julöl & julskinkor

I fredags em åkte vi ut mot urskogen. Min farsa bor jättefint men långt ut från civilisationen. Där finns varg, älg, rådjur och en jäkla massa hjortar.
Där finns även en hel del sjöar, bastu, lugn och tystnad.
På vägen ut dit så släppte jag av Sara ca 8 km innan framkomst så hon fick chansen att träna. Det gick inget vidare sa hon men så är det ju ibland. Jag vet.
Vi åt julmat och provade en del olika julölsorter som jag hade köpt med. Jag är nu helt säker: jag gillar inte julöl. Senare på kvällen delade vi några klappar trots att vi stenårt varje år uttrycker oss att vi INTE skall köpa några julklappar. Nora vann så klart i antal paket.
Vi ringde dessutom skype ner till mina två systrar som befinner sig i Australien. Ringde direkt till syrrans mobil så hon kunde gå omkring och visa oss hur hon bodde. Coolt med tekniken.
Julafton
Jag skulle sticka ut och springa tänkte jag. Strax innan kl 9 så hade jag memorerat vilka vägval jag skulle göra för att få till en sväng på ca 15 km. Jag höll väl ett tempo på strax under 5 min/km och efter 7 km så lade jag in tempoökningar på 1000 meter. Tempot i dessa kan jag inte ens gissa men pulsen steg finfint upp och låg runt 95% av max i dom.
GPS visade tillslut att jag kört 18,5 km på 1:32 vilket ger 4:59min/km i snitt. Då är oxå mitt practical joke med i detta...
mitt lilla skämt
Farsan gillar verkligen att jaga och på ett ställe där han matar de vilda djuren har han även en lite, kamoflerad kamera som fotar vid rörelse. Både dag och natt då kameran har IR. Bilderna blir bra och eftersom den inte har blixt skräms inte djuren och när han laddar in i datorn från kamerans minneskort så kan han se vid vilka tidpunkter djuren är där och hur många djur osv.
På slutet av min löparrunda passerade jag ett av hans jaktställen och jag vek av från vägen och smög mot det ställe där jag vet att han har haft kameran tidigare. Plötsligt får jag se den åt sidan sitta på en trädstam. Jag befann mig då på sidan av kameran så jag visste att jag inte hade blivit med på bild. Jag backar och tar mig upp bakom kameran, drar ner byxorna och springer framför kameran och sen viker jag "ut ur fotovinkeln". Joggar hem och låtsas som inget har hänt.
Senare på julafton, strax innan Kalle Anka, var farsan iväg och bytte minneskort i kameran. När han sitter där vid datorn och går igenom nattens bilder på vildsvin dyker mina bleka julskinkor upp :-)
Vi åkte direkt till Saras släkt så precis som många andra är vi nu julpendlare där man åker från släkt till släkt.
Där blev det som vanligt massor av mat och Nora vann återigen julklappsligan.
Appropå julklappar: detta får jag nog blogga om senare med bilder :-) Fick nåt så oväntat.
Nu skall vi äta familjefrukost. God jul

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback