Bergslagsloppet. Vårt nya långlopp

Då jag tänkte redigera ihop en film till från dagens lilla äventyr så blir det här ingen jättelång blogg (tror jag)
 
 
Nästa år är tanken att vi skall återinföra ett långlopp i Närke. Både Ring up och Kjells tur har ju sedan länge gått i graven och eftersom det saknas ett i regionen är det helt rätt. Dagens bana är inte den som kommer att köras nästa år kan jag väl gissa. Dels skall mål och start flyttas så det blir en mil längre (minst) mot dagens runda på ca 48 km.
Sen finns det detaljer på banan som inte passar sig för långlopps motionärer. Elit-folket klarar ju vilken bana som helst. Loppet idag hade varken en höjdprofil eller distans som avskräckte men attans vad det tog ändå. Första 20 km gick på Röd 6 eller även kallad Slantan. Det är en underbara slinga med både hyffsat med höjdmeter och ganska mkt stig. Framförallt har den två ganska långa utförskörningar som får smilbanden att åka upp.
Efter den så varvade vi vid starten/mål-området för att sedan ge oss ut på en lite längre slinga med mer grusväg. Jag har väl aldrig uppskattat grusväg och så var fallet även idag. Dock tycker jag inte dessa partier var tråkiga för det gick antingen fort utför eller så böljade det uppför. 
 
Mitt lopp
Vi var en 5mannagrupp som redan efter ca 5 min körning hade lucka bakåt. Varför jag vid ett tekniskt parti skulle gå upp i spets och dra mig själv röd fattar jag fortfarande inte. Så korkat och när jag kollar på filmen från GoPro-kameran så borde jag ha anslutit till de andra 4 och fått lite draghjälp på grusvägen men tydligen orkade jag väl inte.
Var lite i ingemansland stora delar av loppet men på de otekniska grusvägarna knaprade cykelpendlaren Thomas J in ganska mkt på mig men så fort det blev stig så hamnade jag mer i mitt element så därför lyckades jag hålla undan med ca 55 sekunder till honom.
Vann gjorde Fredrik Berg från Kopparberg dryga minuten före Johan L som preciiiiis spurtslog dagens riktiga hemmaåkare Johan Karbing som bor i Nora.
Pga tekniksa problem av en åkare före mig så lyckades jag ta 4e platsen vilket jag är nöjd över. Ca 7 min efter segraren.
 
 

Kommentarer
Postat av: Västmanland

Närke?

2013-08-29 @ 23:05:59
Postat av: Ola

ja?! Utgångspunkten ligger vid/i Nora stad som faktiskt ligger i Närke.

2013-08-30 @ 16:14:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback