skogskörning!!

Idag ville jag rulla lite mtb. Jag skriver rulla för någon nedbrytande träning blir det inte tal om förrens tidigast till helgen. Förra veckans nedträning känns fortfarande av och jag skulle uppskatta att kroppen är tillbaka på 75-80% nu men det kändes under dagens pass att den fortfarande är lite trött.

Jag har fått ganska specifika beskrivningar om hur snöläget är i Markaskogen så jag kände att det var onödigt att åka dit och försöka sig på ett varv. Istället styrde jag 26" norrut och körde ut mot Lillån. Provade lite nytt i villaområdet precis intill Lillåns motionscentral innan jag startade Klockarängsleden.

Klockarängsleden 13 km
Så här ser det ut precis i början av leden. För er som var med för några år sedan så mötte vi en sur gubbe precis här. Han som knuffade på oss och tyckte vi skulle hålla till på trottoarna.
När jag cyklade just här så trodde jag att bättre än så här kanske det inte blir men...
Det blev torrare och finare ju längre jag körde. Mycket positivt överraskad men eftersom jag inte kört mer än en km så vågade jag inte hoppas för mycket. Det var först efter ca 1,5 km och stigen såg ut så här som jag blev riktigt glad:

I bottre kanten på bilden ser ni ett vitt streck. Några hundratals meter efter denna bild såg det ju mer vitt ut

Helt plötsligt blev kontrasten jättestor och jag trodde det skulle vara slutcyklat men eftersom det har promenerat djur o människor på stigen så är det tillräckligt mycket fäste för att kunna cykla även här. Så här snöigt var det i ca 200 meter sen blev det relativt rent. På väldigt många ställen är det nämligen ett tunt istäcke men med så mycket skit i och små hål här o där att det inte är några problem att cykla där utan dubbdäck.
Här började jag få imma på linsen men som ni ser har det åkt traktor eller skogsmaskin här vilket det hade gjort på flera ställen så det går ruskigt lätt att trampa där.

Från den jämngråa himlen började stora snöflingor rasa ner helt plötsligt när jag kört det långa grusvägspartiet på leden. Ca 6-7 km in på leden. Det ser kanske svårcyklat ut här men det gick kanon så länge man höll sig på stigen och aktade sig för bajset.

Denna bild är knappt 1km efter den snöiga bilden ovanför. Märkligt att det på öppna ytor fanns massa snö kvar medans det inne bland träden var så rent. Just på denna bild har ett djur bökat upp marken ordentligt. Jävla svin!

När ni kommer till denna plats så passa er för det maskerade hål som mitt framdäck står i. Jag missade det och gjorde en snygg volt över styret :-) För er som kan leden så är det där den helt plötsligt delar sig för det sitter gula prickar åt olika håll men som går ihop igen efter ca 100 meter.

Detta var sista bilden från dagens cykeltur och strax efter den så kom det två partier som inte var cykelbara. För mycket grovkorning/gryning snö som gör att däcket bara spinner. Båda partierna är på ca 75-100 meter.
Sen finns det ett parti som är lite speciellt. Jag tänker inte säga mer än att det är vid lejonet. Ni får själva upptäcka hur "lättcyklat" det är där. :-)
Sen när leden ansluter vid Lillåns motionsspår igen så körde jag aldrig den avslutande km som går innuti/innanför motionsspåren utan jag tog till höger och följde löparspåret.

Jag skulle gissa på att Klockarängsleden är sämre att köra om en vecka när det töat ännu mer men just nu är den kanon. Kanske mest beroende på att man längtar så ut i skogen :-)