mtb-leder, Hjulsjö & Lindesberg

Sista semesterveckan närmar sig sitt slut och jag behöver samla ihop arbetskläderna innan måndag morgon. Nu är inte det nåt bekymmer men det är EN sak som jag inte hittar. Innan vi for till Mallorca så tyckte jag inte att min jobb-mobil skulle ligga framme synligt. Så jag la undan den på ett "självklart gömställe där inga tjuvar skulle kolla". Exakt så tänkte jag. Och nu hittar jag den inte !!!!
 
Jag och Sara har gjort en liten utflykt senaste två dagarna. Vi drog först till Hjulsjö som ligger mitt ute i ingemansland mellan Hällefors och Kopparberg. 
Vi startade medvetet med Röd 6 för den passerar ost-cafèet Bredsjö blå. Sara gillar ju ost och eftersom jag skulle springa hela leden på 19 km så tyckte jag oxå att ett fikastopp halvvägs verkade perfekt.
Som löpare kan jag tycka att den innehöll lite för mycket grusväg men Sara cyklade ju och tyckte den var jättebra. De stigar som fanns var jättesköna trailrunning-stigar och sara skrattade och tjoade. Så sammanfattningsvis gillade vi den. Då man inte passerar Hjulsjö så ofta så trotsade vi våra trötta ben och tog Svart 8 oxå. En 5 km lång led med lite trixigare svängar. Man fick liksom inget gratis som cyklist men jag sprang ju så för mig spelade det ingen roll. Den var riktigt fin oxå.
Hjulsjö är verkligen att rekommendera! Thord som gjort lederna sa till mig att röd 1 och röd 9 är guldkornen så dom får vi ta nästa gång.
 
Vi styrde sen vår gamla volvo mot Lindesbergs stadshotell och låg i bubbelbad och återhämtade våra trötta kroppar. Blev guldvaskning och god mat på Lasse-Maja, räkfrossa och oxfilè.
Idag torsdag så tyckte vi att det var väl lika bra att testa nån av mtb-lederna som utgår ifrån Lindesberg. Då vi skulle göra sällskap även denna dag så verkade Röd 2 på 15 km som ett bra val. Det var det inte. Då vi båda dagarna förlitade oss på enbart skyltningen så hade vi nog blivit bortskämda i Hjulsjö för lederna i Lindsberg har en annan projektledare gjort så skillnaden var tydlig. Det dröjde inte länge innan vi fick ta fram mobilen och kolla på bergslagencycling.com hur leden gick. Numera kan man ju ladda ner gps-filerna och det rekommenderas alltid att ha en papperskarta med sig men men..På de 15 km så var det endast ca 500 meter som hade bra stigåkning men resten var grusvägar och skogsvägar samt att vi kanske kanske åkte fel i ett stigkors. Skyltar saknades. Så ska du köra några av bergslagencyclings leder...Ladda ner gps-filerna. Sabotage sker hela tiden där skyltar förstörs men det var knappast fallet idag för det var flera ställen där ute som det saknades skyltar på.
 
Nu har vi landat hemma och barnen sover. Snart gör vi nog det oxå. Jag har sprungit 24 km + 18 km dessa två dagar. Det är normalt en vecko-dos för mig. Vilodag imorgon!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback