Orientering, 25manna för en cyklist

Skulle ju åka med orienterarna till 25 manna igår så jag köpte med mig en tidning i fredags. Aktiv träning heter den och är ganska ny. Förutom en bra artikel på 4 sidor om cykelcross så fanns där en tävlingskalender i den från oktober till januari. Det var mest löpartävlingar men mtb-tävlingen Nightmare classic var med. Och så Kumlacrossen!! Kul.


Här har jag hittat lugnet i det jättestora kaos som råder på 25manna.
Det var 8800 orienterar som var där. Så fatta att det krävs ett stort gärde för alla tält och pallryggsäckar. En orienterar åker aldrig utan sin pallryggsäck.
Jag skulle få springa sträcka 24. En 8,3 km lång, rak sträcka. D.v.s alla som springer den har samma kontroller så skulle jag se nån annan med nummer 24 på nummerlappen så är det bara att ta rygg och låta den sköta själva orienterandet. Enkelt och jag skulle bara kunna koncentrera mig på att löpa. Jodåsåatt..

Tävlingsrapport
Jag blir iväg växlad och får min karta och påväg mot startpunkten börjar jag läsa in den. Fy fan vilken bana hinner jag tänka. Det var en detaljrik karta och min bana verkade gå kors och tvärs överallt. Vid startpunkten vänder jag mig om för att hitta en löpare med nummer 24 på bröstet. De kommer flera stycken ser jag men när de närmar sig blir min fasa verklighet. De har antingen  lägre ller högre nummer och har altså andra banor. Det skulle alltså bli till att orientera själv då. Tar ut en riktning mot kontroll Nr.1 och springer iväg. Hamnar fel men lyckas läsa in mig och hittar till slut ettan.
Här kommer det 3 löpare och stämplar precis innan mig och jag rusar ikapp den ena, förbi och slänger två övertydliga blickar mot hans nummerlapp, som i orientering sitter på bröstet så jag måste ju om och vända mig bakåt. Ryggnummerlapp hade varit bättre. YES! Här kan jag ta rygg.
Så efter kontroll 1 vet jag inte vart jag har varit. Jag följde bara ryggen på en duktig löpare som spikade kontroll efter kontroll. Rätt var det är känns det som jag fick in en sten i skon för vid varje nedtramp med höger fot gör det lite ont. Jag kör ned pekfingret mellan lästen och min vrist och ska peta undan den men allt jag känner är en spets. Jag har trampat in en pinne genom sula! Hade den varit 1 cm längre hade den gått in i min fot.
 
De två små prickarna på sulan bevittnar om vart pinnen gick in.

Efter ett tag tar sig min ledare för magen och gnyr lite illa och löptempot sjunker lite. "attans han har håll" tänker jag. Synd för han spikade verkligen kontroll efter kontroll och det var ju 20 stycken på min bana. Vi springer förbi en klubbkompis och jag slänger ur mig frågan Hur går det? " nej inge bra" svarar han. " Jag e ledsen jag kan inte hjälpa dig. Jag har ingen aning om var vi e" svarar jag. Det var ju sant.
Min ledsagare och jag kommer ut på en väg, han kollar kartan och vänder inåt skogen igen. Jag är inte sen att fortsätta följa hans spår (ca 3-4 meter bakom) då han bakom första bästa gran börjar dra ned sina byxor och sätter sig ned. OKEJ han måste skita! Det var inte håll han hade. Han var tjuvtjock i magen :-)
Jag hinner iaf se vart en annan efterföljande gubbe tar vägen så jag kan fortsätta min lek följa john.

Hela sträckan går på 1h 5 minuter och jag hinner med några minuters marginal få ut vår sista löpare innan det blir omstart. Fick senare höra att jag plockat 4 placeringar på min sträcka. Jag hade kunnat göra sträckan snabbare om jag hade fått en något snabbare löpare att följa men jag hade tur ändå för den där banan hade jag aldrig hittat runt.

I bussen hem så satt mina klubbkompisar och jämnförde sina kartor och berättade vart de hade sprungit. Jag vek ihop min och stoppade den i fickan.. 

På dessa stora orienteringstävlingar finns nästan jämnt nån stor outlet av en stor sportkedja. Igår var det ett stort Intersport-tält men skitbra priser på allt. Jag har ju en tid gått i skoköpartankar och nu hittade jag likadan som jobbarkompismats har men inte för ordinarie pris 1300 kr utan mera behagliga 800 kr. Då förstår ni rabatten där.
 Doften av nytt!

Blev oxå ett par vintertajts, ullstrumpor och en pannlampa från PETZL till Sara så hon kan trampa ute i mörkret. Jag själv går och väntar ivrigt på min Hong Kong-lampa.

Det är söndag morgon och väckarklockan ringde på den tyvärr inställda arbetstiden 05:05 men det kvittar då jag har en del att fixa så gick jag upp. Slog på mobilen och då plingade det till 2 ggr. Nattliga meddelanden betyder oftast fylle-sms. Dessa två var från falun och det första skriver jag inte ut (icke rumsrent) det andra var en bild med texten " joråsåatt.." Den finns i min mobil emn jag lyckas inte få upp den här...inte just nu iaf.

Nu skall jag skriva klart PM.et för kumlacrossen sen skall jag åka dit och trimma lite gräs.


Kommentarer
Postat av: Cykeltina

ah då behöver jag inte visa dig tidningen. Varju kul. Hoppas det okmmer lite extrafok. Har satt upp på sportaffären här men dom har flyttat den så den syns inte så bra. Ska snacka med dom på klubbens spinninglokal också.



OBS Dom har nyligen köpt in WATTBIKES fyra stycken grymma att köra på. Får all info du kan önska dig utom blodprover och andning förstås. Endast fya personer per pass. Intresserade på att körqa som test? ska själv köra 2 pass nä vecka sen kan jag komma med mer info.

2009-10-11 @ 13:55:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback