Yes my master



Borde lägga mig för att orka med ännu en tuff arbetsdag imorgon men jag vill få ur mig en viktig racerapport.

Nordiska mästerskapen i xc
Till o börja med..Tack Bergkvist för lånet av GPS. Utan den hade vi aldrig hittat dit. Ni som har åkt bil i Norge vet dels hur vägarna är och framförallt hur landskapet går. Shit de skulle kunna göra jobbiga banor där. Överallt! Här hemma pratar man om Klevaliden, Mattsabacken och hopptornsbacken. Där finns alla de där backarna i samma kvarter. Banan var endast 3,6 km lång och hade inte en enda flack meter. Eller nja..Start/mål/varvningsområdet då men inte annars. Den påminde lite om banan i Hjo fast med inslag av de där hällarna som SM i Örnsköldsvik hade.

Starten går och jag hade ju endast provkört banan precis innan jag ville inte dra iväg först utan ville försöka avvakta på 2a, 3e plats om det gick i några varv . Jag märker direkt att norrmännen inte alls startar så snabbt som vi gör hemma så jag fick ta det lungt för att inte gå in först på första stigen. Då kommer det en kille med en jäkla fart. "hemmaåkare" tänker jag för han gasade friskt utför och jag fick helt plötsligt svårt att hänga med efter att sekunderna innan fått bromsa mig själv. Efter ca 1 km kom de där klipphällarna som korsades av en massa rötter. Att det dessutom hade regnat under natten gjorde att man fegade ur en del. Men icke norrmannen. Fy fan vad han körde utför. Efter det branta, steniga och hala partiet på ca 300 meter så såg jag inte ryggen på han men när jag väl gjorde det igen på en lång slakmota så märkte jag att han körde långsamt. Väldigt snabbt var jag ikapp, förbi och jobbade stadigt upp en lucka till honom. Vid den första varvningen så uppskattar jag att det var ca 30-40 sekunder till tvåan. Jag hade läst någonstans att banan var framtagen med hjälp av Rune Höjdal och det förstår jag. Jag gillade den. Intensiv och man hade nog inte orkat med ett längre varv med samma kvalitè.

Med vetskapen om norrmännens tekniska förmågor så vågade jag aldrig slappna av i min åkning förrens på sista varvet då jag visste att luckan var betryggande. Just då varvade jag Sara som tävlade samtidigt på banan. "Hur går det?" frågade hon då det ju var H15-16, H40, H50, Hsport ute samtidigt och tävlade så kunde hon omöjligt hålla koll på detta. Då saktade jag in framför henne och sjöng refrängen på en låt av Raubtier "en starkare art" :-)
Sara som förresten vid frukosten idag sa denna sköna kommentar inför vår norgeresa: "Vi måste kolla om de har lusekofta på tub"

Sverige hade 6 personer där idag. Det resulterade i 3 Guld, H50, H30 & Djunior. Ett brons i H40. Sara förresten..Hon trampade av kedjan men hade ändå en bra känsla i kroppen så nästa helg är det hon som går upp/tillbaka i Delit. Hon var väldigt tagen av den storslagna naturen som Norge visade upp idag under vår tripp. Här är ett av hennes bättre kort som hon tog från passargerarsätet
Imponerade va?

Nu skall jag på ett egoistiskt sätt njuta av detta guld i några dagar innan jag satsar vidare på de två guld som jag faktiskt skulle ta i år. Cupen och SM.



Imorgon är det vuxenträning igen. Där cyklar man utan prestationskrav på sig så våga kom dit Johan F. Du är inte helt talanglös.
 

Kommentarer
Postat av: cykeltina

Grattis.



Nu kan vi nog ta din kaxigsihet en hel vecka. Det förtjänar man när man vunnit NM. Sen får du återgå till din vanliga blygsamhet till du vunnit SM. ;-)

2010-06-14 @ 09:06:56
Postat av: Per

Grattis, bra kört.

Postat av: Samuel

Grattis!! När man är bäst får man vara kaxig.

2010-06-14 @ 12:30:10
URL: http://sammes.blogspot.com
Postat av: Thomas J

Ödmjukhet får aldrig bli ett självändamål.

Grattis!

2010-06-14 @ 14:04:05
Postat av: Lasse Lundberg

Ett stort GRATTIS. Härlig känsla.

2010-06-14 @ 18:59:29
Postat av: Janne

Stort grattis lillgrabben!

2010-06-14 @ 20:57:04
Postat av: GT

Grattis Ola!!! Starkt!!!

2010-06-14 @ 22:30:57
URL: http://www.gunnar.in
Postat av: Karin "panikmeckarns tjej"

Ett stort grattis, är det ditt år i år?! Vore kul att se nån tävling..

2010-06-14 @ 23:14:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback