övermodig 4x4

Vilken snabb dag. Ja nu i skrivande stund så är klockan snart 20:00 och jag gick upp kl 0504 imorse och det har svischat fram utan att vara stressigt.
Jag kompade ut strax innan lunch för att kunna vara beredd på den anstormning (ironi) av sportlovslediga ungdomar som eventuellt skulle ha viljat springa trail. Vi erbjuder denna vecka 2 ledarledda pass men som väntat så vill inte dagens ungdom det :-)
Jag var beredd på att stå ensam vid klubbstugan så därför hade jag även med mig träningskläder som passade cykel oxå.
Palmberg (den gamle, den starke) har inte bara de teoretiska kunskaperna om hur han skall träna. Han genomför det oxå. Han skall nu köra 10 4x4 pass på 7 dagar för att höja sig själv och sitt syreupptag en nivå. Så rätt men så slitsamt. Läser och hör ibland om hur smärtsamma och jobbigt en del tycker det är men jag upplever inte 4x4 som smärtsamt eller jobbigt numera. Inte om jag håller mig runt 91-93% av maxpuls men däröver så blir det ganska snart jäkligt jobbigt.
Dagens pass
Idag var det inte samma guldben (fast det är ju egentligen samma ben) som trampade förra måndagen. Började första 4an på samma watt som då och det gick bra men kändes lite tyngre än då. 4 min vila sen på`t igen och denna gång körde jag med något högre kadens och när jag under intervallen började tänka på nån gammal tävling så mosade jag på så mycket att jag körde ca 14-16 watt högre än på den första. Gick ju fint men straffet kom när intervall nr 3 skulle dra igång. Kände direkt att jag ansamlat lite väl mycket syra men jag plågade mig igenom den på samma watt som startintervallen. Pulsen letade sig upp emot 96-97% av maxpuls på den intervallen :-)
När den fjärde skulle köras var benen körda i botten. Kände direkt att det inte skulle funka så det blev en längre vila då. Många tror att vilan påverkar dessa pass negativt men det gör den inte. Du kan köra mkt längre vila mellan varje intervall om du vill för det är inte bristen på vila som gör 4x4 så effektivt.
 
Intervall nr 4 gick sedan helt okej men när jag skulle "lyxa till det" med en femte och ville filma samtidigt tog det tvärstopp. Gjorde inte så mycket för jag var nöjd med wattsiffrorna ändå. Efter flera dagar med nyttigt ätande och rätt högintensivt tränande är jag inte glad över andra siffror. Badrumsvågens!
 
 
Har glömt att blogga nåt om det men vi (mest jag) har lite skrattkväll här hemma på söndagskvällarna. Först går Hollstein-Gotthart sen kontoret. Det är den sistnämda som jag skrattar mest till. Inte så mycket pga av de uppenbara skämten utan oxå mycket pga reaktioner och uttryck av de mindre kända skådisarna. Efter alla mina år på AKopia så har jag lite erfarenhet av kontorsfolk av denna kaliber.
 
Imorgon är det en ny chans till träning. Ta den!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback