2010: bimbim & bumbum

Ja idag ville tydligen datorn hoppa igång vilket jag är glad för. I veckan som kommer ska vi ringa Elgiganten och kolla upp lite vad vi kan göra åt detta problem. Hoppas att det är ett hårdvarufel så det täcks av garantin.

Igår var det ny år och oj vad jag drack. Jag och Sara hade inga hämningar med den alkoholfria cidern som vi korkade upp strax innan 00:00. Kändes bra att vakna upp utvilad vid kl. 9 imorse, tvätta, städa hela lägenheten, kolla på Tour de ski, ta en promenad och klockan är inte mer än 17 just nu. På vår promenad mötte vi två bekanta som var på samma tillställning igår. De hade kommit hem kl 5 imorse, sovit knappa 12 timmar och killen kände sig fortfarande onykter. Jo alla är vi olika.

Nu skall jag försöka att summera mitt 2010:

Cykel 2010

För ett år sedan fick jag till en bra träningsvinter med mkt friskhet och bra träningsrutiner. Jag hade två viktiga mål förra säsongen. Att vinna i xc-cupen samt SM i H30.
Jag brukar vilja vara i bra slag redan i början av säsongen och så även 2010. Så därför åkte jag upp och deltog i 2 st keps cup tävlingar där jag fick mäta mig mot 2 vassa konkurrenter. Kumlin och Töjren. Åkte hem med bra självförtroende och några veckor senare skulle vi mötas igen på den första xc-cuptävlingen i Mjölby.

Mjölbybiken 2010
Istället för att här referera hela loppet så nöjer jag mig med att säga att jag önskar att fler än jag och Gunnar Töjren hade fått se den fight han och jag hade på sista varvet. Jag minns allt och önskar fortfarande att jag får återuppleva ett liknande race. Han kom ikapp mig, han attackerade, jag kontrade, han stötte igen ca 1 km innan mål, jag är ikapp med 500 m kvar och jag firar sedan av en långspurt och vinner med några meter. När jag passerar mållinjen kippar jag efter luft. Inbillar mig att det är så en astmatiker känner vid ett anfall. Jag har svårt att andas i några sekunder men är nöjd över en så viktig seger.

Jag kombinerade ju med lite landsvägsrace oxå där jag börjar gilla Hammarö 3-dagars trots att det aldrig går bra resultatmässigt eller finns någon backe men ifjol attackerade jag, tog vind och kände mig stark på racern. Dock fick loppet en tråkig sordi då jag blev påkörd och ett förstört bakhjul och klubbkompisen Stefan som gjorde premiär på lvg åkte i backen och fick åka ambulans.

Borlänge Tour
Gjorde en stark prolog som hade räckt till en 7e plats i elit. Blev hårt utmanad på xc-delen av Johan från Kolmården och den vinsten hängde på en skör tråd och där jag verkligen krigade hela loppet. Det avslutande tempot blev till min fördel då ett nattligt regn gjorde det till en teknisk utmaning istället för enbart en kamp mot klockan. En bra helg där även Sara gjorde tävlingscomeback efter ofrivilligt uppehåll pga sjukdomar. Hon vann sportklassen.

Nordiska Mästerskapen
Min konkurrent GT tipsade mig om att de Nordiska Mästerskapen xc skulle gå ganska när i år. Strax utanför Oslo. Jag bestämde mig på en veckas varsel och ni minns lika bra som jag hur det gick. Jag vann men om sanning ska fram så har det varit tuffare motstånd på alla de andra cuptävlingarna här hemma men ändå. Jag vann NM i H30.

Jag minns egentligen varenda tävling ganska bra och en vecka innan SM i Rättvik vet jag att jag var i bra form. Jag gillade inte SM-banan riktigt då den var för oteknisk för min smak men förhoppningarna var höga ändå. Jag har en förmåga att bränna mig genom att gå ut för hårt. Detta gjorde jag inte på SM. Nej jag höll mig högt uppe men det gjorde alla andra oxå. Detta var tyvärr en dag som det inte riktigt klaffade och jag valde att bryta. Det är alltid ett tufft beslut att kliva av men när den realistiskamålsättningen med SM-guld var satt så ville jag inte vara kvar och slåss om en sjunde åttonde plats.

I Borås funkade det inte heller riktigt som jag önskade men på söndagens tävling visade jag min envishet och kämpade trots en svacka i loppet vidare och tog mig upp från en 4e plats upp till silverplats.
När det gäller den svenska cupen så vann jag de 4 första, kom två på 2 st och 4a respektive 6a på de övriga vilket gav en tydlig total seger i cupen.

Innan jag skriver om något annat än cykel så måste jag ju nämna cykelcross oxå. Jag stod som tävlingsledare för tredje året i rad för Kumlacrossen. Vi hade ju SM-status i år. Mer regler att följa och med facit i hand så tänker iaf inte jag ansöka om ännu ett mästerskap. Nä man jobbade i motvind mot cykelcrossgrupp och scf. Nästa år blir det garanterat bara en vanlig cuptävling, fast kanske med en twist :-)
Det blev iaf ännu ett lyckat arrangemang och mkt pga en jäkla bra stab runt omkring mig. Vi nådde dessutom ut bra i media. Radio, tv och tidning.
Efter detta så ville jag själv prova på cykelcross då det var länge sen jag körde det. Jag köpte mig en begangnad sådan som var lite bekant på något sätt :-) Körde sen en deltävling i Jönköping. Det hade snöat under natten och det var tungt och slirigt. Det passade mig och väldigt förvånande slutade jag 4a. Körde 2 deltävlingar till och totalt sett hade jag jäkligt roligt. Efter den sista tävlingen minns jag några ord av Janne J (ni vet han som kom 2a :-)) "Faan Oola du kanske ska sattsa på crosscupen nästa år, du har ju förutsättningarna" Kanske det Jan, kanske det.
Det som är så roligt med cross är det kompakta formatet samt att ingen bana är den andra lik.

Övrigt som har med svett att göra 2010
Jag misslyckades med att komma runt Vertex fjällmara. Kände av den skumma senan vid 16 km men bröt först vid 27. Det är dock inte mitt sista försök då jag gillar terrängen där uppe.
Hårdrockhelgen i Falun med Oscar. Jag och Sara kombinerade träning med hårdrock då vi lyssnade på rockstad Falun och tränade lite i faluskogarna. Det var nice.
Hjälpte till med O-ringen. Det var roligt och lärorikt.
Vad vore denna sammanfattning utan att nämna vuxenträningen? Ingenting då detta var ett underbart roligt drag som verkligen lyckades 2010. Det dök upp folk som man aldrig sett cykla förut men måndag efter måndag ökade gruppen i antal och den träning som avslutade vårdelen var vi 29 cyklister som körde ett lite längre pass. Underbart roligt. Vi ses till våren igen.

Mentalt
Jag har fått en annan inställning till tävlandet i år. Jag lever lite mer i harmoni nu tror jag. Sara är verkligen en tjuv då snott mitt hjärta och vi pratar om allt och hon får mig att må bra. Kanske är det just hon som gör att jag kan misslyckas på en tävling men ändå må bra 10 min senare då jag vet att livet är så mkt mer just de där 60-90 minutrarna av tävling. Jag kommer nog aldrig att sluta cykla, förmodligen inte sluta tävla heller men självklart på en annan nivå. Åtminstonde för att tag då jag ska bli farsa. Jag och Sara skulle säkert kunna komma överens om att jag skulle kunna satsa på att fightas om segrarna 2011 oxå men det kommer inte bli så. För jag är så nöjd över 2010 att jag just i detta nu har svårt att motivera mig strukturen och mödan som krävs. Ni som känner mig väl vet ju att jag fortfarande kommer att träna på bra men det är mer än livsstil. Jag tränar gärna hårt men i framtiden blir det icke målsiktig.
Det finns nu riktigt starka cyklister som passerat både 40 och 50 och det finns en stor risk att jag oxå kommer att bli en sån. Jag vill ha en tidning på pakethållaren om ca 15-20 år och sen trampa ikapp och ifrån ungtuppar som är ute och kör fartpass :-)

Målsättningar 2011
Ja denna fråga har jag fått hela hösten men då jag vetat om att jag ska bli förälder ett tag så har jag smygit undan svaret. Men nu vet ni. Jag har egentligen inga målsättningar men utmaningar finns det gott om då jag och Sara nångång i Juni skaffar oss ett livslångt ansvar. Ett barn.
Sen vill jag gå på fler konserter.
På det idrottsliga planet finns det fortfarande mkt jag vill göra. Cykla något långlopp utomlands, springa mer terränglopp, springa vertex igen, springa orientering. Ja överlag är det mera löpning tror jag för det är så tidseffektivt och mentalt skönt och mindre utrustning att hålla rätt på.
Jannes ord om crosscupen ekar fortfarande inombords.

Vi får se.

Sov gott inatt. Själv så ska jag ut och sanda inatt.