mtb-leder och långtrail

Idag var är det lördag men väckarklockan stod ändå på 06:00. Dock kom Nora och väckte mig 20 minuter innan det. Anledningen till den tidiga lördagmorgonen var att jag ville ut på ett långpass i bergen innan värmen var olidlig.

Strax efter kl 07:00 cyklade jag mot Garphyttan och parkerade som vanligt vid COOP. Inväntade GPS-signalerna till klockan och joggade sedan upp bakom gamla skolan på "röda stigen" mot Hultasjön. Där kom dagens första överraskning för en av de finaste utförskörningarna genom tiderna är nu totalt förstörd för många år framöver. Markägaren i detta område är ett totalt pucko och han hatar mest allt och alla. Han bryr sig knappas om andra människor och allra minst cyklister.
Lite snett upp till höger, runt höjden gick det en så härlig skogsväg men jag tror knappast att någon bryr sig om att rensa upp detta. Har skogsbruket inget ansvar att respektera stigar och skogsvägar?

Jag körde en annan smal stig så jag kom fram till storstenshöjden och körde sedan baklänges på mtb-lederna svart 4 och röd 5. Jag tänkte på hur fint och lagom uppkörda stigarna är men det var ganska många bromsspår här och där. Kan folk inte anväda bromsarna korrekt? Låsta hjul bromsar sämre.

Sen körde jag mot Suttarboda och klev på Bergslagsleden mot Nationalparken men i botten på den testade jag en annan sträcka på Röd 5.
När jag upptäckte denna utförskörning så drogs smilbanden ända upp till öronen. Klart att denna utförkörning skulle ingå i en mtb-led men det krävde lite övertalning från lite markägare och lagom när jag hade bestämt mig för hur Röd 5 skulle gå kom nästa bakslag. Den härliga backen kördes sönder ordentligt av skogsmaskiner. Idag när jag sprang den uppför så blev jag ändå glad över i vilket skick den är. Har du inte kört den än så passa på nu för den är riktigt torr och fin.
Det är fortfarande en kort sträcka på ca 20 meter precis innan denna backe som är svårt sönderkörd och man tvingas gå denna bit.
Vid den längsta bron som jag gjort på lederna så tvingades jag göra en stig och i våras syntes den knappt men nu är det bra uppkörd. På ett positivt sätt alltså.
 Inte långt från denna bro går det en stig rakt norrut som jag blivit tipsad om och den skulle dessutom ansluta till Bergslagsleden igen så jag sprang iväg på den. Den blev mindre och mindre och slutade till slut i en myr så där blev det tungjobbat för en stund. Jag såg hur det blev blötare längre fram så jag tog mig ut till torrare mark och behöll riktningen norrut och helt plötsligt så kom en kraftig stig i väst-östlig riktning och som tur var så hade den orange-markerade träd på sidorna. Bergslagsleden.
Ungefär så här såg det ut fast utan spång.
Nåja, nu var jag på rätt ställe efter att ha sprungit lite obanat. Följde leden mot Leken och jag sprang lite fel på ett ställe och fick mig 4 km extra grusväg för att jag missade en skylt.
På ett ställe kom ett T-kors med stigar där alla hade markeringar för bergslagsleden. Behöll min kurs och vek inte av. Hörde motorvägen som jag visste att jag skulle korsa så jag körde BSL mot motorvägen. Det blev så blött så jag fick springa flera meter ifrån leden på lite högre mark men lagom så jag såg markeringarna.
Till slut var jag tvungen att ge mig ut i det blöta men på detta ställe var det svårt
Alltså denna bild säger er inte så mkt men det var vatten överallt och den där bäcken var för bred att hoppa och för djup att bara vada över. Hittade ett ställe där jag klarade mig hyffsat bra men fick fortsätta att jobba mig genom supmarkerna och det luktade inte gott där. Väl framme vid motorvägen kunde jag orientera mig och börja en tuff klättring upp emot Lekhytteklint.
Härifrån var det bara nerför mot Hallasgården där Sara och Nora väntade. Vi tog en lyxfika och jag stannade klockan på dryga 3 h och 29,5 km. Mår efter det äventyret ganska bra faktiskt och när jag summerar de senaste tre träningspassen så blir det över 60 km vilket är en bra vecka. Vilar imorgon och sen tror jag att jag kan hålla upp snittet ganska bra under de 3 kommande semesterveckorna.

Angående bergslagsleden etapp Suttarboda-Leken.
Jag tror denna etapp passar ganska bra för dig som gillar mtb-äventyr. Den blöta biten jag körde har en alternativ-sväng men jag ville inte ha fler extra-kilometer idag så jag valde den kortaste. Denna sträckning innehåller mer cykelbar stig än de bitar jag kört norrut på BSL. Sen passerar ju BSL många fina ställen som detta

Detta är typ kännetecknet för Bergslagsleden.