Långtrail med skogsbad

Jag hade sett fram emot att få visa upp dagens långa trailpass för så många men när "gruppen" lämnade Latorp så var vi endast en duo.
Vid coop i Garphyttan anslöt Markus så vi var en trio som tog oss via blandade skogsstigar till Hallagården vid Lekhyttan. En runda som jag sprungit 3 ggr nu och den blir bara kortare och kortare för varje gång. Fattar inte varför.
I strålande sol och svaga vindar och med en temperatur som visade ca 19 grader så började resan längs banvallen. Benen kändes lätta och fina och vi höll faktiskt under 5-fart vilket var onödigt snabbt med tanke på vad som väntade.
Efter ca 8 km kom första och enda möjligheten för oss att fylla på vattendepåerna. Med facit i hand hade det varit gött med en till.
Strax efter det så kom dagens 2a klättring och där filmade jag lite....
 
Efter denna så blev det mindre och mindre stigar och till och med lite obanad terräng innan vi följde bergslagsleden ända fram till slutmålet. Denna sträcka var mycket torrare än sist när jag sprang den med Ola & Peter.
 
Jag njuter verkligen av att vara ute i naturen och springa och jag fick även känslan av att vi gjorde det alla 3 och det finns ett ställe på BSL som passerar två små små sjöar. Vi stannade till vid den första för lite svalka...
Jag hoppade ner till låren medans Ronny nöjde sig med att blaska ansiktet. Som ni ser står jag ca 50 cm ut från kanten. Jag nämner det för att vi stannade även vid nästa sjö ca 200 m senare då Ronny tycker att ett svalkande dopp kan vara på sin plats..
Jag kliver fram till kanten och ser inte botten men tänker att jag hoppar väl ut 30-40 cm. Jag har ju ändå skor på mig och botten finns väl där nånstans...
Här står jag inte på botten!!! Det var väl ca 150-160 cm djupt direkt. Helt sjukt. Aldrig varit med om det tidigare vid en sån här mark. Om det är branta klippor kan jag förstå men i en liten skogssjö??
Kolla på när vi skall upp ur badet så förstår ni. Vi liksom hävde oss upp som på en brygga.
 
 
Efter detta dopp så var vi lagom tempererade och våra kläder torkade aldrig helt o hållet men det var bara skönt.
Väl framme vid Hallagården så jämförde vi en polar RX5 GPS, en garmin 310 och en annan klocka...tror markus har en fenix eller suunto... Hur som helst. Den sistnämnda har sin höjdmätare efter atmosfäriskt tryck och de två andra har via GPSen. Min erfarenhet är att den klocka som mäter vi lufttryck är mycket mer exakta och den hade dessutom ca 100 höjdmeter mer än min polar-klocka. 560 mot mina 436 höjdmeter på de dryga 27 km. Det låter faktiskt jättelite med tanke på hur kuperad denna runda är.
Vi fikade med gott samvete och njöt lite extra av detta underbara väder.
 
 
Jag planerade väl dagens tur på ett dåligt datum för det var väldigt få som kunde eller ville följa med oss. Synd för dom. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ronny Collin

Underbart pass! Tack så mycket!

2015-06-13 @ 15:45:15
Postat av: Johan l

crawlkurs, kanske?

2015-06-14 @ 09:56:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback