cyklat i skottland. Glentress och Laggan

Ahhhh Borta bra och inte fasiken är det bättre här hemma?? Inte om man räknar bort sambo och barn iaf. Härligt att få komma hem och krama dom efter att man varit i det otroligt fina landet(?) Skottland.
 
Skulle återigen igen kunna göra världens längsta blogg-inlägg men får väl fatta mig kort.
Har cyklat på centrena Glentress och Laggan där det förstnämnda är mest känt och förmodligen bäst besökt med över 300 tusen besökare/år !!!! Otroligt. Laggan är nog det minsta av de i 7stanes-området men det ligger i det vackra Highlands.
Vi besökte även Glenmore lodge som är skottska national outdoor training center. 
Lite bilder som är klickbara
 
Utsikt från det första hotellet i Peebles (nära Glentress)
På väg till bike center Glentress
Klättrat till toppen på röda leden där Spooky wood började. En cool led där jag hoppade mycket och högt. Fick mycket pirr i magen kan jag meddela.
 
Jag hade ju med mig löparkläderna förstås och smart som jag var så åkte en pannlampa med för skulle jag hitta luckan för löpträning så fick det bli tidiga mornar.
Första löppasset gick uppför bakom hotellet. Med uppför menar jag ett downhillstråk som någon hade gjort. Kom till slut fram till et grön mtb-led uppe på toppen och följde den ett tag men när jag trodde jag skulle springa åt fel håll ville jag gena genom lite skog och kom vilse. Eller vilse o vilse men jag fick iaf ta fram funktionen på pulsklockan som visar vart i från man startade. Hade tyvärr inte med mig kameran detta pass.
 
Andra löppasset blev lite på chans uppe i highlands. I totalt beckmörker stack jag ut kl 6 på morgonen och följde en liten stig bort till en sjö som hette Loch eilen. På vägen dit passerade jag en liten liten sjö och med min pannlampa skrämde jag upp ett hundratal fåglar ur sjön. (lite skitnervös)
Väl framme vid Loch Eilen började det ljusna och jag fotade lite.
 solen börjar gå upp. 
Lite ljusare...
Ute i sjön låg ett gammalt fort som var lika stort som ön det stod på.
 
Hittade en kompis på vägen hem.
 
 
Det sista löppasset skedde på ett löpband pga tidsbrist och vi skulle åka från hotellet tidigt. Lite surt att jag inte tog chansen att bestiga en riktigt hög kulle men jag kommer tillbaka till det där landet var så säkra.
 
Jag har trotsat läkarna lite och jag har faktiskt cyklat och tagit det lungt uppför. Nerför däremot har jag släppt på ganska friskt och hängt av de två olika erfarna guider jag cyklat med vilket jag tar åt mig av. Vet ju att när jag tävlade gillade jag att köra fort utför och mycket av "de gamla takterna" kom fram efter några timmar på den halvdana hyrcykeln.
 
 När de gjorde sin svarta led så satte dom tydligen en ny standard för SVART. Enligt de som är ansvariga och erfarna så är deras svarta led svår!! Vi struntade förstås i den och körde deras röda. För övrigt är Skottlands röda leder i motsvarighet till våra svarta skulle man kunna säga. Just i Laggan så har man byggt väldigt mycket med sten som ni kan se på filmen nedan. Jag körde en kort bit på svart i Glentress och där övergår mitt huvud från att tycka det är kul körning till att tänka "fixar jag detta utan att krasha?" Men har man en Am eller DH-hoj så njuter man säkert.
 
På filmen kanske ni tänker att det finns fina stigar. JA det gör det men nästan alla är gjorda med grävmaskin och konstruerade med stor eftertanke för att göra cyklingen underhållande. På flera ställen har man dessutom flugit upp material med helikopter för att kunna bygga dom. Kostsamt? JA men de tjänar igen pengarna på turism. Lyssna och ta efter Örebro kommun.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback