Våga Vägra slang!

Jag nu är det slut på slang för min del, inte när jag pratar men när jag cyklar.

Vad tråkigt det är när människor i ens närhet frågar hur formen är eller hur det går på tävlingarna och man svara "jo tack, formen känns bra". När sen nästa tävling kommer så sviker benen vad knoppen just sagt. Igår kördes Bockstensturen som tillråga på allt var Nordiska Mästerskapen i Marathon (långlopp). Så här gick det för min del: Kvällen innan loppet så påverkades jag av flera som sa hur lerigt det skulle bli och att det till och med var halt o jäkligt på platta gräsåkrar. Därför panikinköpte jag ett nytt bakdäck på plats med bättre mönster för att försäkra mig om ett bra grepp men det fanns inget UST så det fick bli ett vanligt med slang. Vanligtvis kör jag slanglöst för att ha bra grepp och minimera risken för genomslagspunka. Starten gick och efter bara 5 minuters åkning var det ett ruskigt högt tempo och mina ben ville inte vara med där framme i täten. Huvet ville men vad hjälpte det när benen (även denna gång) bestämde. Lite senare, ca 19-20 km in i loppet så minskade trycket i bakdäcket lite väl snabbt och ett snabbt avhopp för att trycka i punkteringsspray sen på igen. Upptäckte snabbt att det ej täppte till de hål som jävlats så det fick bli ett nytt stopp för slangbyte. DEN biten gick bra ända tills luftpatronen skulle blåsa upp däcket på några sekunder. Den där j-lva manicken mellan patronen och ventilen funka ej och när jag skruvade ut den tog den med sig en del av ventilen. Några högljudda svordommar (förlåt till den barnfamilj som stod 5 meter därifrån) sen sprang jag 1 km till depån i hopp om att finna en pump. Här nånstans gav jag upp hoppet om att kunna göra en prestation som jag kunnat ge en OK-stämpel.
Fann en pump och trampade sen ikapp sambon som för länge sen passerat mig och tänkte att jag kunde göra henne sällskap runt BST för jag ville verkligen se banan då jag ej körde den förra året och året därförinnan så var den inställd. Väl ikapp henne, något uppgiven men ändå nöjd över att jag fortsatt trots alla problem så försökte jag börja tänka positivt och då..... PUNKA igen. En ny lång svordomsvisa som gjort Magnus & Brasse avundsjuka för med varken luft eller slang blev det svårare. Fick ställa mig och vänta på en vänlig gotlänning som gjorde tävlingsdebut på mtb och befann sig lite längre ned och hade både kamelback och sadelväska med prylar. Fick dock en slang av en vänlig själ ifrån Trosa-vagnhärad innan han kom. Tack, vem du nu är.
Pump kom, trampa ikapp sambon igen. Blev lite bakhjulsåkning ibland, tre kisspauser, lite tjo o tjimm med publiken längs med banan för att öka min glädje på denna resa.
Aldrig mer slang!
Matte B kom visst 7a, Tina 3a, summera det så blir det 73 (va?) där nånstans kom väl jag :-(

Åkte och tänkte på dagens nedvarvning varför jag inte kan prestera som jag tror att jag kan. Oavsett vilket område det gäller så måste man ibland rannsaka sig och erkänna för sig själv vad man är dålig på. Jag tror jag kom fram till mitt svaga kort. Jag tränar nog minst i hela elitfållan. Timmar är inte allt men nån stans finns det nog en brytgräns mellan träningstimmar och prestation.
Har iaf haft ett lovande samtal med en sponsor idag, något som lyser upp tillvaron. Och så har jag ju jobbat med motorsåg oxå idag. Samma schema imorn tror jag: Motorsåg & träning. VM går ju inte förrens på lördag.

Kommentarer
Postat av: Niclas

Ja punka är aldrig rolig. Gick ju samma öde som dig som du såg fast jag hade Explorer UST. Men mina däck har ju varit en tickande bomb länge som JV brukar säga :)

2007-09-04 @ 09:06:44
Postat av: Patrik

Ja, slang är skit. Jag fick uppleva samma öde på långloppet här nere i södern, 2 punkor framkallat av däcksbyte pga väder. Aldrig mer, hellre dåligt grepp..
Var banan fin?

2007-09-04 @ 11:11:40
Postat av: Crosscar

Hur lite tränar du då? Vad jag kan förstå av din blogg så tränar du ganska ofta...
Min resa på BST gick lite snabbare än din men inte var den så skoj heller... Nu tror jag bestämt att jag tar ett uppehåll.

Postat av: ola

har aldrig offentligt gjort nån summering av en vecka eller månad här på bloggen utan bara enstaka pass. Kvalitèpassen är inte särskilt långa, dryga timmen och om jag prioriterar dom hårda passen så blir det inte många timmar på en vecka. Ofta men inte mycket kanske man kan summera. Med det facit blir man inte bättre än 4a på Lida Loop ;-)

2007-09-04 @ 21:20:05
URL: http://cykelola.blogg.se
Postat av: Öijer

4:a på en långloppscup är så kasst. Själv har jag ju varit 11:a en gång.

2007-09-04 @ 23:16:54
Postat av: ola

ja du öijer, vad säger man. Du är inte bättre än så! Här hemma är det livat ikväll, anticimex har varit här och sprutat mot sågtandad plattbagge. Låter rätt coolt men är otrevliga rackare. Är det alla gamla pizza-rester som lockat hit dom? Dom kommer inte från mig iaf. Har kollat och dom liknar inte mina för fem öre.

2007-09-05 @ 21:19:49
URL: http://cykelola.blogg.se
Postat av: Oscar

Timmar, timmar och timmar är det enda som gäller annars blir du inte bättre... Timmar lyssnades på Aces Of Spades alltså.
Blivit med cross än?

2007-09-11 @ 22:55:51
URL: http://www.oscarekstam.com
Postat av: ola

gillar inte riktigt ace of spades..den är kult men inte så bra. Har du hört scar symmetry? De är grymt hårda och bra.
Ingen cross än så kör nog några tävlingar i den där mtbklassen för att få lite bra träning iaf

2007-09-13 @ 18:21:50
URL: http://cykelola.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback