jag går som en pensionär idag. Undra hur det ska gå imorgon? Båda sidorna på låren smärtar, likaså vaderna. Magen är öm. Kan vara sedan träningen i fredags på gymmet. Fasiken vad klen man är.
Vilar nog helt imorn för att på tisdag besöka gymmet tror jag.
Vi hörs.

Aardbeg

Ja torsdagens crosspass gick bra. För mig iallafall för träningskompisen Mattias krashade ordentligt när vi bara hade 2 km kvar och förstörde lite på cykeln och lite i ansiktet. Lite i det här fallet ( HA, fallet..) betyder pajjade växelreglage och en faceplant på grusväg som senare blev sex stygn på hakan. Han har otur han. Han krashade även tidgare i år och förstörde ena hande ordentligt och blev borta från träningen på tok för länge. Hoppas inte denna krash betyder lika lång frånvaro.
Igår gick jag till gymmet och pressade vikter och naturligtvis gick inte det heller smärtfritt. Nått sade ifrån i ryggen under ett set med framåtfall. Körde sedan vidare med lite andra övningar men senare på eftermiddagen blev det värre. Lite massage och single malt på fredagskvällen kändes det dock bättre.  Hängde därför med Tinas bror på lite innebandy imorse och det brukar kännas ordentligt i valda kroppsdelar efter några dagar. Jag kan än så länge sitta kontrollerat på olika underlag men jag misstänker att skinkorna kommer att endast vilja sitta på sjukt mjuka underlag imorgon.  det var iaf kul och jag fick till och med näta en gång.
Imorgon väntas två härliga äventyr. Frukostbuffè på stora hotellet här i stan och vandring i Kilsbergen med lite roligt sällskap. Hotellfrukost är något som vi verkligen uppskattar och njuter av i fulla drag. Hungrig som bara den gör vi vandringen dit på ca 15 minuter och sen kan man ägna sig åt långsamt frossande i minst en timme. Efter som det väntas bli underbart höstväder även imorn kommer jag nog att njuta lika mycket av en härlig vandring oxå.

Fick ju en espressomaskin oxå "svärfar" som måste invigas....Det är mycket nu.

För mina kvinnliga läsare

186116-34Det verkar vara trendigt att fälla björnar nu, läser dagligen om det i pressen tycker jag. Bilden ovan är, förutom lite skrämmande, ett skämt med kameraägaren som lät sin kamera ligga obevakad för några minuter. Hade varit kul att se hans min när bilderna tankades över till datorn när han kom hem. Jag hoppas att detta kan öka min kvinnliga läsarkrets med 50% så de blir tre stycken för de två jag har är så härdade att de knappast skräms av denna bild.
I måndags fick jag till ett sånt där pass som jag borde ha haft förra veckan. Ett underbart cross-pass med pannlampa på en blandat underlag av grus och asfalt och ensamheten och mörkret gav mig känslan av snabbhet. Hade varit ljust och i sällskap hade sanningen visat mig vilken snigel jag är. Lade dessutom in långa intervaller runt tröskelpuls och avslutade på banvallen hem att träna upp slätdraget. Siktar på samma pass imorgon faktiskt fast med ett släptåg på två pers som jag skall försöka hänga av i intervallerna trots att de får ligga på rulle. Håller dessa två namn hemliga så länge för det kanske är jag som blir avhängd och då kan jag ju hitta på två proffsnamn som V. Folkesson & K. Ingeby för att få det att låta som jag ändå kämpat väl :-) men vi får se.
Det var planerat att ha ett tufft löppass i kväll men jag har träningsförbud för jag (vi) tatuerades igår. Det var inte rekommenderat att träna på en vecka!!! men vem fixar det nu när man äntligen är frisk så imorn kör jag igen. Ja vet att en del av er läsare ibland duschar tillsammans med mig, tyvärr inte ni kvinnliga läsare, så ni får väl förr eller senare se den som inte syns på bilden ovanför. Jag och Tina har nämligen valt att förlova oss på detta sett istället för att byta ringar. Två nästintill identiska motiv blev det och det gjorde faktiskt lite ondare än vad jag kom ihåg sen senast.
Hmm..har redan funderingar på ett nytt motiv för en av mina vader, de är ju som otecknade A4 ark. Vita och breda.
Tjepp tjohej.

En djävul inombords

186116-33Kolla fler bilder på www.sportklungan.se
Japp, då var den igång, svenska cx-cupen. Har sagt hela tiden att jag tar denna cup som grym träning men med en nummerlapp på sig så vill man ju prestera bra. Bra kan vara så olika beroende på ens egna krav men jag har inte gjort något som kan kallas bra under dessa två fantastiskt annordnade tävlingar. Möjligen det skutt som fastnade på bilden här ovanför.
Lördagens race i Norberg var en kul, skiftande bana och med ett startfält större än någon xc-tävling (inte cx-tävling) jag kört. Efter en höst fylld med förkylningar så visste jag att jag nog hade tappat en del i fysiken, men va fan. Det var tydligen mer än "en del". Jag var inte bättre än att när det var två varv kvar så blev jag varvad och avplockad och detta efter att jag pressat mig maximalt i 50 minuter..
Dagens cykelcrosstävling i Falun gick baske mig sämre ändå. Efter ungefär halva loppet så satte jag mig för långt fram på sadeln efter ett litet gupp och den trycktes ned i framkant. In i den depå som finns o lånade någon annans verktyg för att fixera den i rätt läge. Sagt och gjort och jag började jaga ikapp några cyklister som passerat mig när jag skruvade. Då lossnar vevarmen. Inte helt men nästan, den är iaf väldigt glapp. J---la sk-t! Bryter loppet efter 35 minuter.
Okej att jag varit sjuk. Okej att det tar lite tid att komma tillbaka. Okej att jag ändå inte hade kunnat köra om pallplatserna även vid full friskhet men jag vill kunna köra ett race och komma hem och känna mig nöjd. Det har varit omöjligt denna helg. Måste tänka långsiktigt nu och inte gräva ned mig mer. Cykelcross är ändå inte min grej :-)

Frågan är vad som är min grej? Brigde kanske...

Frisk is is da shit

186116-32
Hittade en gammal bild för en nygammal sport.
Ja det känns som jag hela tiden får kommentaren "jaha, är det slut på tävlingarna nu?" (Du är inte ensam Pelle) och det borde vara normalt att säga ja men cykelcrossen har gett hela cykelsverige en nytändning känns det som. Att försöka förklara för den oinvigde att de seriösa mtb-racen är slut och att det nu börjar en cup i en sport som är ett mellanting av mountainbike och racer fast med hinder i banan är kanske lite svårt att ge en klar bild av så jag svara hedanefter NEJ.
Imorgon körs den första deltävlingen av 9 och jag har nyss förvånats av startlistan som visar...väldigt många namn. Måste vara nåt fel i listan för jag har nog aldrig tidigare kört ett kortlopp med så många deltagare tror jag. Mr, cykelcross himself har uttalat sig om att när denna cup är avslutat så har man ju kört halva vinterträningen vilket känns extra bra för tävling är ju bästa träningen om man är tränad för det. Känns som jag nu kravlat mig upp igen på manegen efter den senaste sjukperioden och nu skall jag inte ner i skiten igen. Vitlök, ingefära, espirotox (inte botox), mivitotal, proviva, lösgodis hjälper alla till att stärka denna späda kropp. Särskilt nu när sambon rosslar (igen, de gjorde hon ju nyss va??)
Krämade ur mig igår på Friskis & svettis på ett dubbelpass spinning och utan att vara för frispråkig så upptäckte jag ett mönster som nog måste dokumenteras mera. Ju lägre intensitet på passet ju...hellre tittar jag ner i golvet ;-)
Pulsen är dessutom väldigt hög och jag är rätt säker på att hög luftfuktighet och hög värme i lokalen är orsaken, inget annat, men det gör stor skillnad. Kan ligga på mycket högre pulser, långt över tröskeln utan att surna till vilket iofs ger bra hjärtträning men frågan är om det blir effektiv träning. Kul alternativ cykelträning är det iallafall som man kan unna sig så här års.
Skall nu smörja in benen med lämplig kräm då onsdagens löpning sitter som betong i ådrorna.
Tjing

Amaranth

186116-31
Aahh, va skönt det är samtidigt som det är lite melankoliskt att komma tillbaka efter sjukdom. Smygstartade igår med promenad/jogging då jag och lillasyrran tog oss ca 12 km till fots. Ibland lufsade vi, ibland gick vi. Han bara hem och varav ned och sen infann sig en "mysko" känsla i halsen och då tänkte jag som stakka bo-hiten: Here we go again. Men det försvann över natten så det var nog bara min kropp som hade glömt bort hur den ska svara på fysisk aktivitet. Körde lite hårdare löpning idag med inställningen att nu får det bära eller brista, ca 11 km, och det gick bra. Sitter nu här hemma med lätt ömma lårmuskler men nöjd ändå. Hoppas bara nu att det dröjer minst ett år tills jag blir sjuk igen.
Ryktas om att cykelcrosscupen blir rekordstor i år och vet du fortfarande inte vad det är för nått så kolla in på
www.cxcupen.se och förkovra dig. Kortfattat är en cykelcross en racercykel fast med grövre däck och tävlingarna körs på grus, gräs, lättare stigar. Ta med dig din koskälla och besök en tävling i höst för det är en publikvänlig cykelgren då man kör många varv på en kort bana.
Så här inför premiären så vill man ju få till ett bra pass som stärker självförtroendet inför cupen men imorgon ska det eventuellt bli ett pass med www.mathiasbergkvist.com på crossen så då blir man ju slaktad igen. Han hittade en kalasform nångång i somras och har haft kvar den sen dess vilket omöjligt kan stärka mig imorgon.
Svårt det där att tävla utan att ha någon prestationsångest. Jag vill ju köra bra, samtidigt som det kvittar för jag ser cx som ett sätt att förlänga säsongen samt att gå in i vinterträningen i december i bra form. Nåja, ni får väl läsa på måndag och se hur det hela gick och jag har ju två chanser på mig då det är tävling båda lördag och söndag.

Hopp tjohej

Mycket crossande av Kakaphonia

186116-30Musiken är bättre än bildkvalitèn.
Igår kördes Focus cross race och det betydde mer eller mindre premiär för min Focus cross expert. Hade bara kört 1,5-2 timmar på den innan och jag har nog inte hittat rätt lufttryck än i däcken för den känns lite stötig men annars är det en frän känsla att köra bockstyrehoj i skogen. Fortfarande inte helt frisk &  kry men jag gjorde sambon sällskap runt de tre varven à 11km och fick iaf röra på benen lite. Pulssnittet blev förresten högre (143) än vad jag ville men vad skulle jag ha gjort? Hon körde ju så starkt att hon gick (cykla) och vann damklassen. Jag började oroa mig redan vid middagen att jag nu stressat igång min efterhängsna förkylning men mår fortfarande bättre o bättre men vilar nog några dagar till för säkerhets skull.  Efter middan så var det lajvmusik på vinden av ett göteborgsband som hette Kakaphonia som var rätt bra men det var det nog inte så många som tyckte för vid framträdande nummer två för kvällen var vi 8 stycken i publiken. Fyra av oss var bandmedlemmarnas flickvänner.
Borde nog ha vilat idag men det var så kul att det nästan, bara nästan, är värt att bli sjuk igen för. Gick till Friskis ( HA va ironiskt) och körde lite gym idag och upptäckte att de hade hängt upp en sandsäck i ett hörn. Lånade handskar i receptionen och började kraffsa lite på den bara för att några sekunder senare förvandlas till Rocky Balboa (mentalt iaf) och jag smällde på säcken i tre tuffa ronder men han vek inte ned sig. Tuff säck.
Resten av dagen har gått i hemmets tecken, städ, tvätt, handling, dammsugning, våttorkning och akvariestädning. När det sistnämda rengörs så brukar vi släppa ut Östergren så hon får krypa omkring lite här hemma och det resulterar oftast i att de där dammråttorna längst in under soffan kommer fram oxå. Kanonbra.
hejsan hoppsan småskitar

Krossar snoret med hojjande.

186116-29
Blir bättre och bättre nu och det är skönare än någonsin att faktiskt kunna träna utan att det är plågsamt jobbigt. Det beror ju iofs på farten man håller men ändå. Rullade lite igår och lite mer idag, totalt 2 timmar tillsammans och båda gångerna har jag bara framkallat lite lagom med svettningar. Jag anser mig inte vara 100% frisk än så morgondagens tävling som min cykelsponsor håller i handlar mer om deltagande än presterande. Tidancykedistribution arrangerar en cross/mtb tävling som jag förra året tömda mina glykogendepåer totalt på. Sista 5 km gick helt och hållet på vilja om att behålla tredjeplatsen före en viss A. wetterhall. Imorgon blir förmodligen startfältet det största hitintills på denna tävling, dels pga markandsföringen men framförallt det fina höstvädret som nu "drabbat" oss. Jag skall lägga band på mig, hålla igen, nöjesåka, ha kul, stressa andra, harva långt ned i fältet, kanske fota, rulla igenom loppet men med min tävlingserfarenhet så vet jag hur svårt det är med en nummerlapp på ryggen. Man är ju korkad när det kommer till tävling alltså men samtidigt vore det ännu mer korkat att stressa igång ännu en sjukdomsperiod med en vecka kvar till den riktiga crosscupen drar igång.
Efter loppet är förväntningarna höga på mat och minimässan av cyklar, delar, kanske kläder mm. Har ju sett det mesta tidigare men ordet nörd passar väl in här nånstans.

Matförväntningar finns även ikväll då det väntas resturangbesök och tjejen bjuder och jag får boka resturang. NICE!

smyger igång.

186116-28
Ja idag chansade jag igång igen med 1,5 timmes promenad. Man vill ju inte stressa igång för tidigt och jag snorar ju fortfarande så det var nog lagom. Mitt under matlagningen så knackade lillasyrran på rutan i skrämmselförsök men jag är ju inte rädd för jävulen själv :-) Hon var ute på powerwalk med en tjejkompis och undrade om jag ville med.

Väl hemma med en rygg som borde ha tillhört en pensionär slog jag mig ned i favvofåtöljen för att äntligen börja se en film som jag länge viljat se. Shooter med Mark wahlberg i huvudrollen, gamla marky mark (good vibrations...ni vet, om ni är tillräckligt gamla vill säga). Har nu sett halva filmen innan svärmor ringde och vill tala med sin dotter och i det kackel som spred sig i hela lägenheten var det lika bra att slå av och bege sig till datorn.
Hoppas att kroppen blir ännu piggare tills imorgon så man kanske kan "tuffa" till träningen lite, typ som bilden visar.