TrainEffekt= vristont

Idag startade dagen med träningsångest och jag var först inställd på ett antal timmar på mtb i Kilosbergen. Sen sprang timmarna iväg med pyssel (av olika slag;-)) här i hemmet och när vi ändå hade tillgång till bil så tog vi den strax innan lunch till Klockhammar.
Dagens träning
Med min nya Suunto T3d + GPS styrde jag kosan mot Tomasboda, Kilsbergsstugan. Sara skulle köra bilen till Blankhult och ta bergslagsleden mot samma mål som jag så vi skulle ju ses någonstans, de visste vi. Jag hade fullt upp med att hålla koll på all den info som den nya pulsklockan ger mig. Hade den haft höjdmeter så hade det varit toppen men nu delger den hastighet, snitthastighet, pulsmax-medel-och den aktuella förstås, sen distansen. Jag kom till Tomasboda men såg ingen Sara så jag körde vidare mot Blankhult och när jag kom dit såg jag bilen men fortfarande ingen sambo i sikte. "Va faan.." Vände mig om och noterade att det faktiskt satt några skyltar med texten Tomasboda 2,5 km pekandes in på vinterleden. Hon måste ha tagit den tänkte jag och så tog jag den tillbaka. Det dröjde inte länge innan jag blev glad över att sommaren varit så torr för vinterleden går över en del blöta kärr. Nu var de värsta ställen blöta men löpbara.
Åter vid Kilsbergsstugan så såg jag henne :-)
Skickade henne rätt väg tillbaka mot bilen medans jag valde grusvägen ner mot Klockhammar igen och fortsatte in emot Närkes Kil för Sara skulle ju komma ikapp mig med bilen. Jag han nästan ända fram till Närkes Kil innan hon kom ikapp.
Suunton visade 10,39 km på tiden 1h 7 minuter. Det låter kort men samtidigt är det svårt att hålla hög fart på de förstnämda vägar/stigar. På slutet när det var asfalt låg jag på 14-15 km/h.
En bra och rolig sak med Suunton är att den anger traineffekt mellan 1-5. Zon 1 ger resultatet "Liten förändring" med beskrivningen "Förbättrar återhämtningsförmågan och förbättrar även grunduthålligheten under längre sessioner (över en timme). Ger ingen betydande förbättring av den aerobiska förmågan".
Sen finns alltså 4 nivåer över den. Dagens pass gav mig Te 4,3. Det ger resultatet: "Förbättrar formen ordentligt" Tack det kan behövas! Berskrivningen lyder: "Förbättrar den aerobiska förmågan snabbt om detta upprepas 1-2 ggr i veckan. Kräver 2-3 återhämtningssessioner (Te 1-2) per vecka.

Det tråkiga med dagens pass är att jag de senaste löppassen har fått ont på utsidan av höger vrist. Kanske ska lugna mig med löpningen ett tag för jag går nu och haltar här i hemmet. Lite tur då att eftermiddagen gått i slowmotion där vi vilat i soffan alla tre och glott på Tour De france. Sen har jag sovit lite till med Neo.

Bjuder på en kort film från Damernas Xc-lopp igår. Lyssna på min entusiasm när jag hejjar på Sara :-) Samt den tävlingsspänning som finns emellan Maria Wiklund och Patrik Paulsson :-) Gosse har man varit där..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback