vänstervarv i Falun

Då kändisbloggaren Henrik Öijer har länkat till mig så måste jag ju direkt hänvisa er, kära läsare, till hans kändisblogg. www.oijer.blogspot.se is the place.
 
Jag tar mig sedan friheten att längre ner i detta inlägg sno bilder ifrån hans sajt för jag har själv inte fotat nåt idag.
 
Velodromen i Falun
Imorse var vi 5 Almbyiter och en Örebrocyklist som hyrde en buss och åkte till Falun och tog en grundkurs för att cykla velodrom. Ca 1 timme teori med Göran Land innan vi ställde in lånecyklarna efter våra kroppar.
 
Ett antal övningar i lagom takt att starta o stanna är liksom inte det enklaste med cyklar med fixed gear om man som de flesta av oss inte trampat på sånna innan.
Jag tror alla 8 kursdeltagarna var lite skakis när vi en och en skulle köra in i de branta kurvorna för första gången. De har en lutning på hela 50 grader. Det är brant det! 
Ingen i vår grupp krashade utan allt flöt på bra. Tiden flöt på väldigt bra oxå och de 3 timmarna med övningar verkligen svischade förbi.
Här syns lutningen ganska bra.
 
Vi körde lite lagtempo men mest för att träna växlingarna. Vid ett tillfälle fick vi dessutom köra ensamma på banan och köra max. Det skiljde ca 2 sekunder mellan den snabbaste och den långsammaste i gänget och det speglar nog inte vår kapacitet för vi vinglade och for mellan det röda strecket och det bredare ljusblåa som ni ser på bilden ovan. Det svarta strecket är optimala spåret där mäter banan 190m. Följer man det röda så är den 4 meter längre och följer man det blå blir banan 204 m lång.
Men jag var snabbast :-) 
På en lathund kunde man se vad varvtiderna motsvarade för snitthastighet. Jag körde ca 47 km/h under mitt varv och utväxlingen på hojarna var 48-15 om jag minns rätt.
 
Ikonen, föreläsaren, tränaren Fredrik Ericsson befann sig på gymet i mitten av arenan en stund idag och han var framme och slängde några ord med oss. Vi fick senare reda på att han med stillastående start gör ett varv på 17 sekunder för att sedan köra ytterligare 20 varv à 14 sekunder. Det ger 4 km på 5 min och en snittfart runt 48 km/h. Kan nog bli nåt av den där killen :-)
 
Vi körde några minuter på övertid men jag frågade fint om det inte fanns tid för en intervall till för vi började ju få in snitsen på det här. Visst fick vi en 5minutare till och jag är rätt säker på att några av oss kommer att åka de 19milen till Falun ganska snart igen för att få träna att svänga åt vänster för det var skitkul.
 
Imorgon funderar jag på dubbla pass. Har hört att det skall vara bra ;-)

Kommentarer
Postat av: Oscar Ekstam

Gött kört Ola!

Läste att du var snabbast av nybörjarna också, kanske ska bli en match-sprinter av dig kanske =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback