Storstenshöjden x 4

Dagens morgonträning
Smet iväg till Garphyttan imorse när mina två hjärtan sov. Mitt egna hjärta var nog inte så piggt på att springa i kuperad terräng men hjärnan hade sen länge bestämt sig att så var fallet. Kl.07:40 startade jag från Garphyttan och joggade upp på den röda stigen bakom den gamla skolan och segade mig sen hela vägen upp till storstenshöjdens topp. Väl där så tog jag downhillbanan från SM 2003 ner och sprang (jo men långsamt) liftgatan hela vägen upp. Då upptäckte jag att just liftgatan var ju skitbra träning för hjärtat och benen och den var oxå väldigt grenspecifikt för den där grymma klättringen från Nordbotten upp mot Ottfjället. Nu snackar jag alltså om AXA Fjällmarathon. När jag startade i liftgatan så hade jag ca 135 i puls (ca 75% av max) och sen tog det ca 40 sekunder innan pulsen började stabilisera sig runt 165-167 vilket motsvarar ca 91% av maxpuls. Väl på toppen (för andra gången idag) så ville jag upprepa succèn (?) och köra den en gång till.
Sagt o gjort o denna gång tog jag en tid som blev 4min 50 sekunder. Nu fanns det ju en tid att slå så jag körde naturligtvis en tredje gång oxå. Då blev tiden 4:33 men då stod jag oxå i den klassiska positionen lätt framåtlutad med händerna på knäna och slem hängades från munnen efteråt.
Då fick det vara nog och jag joggade grusvägen mot Ånnaboda men vek höger strax innan asfalten och körde stig ner till garphyttan.
Suunto-siffror:

Peak heart rate

178 bpm

Average heart rate

153 bpm

Minimum heart rate

115 bpm

EPOC Peak

156.8 ml/kg

Training Effect

4.1 - Highly improving

Calories

1084 kCal

VO2

57 ml/kg/min

Highest point

452 m

Lowest point

283 m

Ascent

484 m

Descent

468 m

Ascent time

0:28'58

Descent time

0:20'24

Flat time

0:29'16

Maximum temperature

24 °C

Average temperature

21 °C

Minimum temperature

18 °C

Location

Örebro, Sweden


Kommentarer
Postat av: Thomas J

Säg till nästa gång så får du sällskap.

/Thomas

2011-07-18 @ 16:52:23
Postat av: Ola

Självklart. Blir kanske ett nytt pass till helgen. När kan du?

2011-07-18 @ 21:45:43
Postat av: Thomas J

Jag kan i stort sett när som helst. Säg bara till!

2011-07-20 @ 19:19:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback