glömd träningslära

Alltså jag hjälper folk med träningsupplägg och försöker ibland vara "den kloke" som kan se på andras träning objektivt utifrån.
Hur svårt kan det vara att göra det på sig själv?
Jag borde kanske ha en motsvarande person som gör det på mig??
 
För om en person som inte hade cyklat så mkt frågade mig om hjälp och sa att dennes mål var att cykla cykelvasan på 3h, eller Mörksuggejakten på 2:15 och orka hålla 40km/h på en asfaltsväg i 20 min. Då skulle jag nog fråga hur mkt denna person kunde träna per vecka närmaste 6-10 mån. 
Om svaret då skulle bli 3-4h/ vecka så skulle jag nog säga "glöm det". För då skulle jag lättare kunna relatera till cyklingen.
Jag har nu insett att mina 3-4 mil/ vecka i löpning inte riktigt är tillräckligt för mig om jag tränar som en löpare. Dvs distanspass på 15-20 km, tröskelpass och volympass på 7-10 km då och då. För kollar jag snittet ( i tid) under februare och mars så är det 13 + 14 h. Som cyklist tränar du detta på 2-4 veckor beroende på vem du är. Jag gjorde det på 9,5 vecka. Ganska ofta så önskar jag att jag haft kvar cyklingen i mitt liv. Just nu hade den varit ett bra komplement till löpningen då jag i stort sett hade kunnat dubbla min träningsdos.
 
Med denna insikt så har jag senaste veckan gjort liten permanent ändring. Kvalit`?e före kvantitet. (en kvantitet som knappast funnits förut men men). Jag går tillbaka till den fysiska träning som jag lärt mig av, nämligen cykelträningen, fast överfört till löpning. 4or, 30 sekundare, distans, backe (styrka)
 
igår blev det 6x3 min i motlut. Typ 4x4 fast backen är något för kort för att 4or skall funka bra. Gick väl rätt okej för att vara 6e träningsdagen i rad efter TOM. Så idag blev det vilodag och njuter faktiskt av en öl i skrivande stund.
 
Måste avsluta med nåt roligt. Sara kom nyss hem från sitt cykelpendlande. När hon öppnar dörren så noterar jag nått rött i mungipan.
"blöder du i mungipan?" frågar jag.
Hon skrattar till och svarar " nä...jag fick hammarn på väg hem och fick stanna och äta lite sylt som fanns kvar i matlådan..."
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback