Anmälan i tid

Vätternrundan, cykelvasan och vanliga vasan blev fulla väldigt snabba. Andra storlopp likaså. Alltså 2012 års lopp är fulltaliga redan i år. När jag fick reda på att AXA fjällmarathon höjde sitt tak från 250 deltagare till 500 på nästa års upplaga trodde jag faktiskt att de skulle fylla dom platserna oxå men inte i oktober månad i år. Loppet har alltså redan fulltecknats och jag är glad att jag var ute i tid.
Gårdagens antiklimax
Jag tänkte nu skriva av mig lite om Kumlacrossen. Varning för långt inlägg med endast en bild.
Jag tänker stå rakryggad och egoistisk och säga att jag tror att mitt långa och noga planerande av Kumlacrossen gör det till en så populär tävling. Sen skulle självklart inte tävlingsdagen bli så kanon om det inte var för de duktiga klubbkamraterna (+ några icke Almbyiter) som gör ett strålande jobb.
I fredags var vi ca 8-9 st som var där och förberedde med stagkäppar, jordfräs, spadar, kravallstaket mm.
Min bild som Oscar Ekstam har redigerat lite Old school
Jag var sist från kumla i fredags och det var nog ovanligt tidigt, kl 19:00. Jag kände att jag hade kunnat varit där hela natten och förberett. Inte pga stress utan mer glöd för tävling. Jag ser detta som mitt lilla skötebarn men nu när jag för första gången i mitt liv faktiskt har ett eget barn så kan jag släppa saker och ting på ett annat sätt och stundtals slappna av hyffsat bra :-)
Vi la oss ca 21:30 för att orka med tävlingsdagen.
Nora (den lilla väderkvarnen) väckte oss som vanligt några ggr under natten för att äta och när jag vaknade 04:15 så kände jag mig otroligt sugen på att åka till Kumla men det var lite väl tidigt erkände jag för mig själv. MEN 30 min senare gick jag iaf upp, åt en liten frukost och tog cykeln mot firman där jag lånade en bil och drog mot tävlingsplatsen i Kumla.
Det första jag gjorde ca 06:30 var att köra grästrimmer vid depån. Undra om nån hörde mig? Vad trodde dom? Att någon trimmar en lördagmorgon! Sen gick jag omkring och låste upp dörrar och grindar så att det skulle vara förberett när övrig arbetspersonal kom. Sen bryggde jag kaffe :-) och småpysslade lite fram till kl 8 då de första arbetarna kom.
Då det är fjärde året som vi arrangerar detta lopp så är flertalet av personalen ganska självgående vilket verkligen underlättar banbyggandet. Kumlas bana har vi lyckats jäkligt bra med. Det är inte bara pga av det är cyklister som tillsammans försöker hitta den bästa mixen utan oxå att området i sig är så jäkla perfekt för cykelcross. Läs gärna Stefan Carlssons racerapport på cxsweden.com.
När det gäller antalet startande så tror jag jag siffran 102 är rätt men då har jag tagit bort sånna som inte kom till start. Vissa har visst inte vad som krävs ;-) När det gäller det ekonomiska med att göra en cxtävling så är det precis som i privatlivet. Det är inte inkomsterna man blir rik på utan det gäller att begränsa utgifterna. Vi skulle kunna snåla in på billigare ljudanläggning, speaker, priser. Kanske hitta billigare produkter att sälja i serveringen. Vi skulle säkert kunna välja att inte vara med i cx-cupen osv. osv. men inget av dom tycker jag känns som ett alternativ. Vi drar in ca 14lax/lök/papp i sponsorpengar och vi går inte lika mkt plus i kassan men vi gör oss ändå lite pengar på tävlingen. Personligen tycker jag det är roligare att ifrån nästan alla deltagare få höra hur bra arrangemang det är och hur kul de tycker banan är. Vår klubb är inte på nån ekonomisk brant så vi måste inte vända på varenda krona för att kunna genomföra Kumlacrossen och det känns skönt.
Då det kliade otroligt mycket i kroppen att få deltaga igår så är jag glad att jag inte försökte trycka in det oxå i mitt pressade schema. Jag fick istället njuta av tävlingarna från sidan och jag gladdes verkligen åt Per Kumlins seger i superklassen. Han och jag har mötts en jäkla massa ggr både i elit & H30 och jag vet att han är tekniskt duktig och det syntes verkligen igår hur han skaffade sig några meter här och där i de tekniska partierna. Han är inte en cyklist som vinner särskilt mycket men han håller ändå en hög nivå och har väl åtskilliga pallplaceringar genom åren i både mtb & cross. Grattis Per!
det var även imponerande att se hur lugn och trygg Darvell är i sitt cyklande. Han stressade inte upp sig när Den skäggiga vikingen Landström drog iväg i en ca 10 sekunders ledning utan satt tryggt på det avståndet några varv innan Landström kavlade av sitt bakdäck. Man nästan önskar att det inte skulle ha skett så man kunde ha fått se en kamp dem emellan.
Igår filmade Emelie & Gustav ( och delvis johan F) och jag är jäkligt nyfiken på hur resultatet blir. Jag själv gick omkring med en liten (och inte så värst bra) kamera och gjorde lite intervjuer. Jag hoppas att ljudupptagningen på denna lilla kamera blev bra och att det går att använda i filmen.
Idag var det faktiskt ett riktigt bra reportage i NA oxå och ett extra plus för att det inte var en enda felskrivning vilket det nästan alltid är när det gäller cykel. Tydligen hade Länsposten en felskrivning. Jag har inte sett det själv men det stod tydligen att vi väntade oss 1300 deltagare :-) men det blir det väl nästa år då vi har 5 års jubileum.
Kl 15:15 var gårdagens sista prisutdelning. Kl 17:00 var ALLTING (jag menar allting) undanplockat, städat och fixat vid Djupadalsbadet. När jag sen åkte genom Örebro med släpet med prylar från Kumlacrossen såg jag hur de fortfarande höll på att plocka undan efter löpartävlingen Å-stadsloppet som hade gått inne i storstan. Amatörer!
Dagens agenda ser ut så här: löpträning & plocka ur släpet med saker vid klubbstugan.
Bild från cxsweden.com

Kommentarer
Postat av: Per Kumlin

Tack för en grymt rolig bana. Den passade mig perfekt:-) var riktigt kul och få gå och vinna också.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback