genrep av Bergslagen Ultra

Den 6e september går min nästkommande utmaning av stapeln nämligen trailloppet Bergslagen Ultra. Ett 46 km långt tekniskt lopp med ca 1100 höjdmeter.
Igår provsprang jag nästan hela loppet för att få mig ett långpass. Själva sträckningen av banan behöver jag ju inte springa då jag sprungit den förut fast i delar. Starten på loppet går vid Digerberget i Nora och mål är i Ånnaboda. Detta långpass handlade oxå om att testa att ladda med Vitargos carboloader vilket jag inte gjort på flera år. Ville också testa hur två olika energibars funkade samt hur det skulle gå att äta Dumlekola som energi-intag.
Min camelback octane xt satt förstås på ryggen och de supersköna salomon sense ultra SG på fötterna. På armen min senaste tekniska pryl Polar Rc 3 gps.

Jag tog en tidig buss in till stan och bytte sedan buss mot Nora. Hoppade av ca 4 km från Digerberget där bergslagsleden går ganska nära vägen. Tydligen var det 3,83 km innan jag var vid Digerberget för där gjorde jag en markering på klockan.
För att göra denna race-rapport lite kortare så gick första milen på 55 min och mil nr 2 på 53 min. Detta trots att det nästan enbart var stig och dels en lång stigning. Jag var lite seg i benen de första 4 km men det lossnade lite då jag var tidig att börja stoppa i mig energi. Det var ju trots allt ca 3 h från frukost till att jag börja springa. Sen tror jag att söndags pass på 23 km satt kvar lite i benen.
De första två milen var inte supertekniska utan är ganska snäll stig.Då var jag vid Mogetorps värdshus och funderade på om jag behövde fylla på camelbacken. Hade ju startat med 1,4 liter men jag hade ju vätska kvar. Tog beslutet att fortsätta. Visste ju att jag hade möjlighet att fylla den med ca 10 km kvar. Detta var ett dumt beslut då det tog ca 1 km innan jag sugit i mig det sista vattnet. Sen sprang jag 8 km utan vatten på den del av BSL som förmodligen har mest klättring på hela sträckan. Det var inte optimalt så framme vid lockhyttan passerade jag en sommarstuga där någon gick och klippte gräs. Där fick jag fylla vatten från deras brunn :-) Kallt och gott!
Sen blev det ju ett försök till att dricka igen den förlorade vätskan men det gick ju ite då jag samtidigt fortsatte min resa. Här hade jag en riktig svacka och stundtals gick det inte fort.

Gjorde ett trötthetsmisstag vid ca 38 km och stöp snabbt ner i marken. Firade av en svordom som jag brukade göra när jag tävlade i mtb. :-)
Precis vid 42 km befann jag mig på en bekant grusväg inte långt från målet. Tittade på klockan och tänkte att det bara var 195 meter kvar till ett maraton. Men det brydde mig inte. Kände mig ganska likgiltig inför det.
Totalt blev det 44 km och vid receptionen i Ånnaboda gick jag och köpte mig en glass och en cola och vandrade vidare ner till sjön/badplatsen där jag visste att Nora och Sara väntade. Tog med mig colan och gick raka vägen ner i vattnet och ställde mig i midjehögt vatten för att kyla av benen. Fick säkert många frågande blickar men det var jag för trött för att se.

Kroppen känns så här efteråt förvänansvärt bra och idag har jag svaga känningar runt knäna och förstås lite ömma muskler,
Mitt mål var att hålla 6min/km igår och det gick nästan. Det blev ju några kortare promenader sista milen och det sänker ju snittet som landade på 6:36/km. Sträckan blev 44 km och jag fick ihop ca 900höjdmeter men då skippade jag ju den sista backen som kommer att vara med på loppet.
Dumlekola funkar ju rätt bra att intaga under löpning men då mina sidoficker på camelbacken sitter mot midjan blir det för varma för att det ska funka bra. De blir kletiga och smetiga och glider inte ur sina papper särskilt lätt (läs inte alls till slut)
Har precis skapat konto hos polar så på nästa blogg-inlägg kanske jag har lärt mig att lägga in en sån där snygg ruta med all träningsinfo :-)