Kalla budskap, varm jogg

Efter lite kort googlande efter bilden i förra inlägget så skickade jag iväg ett meddelande till en facebookvän. Cecilia Kalla. Ja, jag tror hon har nån släkting med samma efternamn. Jag är väldigt tacksam för det svar jag fick.

Mitt meddelande löd:

"Tja. Halkade in på din blogg. Det där med löparkompis är grymt. Bäst att ha nån som är sä jämn som möjligt tycker jag, eller möjligen lite bättre. En av mina nya är grym på asfalt men det är oxå där han tävlar. Jag som springer trail tog med honom på en 23 km lång led och han imponerade med att bara gå omkull en gång på alla hala rötter och stenar men vet du vad det bästa var? Jag hängde av han i branta klättringar Nu kallar han mig champ hahaha

Men du som jobbar med skor (eller gjorde iaf) Jag skulle vilja springa så mkt mer än vad mina fötter klarar av. Efter ca 18-20 km så säger nåt i fötterna ifrån. Oftast den högra. Tror att det kan vara en sena som går på utsidan, rundar fotknölen (peroneus brevis tendon, jag har googlat) Den svaga smärtsignalen är iaf just där. Det gör inte mkt ont utan jag kan ju fortsätta men det hämmar mig. Förslag? Vila, strecht, inlägg?
Vill ju verkligen kunna träna inför vansbro och AXA terrängmaror.
Kör hårt."

Ganska snart fick jag detta härliga svar:

"Jaaa, jag försöker- men jag tycker det är svårt att vara personlig- men inte privat:P Jag bloggar i egenskap av PT på IKSU, men skulle nog vilja skriva om lite allt möjligt;-) Men det tar sig!
Jag älskar när man får vara kung på det man är bra på!

Det du beskriver är ganska vanligt i löparkretsar (spec. om man springer mkt obanat). Den senan du pratar om är precis som du beskriver peroneus brevis. Den hjälper till att lyfta foten och pronerar( vrider foten utåt): Om du har en lätt sko med lite stöd så jobbar den muskeln ganska hårt, spec. om du har en benägenhet för att pronera. Du kan lösa det på många olika sätt. Stretcha vaderna, styrketräna underbensmuskulatur och ev. ilägg i skor.
Balansövningar barfora brukar vara bra för att bygga upp styrkan i underbenen (drake, enbensknäböj, tåhävningar osv.)
Vad gäller ilägg så kanske det räcker om du har dem i dina vardagsskor och på långpassen. Ilägg kan ju lätt ta bort känslan i löpsteget (spec. om du springer i en lätt sko..)

Sedan tycker inte jag ilägg är lösningen på problemet- mer en symptomlindrare, eller hur?

Hoppas du blev lite klokare!:-)"

Ja det tycker jag att jag blev.

Idag har varit en "ledig" dag för hela familjen men ändå så har vi gjort mycket och vill nog bara gå och mysa nu när klockan närmar sig 21.
Bytt till sommardäck på skrotis, hälsat på bekanta där det bjöds på grillat och pratat träning och sen åkte vi till klubbstugan där vi hade styrelsemöte i cykelsektionen. Sara sprang hem efter mötet och jag skjutsade Nora i skrotis. Där var jag trafikfarlig och pratade i mobilen samtidigt med Jobbarkompismats och vi bestämde en löparträff ganska omgående. När Sara kom hem så var Mats redan på plats och han och jag stack ut på en halvsnabbt 45minuters pass.3/4-dels byxa och kortärmad funktionströja var perfekt i det underbara vårväder som äntligen har kommit tillbaka.
Detta var nog det hårdaste jag har kört sedan förra helgens långa trailpass. Tror det ska vara lugnt att blåsa på nu.

Blir ett mtbpass imorgon för att spetsa formen OM det skulle bli lite spontant tävlande på lördag då min favorittävling går i Hjo.

Sen vill jag få in några fart-pass i löparskorna oxå för det närmar sig första löptävlingen oxå. Hur fan skall jag få in det? mkt nu.Årets första löptävling blir kolmårdstrailen. Här är en kort filmsnutt från tävlingen.

Go kväll på er.

Kommentarer
Postat av: Thomas J

Minns du att jag sa att jag hade haft precis samma besvär för många år sedan men att det hade försvunnit utan att jag visste varför. När jag läste Cecilias svar så kom jag på att besvären försvann i och med att jag skaffade fomgjutna iläggssulor. Rekommenderas verkligen! Jag håller inte med om Cecilias invändningar.

2012-05-02 @ 15:40:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback