stafettvasan + målsättning 2017

Jaha då är man en erfarenhet rikare. Eller egentligen flera erfarenheter rikare men oavsett så gäller det vasastafetten som jag körde ihop med 4 andra kollegor från Bro & Väg
Vi hade gissat grovt på att klara den på ca 6,5h då ingen av oss i laget kan kalla oss skidåkare. Placering av de ca 1700 lagen var svårare att gissa. Jag hade satt ett eget outtalat mål att kunde jag vara bland de 500 första lagen efter min sträcka (startsträckan) så skulle jag vara nöjd.
Kaxig som jag är så var målet dessutom att slå mina tider till Smågan och Mångsbodarna från 2011 då jag körde mitt snabbaste vasalopp (5:42)
Jag skulle uppskatta att jag stod i den främre hälften på startgärdet men då det var en mix av elitmotionärer och tjocka gamla gubbar/tanter så blev hela startrakan ett evigt kryssande.
Enligt de vädertjänster jag hade kollat på så skulle det inte börja snöa förrens kl 11-12 men tyvärr så började det snöa ordentligt redan kl 8 (starten gick kl 9) Detta gjorde att mitt val med att köra med tejp inte var särskilt lyckat. Nog för att jag hade sjukt bra grepp i startbacken men sen gick det aldrig särskilt lätt. Kanske var det ändå till min fördel att det bara blev uppåkt i ETT enda spår så det var bara att ta  en plats i ledet så att säga. Skulle man göra en omkörning så fick man verkligen tok-staka i ett ledigt spår men sen kasta sig in i det uppkörda spåret innan mjölksyran var ett faktum. Jag krigade i början för att avancera men...
 
Syns ganska tydligt att jag (som vanligt) sprängde mig lite i början då jag var lite väl optimistisk i startbacken. Den där pulsplatån vid den sista tredjedelen var när jag insåg att det var lika bra att ta en plats i kön istället för att kriga om platserna.
Vid första kontrollen, Smågan, så låg jag före min tid från 2011 men det berodde nog mest på att det aldrig blev nån korvstoppning i startbacken. Väl framme i Mångsbodarna så var jag agsnka exakt 5 min efter 2011 års tid. Jag blev dock positivt överraskad när jag fick reda på att jag växlat ut kollegan som nr 200.
Ännu roligare blev det att följa vårt lag via vasalopps-appen då samtliga i laget avancerade så vi slutade som 141 lag av de 1763 startande lag.
Vi blev riktigt imponerade av oss själva och sjukt nöjda. På vägen hem från Mora så pratade vi redan om nästa års lopp. Vi har redan nämnt teknikläger, träning och hörde jag nått om topp 100 nästa gång??
 
Igår lördag blev det en något för hård återhämtningsjogg. Kroppen var liksom inte pigg men jag behövde en joggingrunda kände jag.
Idag blev det backpass. Hela familjen tog bilen mot bergen. Jag hoppade av i Garphyttan och körde Sanatoriebacken med bra tryck, släppte av på farten till storstenshöjden för att sedan köra 5x rallybacken.
 
Imorgon blir det vila men sen går vi på`t igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback