whiskey & cykelcross

Sitter här med grymt trötta ben nu men det har förmodligen ingenting att göra med gårdagens wiskeyprovning att göra.
Min kompis Dennis och svärfar Kenneth var här igår och hjälpte gladeligen till att minska mitt whiskeyförråd. Dennis var för några veckor sedan över i skottland på ett destilleri och satt inne med mkt nyttig information.
Vi började med en mkt känd blended wiskey vid namn Famous Grouse. Sen gick vi över på den mera riktiga wiskeyn single malt. Det började med två st highland, Macallan och Dalwhinnie. Sen tog vi en lowland som hette Glenkinchie och det var på just det destilleriet som Dennis hade besökt. Sen tog vi och delade på det sista i min flaska Caoila från ön islay.
Som avslutning så öppnade vi den flaska som jag köpte för nån vecka sedan, nämligen Ardbeg. Gillar man sorterna Bowmore, Lagfroaig och Lagavulin, som alla med Ardbeg och Caoila är från ön Islay, men vill ha något extra..Köp Ardbeg. Shit Pommesfrites! Direkt när korken öppnades var det som om Sara hade börjat tjära in en eka i vardagsrummet. Ardbeg håller 46% och har en väldigt kraftig rök/tjär doft. God och rejäl kan man säga och hade vi börjat med den hade alla de andra sorterna smakat lika dant.

Idag tog vi en lång och mysig frukost framför tv:n och lyssnade till Anders Adamsson och Roberto Vacchi. Jag visste att det var eftersändning på Eurosport så jag aktade mig för att gå ut på nätet, text-tv eller lyssna på nyheterna innan vi hade sett klungspurten. Jag tycker det var ett spännande VM-lopp och Jonas Ljungblad gjorde ett kanonlopp. Norrmannnen likaså. Ja Hushovd alltså. Grattis Norge.

Sen gick vi och tog en fika på stans turistattraktion svampen

Svampen är ett ställe som fler örebroare borde besöka. Det kostar ju inget att åka upp och spana på stan uppifrån. Lite extra häftigt var det se hur Kilsbergen reser sig som en vägg knappt 2 mil bort.

Senare på eftermiddagen åkte jag till Karlslund för att säga hej till barn/ungdomsträningen. Det är ett energirikt gäng de där knattarna som ger järnet hela tiden. Peppade både dem och deras föräldrar om Kumlacrossen.

Cyklade lite med dom men glömde fota tyvärr. Det gjorde jag dock en timme senare när det var dax för cykelcrossträning i Hästhagen. Saknade många av stadens cykelcrossåkare men vi blev ändå 7 st idag. Vi körde 2 varv i stöten och trampade ur syran lite emellan innan vi körde nästa heat. Heattiderna för mig var ganska jämna: 7:45, 7:54 och 7:49 och på varje heat hade jag haft en maxpuls på 175 men med snitten 168, 165 och 168. Efter det sista heatet lade sig Mattias Jansson i fosterställning efter målgång med stönande ljud. Tror att han hade tagit ut sig lite :-) Tyvärr var jag för sen med kameran.

Den jättegamle veteranen ser inte det minsta trött ut...
Karin Aune och Daniel M
Klubbens 2 duktiga ungdomar Emil & Jesper
Jag fick ihop ca 2 timmar mtb idag och tack vare cykelcrossträningen blev det 4,1 i traineffekt vilket är bra. Träningsvärken från gårdagens gym gjorde sig påmind ordentligt.

I fredags lekte jag papparazzi och smygfotade en cykel. En cykel som, fantastiskt nog, fungerar som pendlarcykel mellan Hovsta och mitt jobb flera gånger i veckan. Kedjan låter och rasslar men man får inte olja kedjan för då blir det för lite friktion och den kuggar då över. Det är sant för det gjorde jag för en tid sedan då jag ville vara hjälpsam. Hela drivlinan är så sliten att man ser igenom mellan kedjan och kransarna när personen cyklar. Hoppas denna person snart köper en ny pendlarhoj och finner den riktiga glädjen i att cykla.

Imorgon och förmodligen på onsdag skall jag jogga med jobbarkompismats jogga ihop vilket är bra för ikväll blev jag visst medlurad till 25manna orienteringen på lördag. Jag längtar mest till det stora sporttältet där man kan göra ordentliga klipp.