Dag 7- tävlingsrapport

Inte en enda bild att bjuda på idag. Dåligt men det har varit tävlingsnerver idag och då tänker jag inte på kameran i första hand....

Vaknade flera gånger inatt av stormvindar. Ja det är ingen överdrift och dessutom så regnade från sidan, uppifrån och kanske även nerifrån. Det sista vet jag inte för att gå ut och kolla var inte att tänka på.
Vid frukost hade vinden lugnat sig och det var endast lite duggregn. Vid avfärd till tävlingen så var det uppehåll och nästan ingen vind alls. Vi cyklade till tävlingsplatsen Ariany och hade faktiskt en följebil med ett gammalt proffs vid ratten. Precis som det ska vara. Synd att han inte fanns där under själva tävlingen.

Tävlingen idag var 9 mil (2x45km) och liksom tidigare år är det nästan en kamp mellan sverige och spanien. Det är märkligt att ett cykelland som spanien och i synnerhet Mallis har så dålig tävlingsorganisation. Eller nej förresten. Det ordet finns nog inte här för man får stå i en rökig bar i kö i ca 45-60 minuter för att få anmäla sig och starttiden blev framflyttad ca 25 minuter.... 
Själva banan är bra och det finns gott om poliser på motorcyklar som far kors och tvärs och varnar övriga trafikanter. Det finns även en kvastbil som åker sist och plockar upp cyklister som inte kommer runt banan. Det vet jag med 100% säkerhet för där fick jag åka idag.
image69
Jag har just suttit och kollat in dagens pulsfil nogrant och det är skönt att se att puls och ben jobbade i symbios. Benen var starka och bra idag och jag var faktiskt aktiv i loppet vilket jag inte brukar vara på landsvägssidan. De tydliga pulstopparna visar när jag var uppe och hjäplte till och den snabba pulssänkningen efteråt är ett bra tecken. Jag blev dessutom en erfarenhet rikare då jag efter ca 45 minuter fick en blixtpunktering. Det small till och efter bara 3-4 sekunder körde jag på fälgen. Inge roligt men det hör tyvärr till sporten. Tidigare har jag bara fått smygpunkor. Jag klarade mig iallafall från krasher men med en liten marginal då det small i hög hastighet på en raksträcka och den första killen som dröp i marken träffade min höft innan så det var nära. Några som jag tyckte satte färg på tävlingen var ck valhall som hade många gubbar på plats och alla verkade vara attackvilliga idag. Vann gjorde dock en spanjor idag.

Många frågor mig hur många mil man tränar och mitt standardsvar blir att jag inte räknar i mil eftersom jag tränar mtb, racer och ibland även löpning men denna vecka kan jag ge en summering för här blir det bara racerträning. Det är inga imponerande siffror då jag varken är mil eller tim-jagare.(jag jagar kvalitè :-)
 Denna vecka har det blivit ca 63 mil och 22,5 timmar. Redan imorgon börjar dock jakten på att slå det nästa vecka. Snacka om dubbelmoral....

Distanspass, bergspass och korta intervallpass är minst tre byggstenar som ska infalla nästa vecka.
Hoppas påsken varit bra för er. Här bjöds det på champange till frukosten imorse.....konstiga vanor de har här nere...
Ciao

Kommentarer
Postat av: cykeltina

Hörru, det var ingen riktig kvastbil för den körde bara efter stora klungan, vi som var efter den hade vare sig motorcyklar eller kvastbilar eller flaggvakter heller för den delen. Tur att man hade kollat kartan någorlunda innan för inte en markering fanns det. Ingen tvekan om hur man tänker här. Join or loose it.

2008-03-24 @ 18:27:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback