Puls i snöpuls och JAG LIDER!!!!

Har ni gjort samma upptäckt som jag? Sara har börjat blogga riktigt frenetiskt om man jämnför med tidigare, nästan varje dag nu.

Jag trängde in ett kort och intensivt pass igår innan vi gick ut på restaurang och firade Saras 20e födelsedag.
Jag tänkte upprepa fjolårets succè (?) med att springa intervaller ute på ett gärde i snön. Det är skonsamt för fötter o leder, man håller sig verkligen varm trots ca 10 minusgrader och det ger bra puls och flås. Jag har hittat ett avskilt område ca 10 minuters jogg hemmifrån mellan biltema och Norra kyrkogården.
Förra året startade jag för sent så det var lite för djupt med snö men igår var det lagom, ca 25-55 cm beroende på hur det hade lagt sig. Jag körde först ett testvarv. Det blev ca 3 minuter långt och idag såg jag i träningsfilen att det motsvarade ca 460 meter. Ni fattar vilken otrolig kilometertid man har :-) ? Efter lite återhämtning körde jag sen 2 varv på 6min 14 sekunder, lite gång o långsam jogg på grusvägen och sen en ny intervall men denna tog 6 min 38 sekunder. Lite ny vila innan jag bestämde mig för att maxa ett varv. Det gick skitsnabbt! I ca 30 sekunder sen dog farten och syranivåerna var höga men jag klockade mig på 2:48. Trött och fint trött lufsade jag hemåt.
Belönade mig med god mat & dryck på Efesos efteråt.
Träningsdata:

Duration
0:52'43.1
Peak heart rate
177 bpm
Average heart rate
150 bpm
Minimum heart rate
105 bpm
EPOC Peak
160.2 ml/kg
Training Effect
4.2 - Highly improving
Calories
704 kCal
Ventilation
122 l/min
VO2
56 ml/kg/min

Ni ser VO2 här ovan. Det är ju bara en beräkning som SUUNTO gör men imorgon skall jag med hjälp av Sara göra ett test på testcykeln i klubbstugan som ger ett hyffsat korrekt VO2 max-värde. Enligt sveriges bästa mtb-cyklist i år, Mikael S Flockhart så är detta ett ganska tillförlitligt test trots att det inte kräver någon annan utrustning än just en tc. Jag gissar och hoppas jag når över 60-62 nånstans.
Just pga detta har jag planerat in en vilodag idag :-)

Imorse var det -20 grader när jag kom fram till jobbet. Det bet i kinderna när jag cyklade dit men det gick ändå okej. Att jobba ute i det svinkalla vädret var dock en pina när man inte gör något som aktiverar kroppen särskilt mycket. Har haft en stillsam arbetsuppgift men som tur är har det hela tiden varit närma till att värma sig inomhus vilket jag har gjort flera gånger. Det har säkert blivit 10-15 micropauser.
Skall ta med ett bra superunderställ tills imorgon för jag har lidit ordentligt idag.

Hej hopp

Kommentarer
Postat av: Janne

Ropa till i vinter när du kör löpträning. Hänger gärna på ett intervallpass i snön eller nåt liknande! Bara en tanke? Hur ska du kunna springa i vålådalen i sommar om du blir far i juni?

2010-12-21 @ 19:03:38
Postat av: ola

Janne: självklart förnedrar jag dig närsomhelst. Oavsett sport.

Sen förstår jag inte hur Sara`s barnafödande påverkar mig? ;-)

2010-12-21 @ 20:29:21
Postat av: Janne

Ojojoj...det låter när katten bajsar!

2010-12-21 @ 20:37:13
Postat av: Sara

Vaa!? Jag trodde att det var jag som skulle springa långa rundan iår för att make-it-up från förra året?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback