Racerapport Påsklöpet

Gick upp kl 06 idag för att äta lite frukost sen åka till stan och hänga på låset till ICA maxi. Behövde storhandla inför påsken men ville inte trängas med ALLA andra. Kl 07:00 var det mer personal än kunder på ICA så det var skönt att få det avklarat så tidigt.
Hem och äta en frukost nr 2 och börja ladda för årets första löpartävling.Påsklöpet som en bekant ordnar för första gången. Gissar på ca 20 startande på de som skulle köra 2 varv på den 5,3 km långa sträckan. Sara och Nora var med som fanclub
 
RR
Starten går och vad fan skall jag upp i tät och göra?? Bromsade mig själv lite så jag åtminstonde hade en person brevid mig på den ca 800 meter långa grusvägen som drog ut det otroliga startfältet :-)
Vi vek sen in på en gärdeskant som fortsatte med lite obanad terräng blandat med skogsstig. Uppskattar att ca 75% av banan var helt obanad, dvs bara snitslar rakt genom skogen. 2 partier med grusväg (800m + 500m) sen var det smal skogsstig på resten.
Då Morgan Rosell, som arrangerade detta, är extrem enduro-åkare så har han lite hinder där hemma som skulle passeras vid varvningen..
 hyffsat höga däck där mina dubbade skor från icebug greppade finfint.
 
Dock hade jag helt fel skor när jag skulle springa över bilen :-) Där blev det halt istället.
 
Åter till loppet....Ute i det första obanade partiet fick jag sällskap av en ung kille och vi hjälptes åt att kolla efter snitslarna. Var inte helt lätt ibland. Jag hängde med när vi körde i terrängen men när det blev mer lättsprunget som bred stig eller väg verkade som han inte hade nåt driv i steget. Jag noterade detta och tänkte att jag kanske kunde pressa honom på den långa startsträckan när vi skulle ut på varv 2.
Sagt och gjort. Vid varvningen vid däcken och bilen så var tillsammans men sen tryckte jag på i stegen på grusvägen och ökade avståndet till skogen. Där försökte jag springa klokt för att inte bränna mig själv bland blöta mossar och hög ljung mm.
Sista 1,5 km så var jag fortfarande i ensam ledning men inte helt trygg i den. Började komma ikapp folk som startat efter oss som skulle springa ett varv (5km). Det blev den motivationshöjare jag behövde för att pressa lite extra. På den sista raksträckan grusväg kollade jag bakåt och såg 2an jagandes ca 200 m bakom. Visste då att jag skulle fixa det.
En seger smakar alltid gott men nu var det inte resultat jag var ute efter utan en ordentlig genomkörare. Och det fick jag.
Tid: 57:20
Tid över 90% av maxpuls: 37 min :-)
inte ofta mållinjen är en meter hög...
 
Loppet var väl bra men har förbättringspotential. Obanad terräng kan vara kul men här tycker iaf jag att det var för mycket och för långa sträckor med det. Fanns ju stigar i området så...
Snitslingen var ganska konstant med löst hängande band vilket syns bra om man tar det lugnt men springer man om placeringar med mjölksyra över axlarna så måste det bandas av lite mer vid 90 graders svängar från stor stig ut i terrängen osv
Jag är inte så mycket för det här med obstical race som börjar dyka upp i storstäderna. Naturliga hinder som blötmark, berg, omkullfallna träd mm är okej. Här tycker jag att Morgan utnyttjade lagom med de saker som faktiskt ändå stod där hemma hos honom. (han tränar ju mc över dom där grejerna.)
Skall loppet växa så måste nästan dusch bli ett krav. Nu visste man ju innan att det inte skull finnas men ändå.
 
Tillägnade segern till min älskling Sara med sin gravidmage :-)
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback