Motvillig vila

Ibland är det skönt med en vilodag när man har tränat mycket men så finns det dagar som dessa. Jag har tävlat fyra dagar i sträck och hade tränat rätt hårt fyra dagar innan det också. Idag är förmodligen kroppen trött och behöver vila men ändå så känner jag ett sug att sticka ut och träna. Det är väl detta som kan kallas rutin, att veta när man ska vila.
Dom kör ett bergstempo i en härlig klättring uppe i bergen idag men även om jag trampat dit och deltagit så hade jag inte kunnat prestera det jag önskar så det fick bli vila ändå. Som klubbkompisen Jonas sa igår "det är allt eller inget". Med det menade han att bara sticka ut och cykla och samla timmar ger inte mer än att köra pass med kvalitè. Så OKEJ DÅ, jag vilar väl då.
Frukosten är avklarad, väntar på tvättmaskinen och de flesta affärer är stängda idag.....Jippie vilken dag det kommer att bli....Tråkigt!
Flandern runt gick igår och jag (o min speldjävul) hade sattsat pengar på Boonen, Bettini och Leif Hoste. Dock blev jag lite osäker igår morse och slängde även iväg 20 kr på Ballan. Katjing! Hoste blev spurtslagen av just Ballan vilket totalt ökade min plånka med 360 kr. Tackar.
Det avgjordes även en annan tävling igår, vet ej vad den hette men 1/3 var nog svenskar och resten var spanjorer. Brist på både startlistor och resultat gör kommande info lite osäker men det var ca 120 startande. Det var ett linjelopp på 95km som var ganska så platt. Starkast från Almby var Mattias B som var med i två utbrytningar varav den första var med Jonas V, Stillfors (örebrocyklisterna) och sen två spanjorer. Osämja mellan Matte och spanjorerna KAN ha gjort att de inte var dragvilliga och de blev till slut inhämtade. Matte kom dock med i den avgörande utbrytningen på slutet och spurtade in bland de tio bästa.
Min målsättning inför gårdagen var bara att "sitta med klungan" men va fan..några av er vet ju vad som händer när man får en nummerlapp på sig. Nu satt jag iofs bara med och tog inte mer än max 100 meters förning totalt men låg heller aldrig lång bak. Eftersom jag redan tävlat i tre dagar så kände jag att ett defensiv taktik var mer rätt och ville därför  vara fräsh tills sista branten, ca två kilometer innan mål sen gå på rött hela vägen till mål. 300 m innan den branten satt jag väldigt bra men då kom det massor av folk på sidorna och det blev för trångt in i böjen innan backen. Klämde dock i med det jag hade genom stan och på den långa spurtrakan som hade motlut lyckades jag ta mig om 3-4 gubbar. Gissar (hoppas) på att en topp 20 placering kan ha varit möjlig och Jonas var inte många placeringar bakom.
Något vi reflekterat över är hur dåliga cyklisterna från mallis är uppför, så fort det blev en liten backe så dog tempot för att sedan köras på som bara den utför. De har ju otroliga förutsättningar att träna backe här nere.
Nu ska jag hämta tvätt sen.... tråkigt. Imorgon får jag köra skiten ur mig igen :-)
Sårskorpor kliar bara, det är kärleken som smärtar! (dagens poesi)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback